• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasförbrukning under vintern

familjendahl

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
41538
Medlemskap
2025
Hejsan,
Jag tänkte höra med folk som varit på ställplats vintertid.
Vi är nya och det är första vintern vi har husbilen. Vi har en truma. Och det är nog några som säger att man skall ha alde på vintern .
Men jag undrar lite hur mycket gas folk har gjort av med om man har kopplat in sig på el.
Man kör gasen som spets tänker jag. Vi har en P11 idagsläget. Kommer den räcka en vecka?
Just nu har jag testat och kört gasen endast som värme och haft 17 grader i husbilen. Drift tiden är nog max 24 timmar på gasen och den är tom nu. Ingen matlagning och ingen kyl.
Tar gärna emot era tips och erfarenheter.

familjendahl

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
41538
Medlemskap
2025
Svår fråga, vad har du för husbil?. Är den en vinterbil?. Har du täcke för frontrutan?. Truma funkar bra i vinterklimat. Känns som hög förbrukning med 1 st P11 på 24h.
Jag förstår att det är en svår fråga. Det jag vill höra är mer om rimligheten.
Husbilen är en Carado A461. Den skall klara av vintern.
Jag hade inget täcke för rutan.
Jag har inget vintergaller heller.

annette.bengt

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2026
Hej
alla bilar klara vintern mer eller mindre detsom är den avikande faktorn är hur väl fabriken isolerat bilen
ex 32mm isolering hyfsatt kommer du upp i 40+ så har du en vinterbil
våran har 48 mm i väggar och tak 52 +25 i golv (dubblegolv ) vi gör av med en 10kg på 3-4 dagar vid ca3-4 minus
om det inte blåser då går det mer

Sten Rowa

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2025
Hej
alla bilar klara vintern mer eller mindre detsom är den avikande faktorn är hur väl fabriken isolerat bilen
ex 32mm isolering hyfsatt kommer du upp i 40+ så har du en vinterbil
våran har 48 mm i väggar och tak 52 +25 i golv (dubblegolv ) vi gör av med en 10kg på 3-4 dagar vid ca3-4 minus
om det inte blåser då går det mer
Vad är det för fabrikat?

Jopalm

HBK Intresserad
Kommun
Malmö
Hej
Vår erfarenhet är 1 v skidsemester i Sölden Österrike 3 år på rad. Från att vi lämnar hemmet i Malmö till att vara hemmma igen. All värme körts på gasol pga 9 kr/kwh i Österrike. Temperatur ute allt mellan 0- -10 grader. 20-21 grader inne. Bil Adria 670 årsmodell 2008 scandinavian edition. Truma panna. 3 st pc 10 har det gått åt varje resa.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej
Vår erfarenhet är 1 v skidsemester i Sölden Österrike 3 år på rad. Från att vi lämnar hemmet i Malmö till att vara hemmma igen. All värme körts på gasol pga 9 kr/kwh i Österrike. Temperatur ute allt mellan 0- -10 grader. 20-21 grader inne. Bil Adria 670 årsmodell 2008 scandinavian edition. Truma panna. 3 st pc 10 har det gått åt varje resa.
Snyggt uppvärmt

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Svårt att veta hur mycke gasol det går åt. Jag har alltid haft 2 st P11 eller Pa 11 och automatisk gasolomkopplare utom i första husbilen. Fick gå ut kl. 5 på natten och skifta flasor i -26 grader och blåst. Det vill jag inte risker igen. Vi har en helintegrerad 9 meter husbil och gjorde av med 2 flaskor på 3 dygn fricamping ca -18 till - 23 med Aldepanna. Vi gick ut och in ganska många ggr under dag och kväll. Hade ca 16 grader nattemperatur.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Vi har 2st PA11or. De räcker hela vintern för att driva kylskåp och ALDE-värmaren. Vi är inte anslutna till elstolpe de ca 15 övernattningar vi har under perioden november till påsk. Lagar maten gör vi på en induktionshäll.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi åker till fjälls 2v varje år (2x 1v). Som kallast har vi haft runt -20 under några dagar och fick då stötta med gasol (då gick det åt nästan 11kg).
I normalfallet räcker 1,8kW luftvärmare samt ca 300W golvvärme för att hålla kring 20 i bilen.
Det har hänt vid något enstaka tillfälle (när man är frusen och inte vill hoppa ur sängen på morgonen) att jag startat upp dieselvärmaren en stund...
Vi har en "sommarbil" med ca 30 mm isolering i väggarna, inget dubbelgolv, dock har vi vintertäcke över framruta och dörrar vilket ger en betydande komfortökning.

Toppen