• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasad och rånad ?

F

F.d. 53267

Guest
Följande finns att läsa i senaste numret av Svenska Magasinet
som ges ut på Costa del Sol.
Tycker det finns en del underliga påståenden där eller
vad tycker ni medlemmar.
Acetylengas t.ex. påstås vara vanligt. Det har jag då inte hört
talas om i alla fall.
Jag vet att detta har dryftas många gånger här i Forumet
men vill ändå ta upp detta och få lite synpunkter från
någon som är väl insatt i ämnet.
Svenska Magasinet - Soft Alarm svarar på frågor
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Gasad och rånad ?

Är inte välinsatt i ämnet, men säger att det är rena rappakalja.

Den tänkande individen förstår detta omedelbart, vilket redaktören uppenbarligen inte är. Jag tycker också att det är skamligt att rida på folks rädsla för att försöka driva upp upplagan.

Acetylen är en gas som är ytterts brandfarligt och explosivt. Den är dessutom tyngre än luften och skulle innebära kvävning för de sovande.

Känner man oro för sådana här tjuverier medans man sover, så får man se till att bilen är låst, också fönstren och tackluckorna. Man kan resa med andra i sällskap och undvika skumma rastplatser. Finns billiga rörelse detektorer som kan tända tex en lampa inne i bilen. Eller det bästa av allt, en hund. Och så en dekal på dörren med bild på besten och texten "Make my day".....
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gasad och rånad ?

Acetylengas blandad med luft är nog den mest explosiva gas man kan tänka sig och skulle vara förödande med en enda liten gnista.
Gasen har dessutom en karakteristisk stickande doft som man knappast kan missa. Nej, den gasen tror jag inte på.:)

PS. en gasblandning mellan 2,3 och 83% är explosiv.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Gasad och rånad ?

Är inte välinsatt i ämnet, men säger att det är rena rappakalja.

Den tänkande individen förstår detta omedelbart, vilket redaktören uppenbarligen inte är. Jag tycker också att det är skamligt att rida på folks rädsla för att försöka driva upp upplagan.

Acetylen är en gas som är ytterts brandfarligt och explosivt. Den är dessutom tyngre än luften och skulle innebära kvävning för de sovande.

Känner man oro för sådana här tjuverier medans man sover, så får man se till att bilen är låst, också fönstren och tackluckorna. Man kan resa med andra i sällskap och undvika skumma rastplatser. Finns billiga rörelse detektorer som kan tända tex en lampa inne i bilen. Eller det bästa av allt, en hund. Och så en dekal på dörren med bild på besten och texten "Make my day".....
Lägg märke till att det är inte Redaktören på tidningen som
framför detta utan det är VDn för företaget Soft Alarm och det
är ju ännu mer anmärkningsvärt.
Hans namn och mail-adress finns längst ner i artikeln så den som vill
kan framföra sina åsikter till honom.
Jag tänker då skicka ett mail till honom och ge en del synpunkter.
Hoppas många fler gör detsamma.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Gasad och rånad ?

Huruvida det är möjligt ( eller vanligt) med gasning i husbil kan jag inte uttala mig om.
Däremot är jag väl bekant med acetylengas då detta är en svetsgas och utan att utveckla gasens egenskaper mer så kan jag säga att om den skulle användas för att söva personer i en husbil så skulle det med största sannolikhet leda till ett katastrofalt misslyckande.
Den som har den minsta kännedom om acetylengasens egenskaper skulle inte använda den för att söva personer i en husbil. ( här finns sannolikt andra gaser som är bättre lämpade för ändamålet.)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Gasad och rånad ?

Det är bara att hålla med de som framför invändningar mot att acetylen kan användas som sövande gas. För de som inte redan är övertygade kan jag informera gasen inte har några sövande egenskaper alls. Däremot kan den, som ovan redan skrivits, tränga undan luftens syre och orsaka kvävning. Skulle detta var syftet för presumtiva rånare så skulle de flesta andra gaser, exempelvis kvävgas, vara betydligt bättre och säkra även för gärningsmännen. Gasen i sig är luktfri, men oftast tillsätts en viklöksdoftande tillsats i syfte att upptäcka läckor.

