• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasad och rånad ?

F

F.d. 53267

Guest
Följande finns att läsa i senaste numret av Svenska Magasinet
som ges ut på Costa del Sol.
Tycker det finns en del underliga påståenden där eller
vad tycker ni medlemmar.
Acetylengas t.ex. påstås vara vanligt. Det har jag då inte hört
talas om i alla fall.
Jag vet att detta har dryftas många gånger här i Forumet
men vill ändå ta upp detta och få lite synpunkter från
någon som är väl insatt i ämnet.
Svenska Magasinet - Soft Alarm svarar på frågor
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
En rejäl fyllfest och skickliga tjuvar. För att rädda ansiktet ”jag blev gasad”.
Alternativet är att tjuvarna har en tankbil med gas. Ingen har ännu kunnat svara på frågan vilken gas och mängd som krävs för att söva folk i ett helt hus utan att någon dör.
Skrönan lever.
Det är ju till att göra det väldigt enkelt för sig att skriva så. Jag har läst artiklar i The telegraph, motor 1, Evening Standard, The sun, Pedestrian, News, Express, Metro, Driving, newnow, Jaloprik, Mirror, Mailonline, Cartrottle, Independent, Hoftpost och HLLWD. Där kan man läsa att paret har två tonårsdöttrar där den ena 15 åringen saknar sin klocka på morgonen. Söp tösen med dom vuxna? Man kan också läsa att samma händelse skett i andra hus i området över tid.
 
Senast ändrad:

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Såg en gammal artikel i Södermanlands Nyheter från 12 nov. 2012.
Gripna använde gas vid inbrott
Vad skall man tro?
Man kan ju tycka att det borde stått i artikeln att polisen hittade gasbehållare i bilen eller vid husrannsakan. Här hade ju uppenbarligen poliserna chans att göra världens scoop och berätta för alla vilken gas som används. Jag tror alltså inte att de hittade någon gasbehållare och är därmed mycket tveksam till att gas använts.
Även i fallet med Richard Hammond borde ju polisen hittat gasbehållare vid husrannsakan hos bovarna. Tror dock att efter en rejäl fest med massor av människor i huset sover alla djupt. Om någon mot förmodan skulle hört något konstigt ljud förutsatte man nog att det var någon av de andra gästerna som var uppe.
I våra husbilar är det ju ingen hemlighet att det är lätt att öppna låset med en syl etc på en Fiat Ducato. Trodde att alla därför hade HEO-lås, spännband eller liknande och/eller larm för att skydda sig mot inbrott även om det skulle finnas någon sanning i gas-inbrotten.

/CG
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Gorde inte Spetsnaz en inbrytning map ett gisslandrama för en massa år sedan, Googlade jo det gorde dom.
Gisslandramat på Dubrovkateatern – Wikipedia

Om inte Spetsnaz kan söva folk utan dödsoffer, vem i hela friden kan tro att en tjuv på en ställplats kan det?

För er som inte var vuxna under kalla kriget, Spetsnaz = Bad ass:aja:
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är ju till att göra det väldigt enkelt för sig att skriva så. Jag har läst artiklar i The telegraph, motor 1, Evening Standard, The sun, Pedestrian, News, Express, Metro, Driving, newnow, Jaloprik, Mirror, Mailonline, Cartrottle, Independent, Hoftpost och HLLWD. Där kan man läsa att paret har två tonårsdöttrar där den ena 15 åringen saknar sin klocka på morgonen. Söp tössen med dom vuxna? Man kan också läsa att samma händelse skett i andra hus i området över tid.
Såg en gammal artikel i Södermanlands Nyheter från 12 nov. 2012.
Gripna använde gas vid inbrott
Vad skall man tro?
Återigen, "man har läst" vad har detta för värde? Man skall inte tro på allt som sägs allra minst på pressen.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Det är ju till att göra det väldigt enkelt för sig att skriva så. Jag har läst artiklar i The telegraph, motor 1, Evening Standard, The sun, Pedestrian, News, Express, Metro, Driving, newnow, Jaloprik, Mirror, Mailonline, Cartrottle, Independent, Hoftpost och HLLWD. Där kan man läsa att paret har två tonårsdöttrar där den ena 15 åringen saknar sin klocka på morgonen. Söp tössen med dom vuxna? Man kan också läsa att samma händelse skett i andra hus i området över tid.
Jag ställer frågan igen. Vilken gas? Hur kan vanliga tjuvar hantera och dosera så att ingen avlider. Hur transporteras den okända gasen som ingen känner till. Varför sätter ingen på sig gasmask och får bankpersonal eller juvelhandlare att sova?
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...tråkigt att den gamla skrönan lever vidare efter tio år.
Den kommer att leva i all oändlighet eftersom en rånad t.ex. ALDRIG kommer att erkänna sin egen skuld i detta, "det är alltid någon annan"... OCH "gasning" är en fantastisk uppfinning i sammanhanget eftersom ingen (inte ens tidningar som skriver om detta) någonsin har kunnat visa en endaste bild på några behållare eller offentliggjort ett endaste erkännande av en skurk! Det är alltid den drabbade, en journalist eller någon polisman på "landsbygden" som hävdar att det troligen rör sig om "gas"!

mgc.jpeg
Internet: sant eller falskt...hmm....
 

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Medlemskap
2024
Mycket finns att oroas över... men gas för inbrott hör mer till James Bond än till verkligheten.
Ja, man kan söva människor och djur med i princip alla gaser (utom syre). Vissa räcker det med halter på 1% andra krävs halter på 50% i luften. Söva någon inför ett inbrott? Knappast. Söver man för djupt dör personen pga att den slutar andas. Söver man lagom vaknar personen direkt denne andats ut gasen. Ska man råna så har man alltså valet att döda alla eller ha på sig dykarutrustning när man går in och dessutom lyckas bibehålla gaskoncentrationen i luften... kanske cia o liknande organisationer skulle klara det, men då dödar de nog personerna som första alternativ...
/Johan, narkosläkare
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Den enda gas som sövt ner mig rejält genom åren var någon form av alkohol-ånga (öl, vin eller något starkare). På senare år räckte det ibland med ”bara” 2 glas vin för att sova ”happy hour” direkt efter andra glaset. Nu håller jag mig vaken hela dagarna efter att ha bestämt mig för att hoppa över alla former av gaser/ångor...
/ranko, Fanta-light-storförbrukare
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det tar tydligen aldrig slut, detta evinnerliga ältande om sövning. Det är nog ett mycket litet antal av oss som tar detta på allvar. De flesta är "otrogna" men verkar tycka att det är kul att hålla liv i tråden.
Man kan undra om det är okunnighet eller någon dold agenda som håller liv i denna och många andra skrönor!
 
Toppen