• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inredning Gasfjädrar till taksäng, Hymer 2010, B508 SL

carlosmonte

HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
7957
Medlemskap
2025
Gasfjädrarna till taksängen behöver bytas. Jag har sökt på nätet, men har inte lyckas hitta ännu. Bifogar data + en bild på de gasdämpare som är monterade som original.
Kraft: 2,600 N​
Längd: 364 mm​
Fäste kolvstång: Ögla​
Kolvstång (⌀): 14mm​
Cylinder (⌀): 29 mm​
Slaglängd: 133mm​
Tublängd: 196.5 mm​
Reference: 5156XR
Hälsningar Carlosmonte​

Bilagor

• IMG_20241105_161650.jpg
    IMG_20241105_161650.jpg
    2 MB · Visningar: 32

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Det behövs inte några speciella verktyg för att byta dämpare.
Tryck bara upp sängen så högt det går mot taket så försvinner den sista spänningen. Man tar bort madrassen och eventuella draperi. Då kan man ta bort sprinten.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det behövs inte några speciella verktyg för att byta dämpare.
Tryck bara upp sängen så högt det går mot taket så försvinner den sista spänningen. Man tar bort madrassen och eventuella draperi. Då kan man ta bort sprinten.

Funkar det på trådstartarens modell/årsmodell?

På min Hymer av annan modell funkar det definitivt inte.

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Jag har en Dethleffs och lyftmekanismen ser likadan ut som på bilden. På bilden är justermuttrarna i innersta läget och så skall det vara för att minska på spänningen. Upp med bädden i översta läget och tryck ur sprinten. Sen tar man ned bädden och skruvar ur främre muttern på dämparen sen är den lös.
Byt en sida i taget.
Justermuttern använder man för att få bädden att hänga rakt i våg.
Det gäller att trycka upp bädden dom sista cm.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har en Dethleffs och lyftmekanismen ser likadan ut som på bilden. På bilden är justermuttrarna i innersta läget och så skall det vara för att minska på spänningen. Upp med bädden i översta läget och tryck ur sprinten. Sen tar man ned bädden och skruvar ur främre muttern på dämparen sen är den lös.
Byt en sida i taget.
Justermuttern använder man för att få bädden att hänga rakt i våg.
Det gäller att trycka upp bädden dom sista cm.
Smart

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Ja det finns ju en del husbilar som har taksängen infälld i taket och då blir det trångt!
Det kanske går att skruva bort den bakre brädan på sängen för att få mer utrymme??

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Jag hade nog tur med utrymmet på min husbil. Det krävs 250 kg tryck för att klämma ihop dämpare.
Googlade och fick ett tips att lägga dämparen i frysen över natten så minskar trycket ett tag.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag hade nog tur med utrymmet på min husbil. Det krävs 250 kg tryck för att klämma ihop dämpare.
Googlade och fick ett tips att lägga dämparen i frysen över natten så minskar trycket ett tag.
Kvävgas som väl är den gas som används, är ganska temperaturstabil inom normala temperaturområden så effekten av -18 bör vara ganska marginell.

Senast ändrad:
Toppen