Källa: Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps informationssystem RIB.

Johan K.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Gasad och rånad ?

Jag tror att gas sövnings myten lever mycket på larmförsäljare som vill sälja larm, och det är lätt om många är rädda.

att använda acetylen vore rent av värre än tömma en LPG bytta i husbilen. tänd lampan och det smäller. hade den gasen använts så hade 95% av gångerna slutat med en explosion. Det har även spekuleras i startgas. men tror nog tjuvarna tröttnar efter att de tomt 200 sprayflaskor och inte nåt någon effekt ännu. annat att husbilen förvandlas till en bomb.

Efter alla år med larm om gasade husbilister, finns det fortfarande inte ett enda fall där polisen kunna bevisa gas. Trots blodprov och hundar.

Skulle det gå att gasa folk i en husbil så effektivt. varför används de inte i lägenheter och båtar och lastbilar och på andra platser med slutna ytrymmen?
Tänk vad praktiskt att gasa dom i sovrummet så kan man ostört jobba i resten av huset.... Men det sker aldrig.

Att gasa personer kräver exakt vetskap av personens vikt vad den ha ätit och när. Lite för mycket och personen får permanenta skador eller dör. Lite för lite och personen blir bara yr och vimsig. så mask på ansiktet samt exakt mätutrustning krävs.

Visst vaknar vi lätt när vi sover, men vi har alltid en period när vi sover djupare. Och slår man till då, är det ju betydligt lindrigare än att gasa. Dessutom är ju de flesta husbilar ventilerade idag så det krävs både tätning av ventilation och bra anslutning. Lättare att iaktta när personerna går och lägger sig, och vänta 3 timmar. sen sover de flesta sin djupsömn. Bara att kliva in och göra vad man vill.

Någon öl eller ett glas vin på kvällen gör ju inte saken bättre.

Jag kommer inte tro på gasning före jag får bevis. Glöm gas tänk istället skickliga tjuvar.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Gasad och rånad ?

Ja som många vet redan så är okunskapen om gaser och deras lämplighet att
söva husbilsresenärer stor, både bland HBK's medlemmer och larmfolk,
men Per Dahl, VD SoftAlarm AB ljuger medvetet för att kamma hem en eller
annan krona från nervösa husbilsresenärer, skamligt!
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Gasad och rånad ?

Ja, jag fick ett svar efter ett tag men men det stod bara att han, VD:n
alltså, skulle undersöka saken och återkomma men sedan dess har jag
inte hört någonting.
Jag skrev i mitt Mail till honom att han skulle vara mycket försiktig
med påståenden i Tidningen om han inte hade saklig grund
för dessa. Man kan ju alltid hoppas att det påverkade honom.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Gasad och rånad ?

Gammal tråd som väcks till liv igen. Om man tittar i dessa två trådar nedan så kan man hitta en länk till polisens skrivelse om vägpirater, där man kan läsa att det är möjligt att sätta offret i vanmakt samt varför det aldrig kommer att synas vid ett blodprov. Men då måste man orka att läsa mycket i dessa trådar och inte bara valda delar som passar sin egen övertygelse.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/570833

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/359673
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Gasad och rånad ?

Kan du inte länka till den skrivelsen direkt? Jag hittar den inte, och hade ingen aning om att polisen hade det ställningstagandet.
Tack!
/Jessika
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Gasad och rånad ?

Skrivet för ett antal år sedan och av polisstudenter finns inga som helst sanning i detta, bara antagande, detta har det skrivits om för ett litet tag sedan och nu dyker det upp igen.

Finns inte ett enda bevis om gasning i husbil.

Sök på: (Gasmyt?? Fortsättning) så hittar du det.
/Pelle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Gasad och rånad ?

Om man tex skulle gasa en hus bil med 2 vuxna samt barn&hund förmodar jag att mängden gas som behövs för att söva 2 vuxna människor tar död på både hund&barn. Finns inga belägg för att folk sövs i sina bilar. Där emot inser folk inte att man sover så hårt att man inte vaknar när någon går in. Då är det lättare att tro att man blivit sövd.
Gun
 
Toppen