• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin vs Google maps

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag gör det.

Översikten i Google Maps vid vägval är bättre tycker jag. I Garmin får man max 2 vägval, men de skiljer sig väldigt mycket åt. I Google Maps kan man "finlira" mer.
Jag kör helst efter Garmin men har båda på samtidigt ibland...

Jag har en Garmin 770 LMT där jag ställt in höjd, bredd, vikt mm, så det kan ju skilja betr. vägvalet ibland.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Kör med Google Maps via Apple Play i personbilen
Funkar bra och deras funktion för köbildning är bra
I husbilen kör jag med Garmin där jag kan lägga in vikt och storlek på husbilen
Blir annorlunda vägval, men båda funkar bra
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag gör det.

Översikten i Google Maps vid vägval är bättre tycker jag. I Garmin får man max 2 vägval, men de skiljer sig väldigt mycket åt. I Google Maps kan man "finlira" mer.
Jag kör helst efter Garmin men har båda på samtidigt ibland...

Jag har en Garmin 770 LMT där jag ställt in höjd, bredd, vikt mm, så det kan ju skilja betr. vägvalet ibland.
Vi har samma Garmin och har också lagt in bilens mått och vikt, parallellt kör vi google maps på en padda.
- Google ser oftast trafikstörningar tidigare.
- Google ger snabbare besked om alternativ väg.
- Det är mycket lättare att skapa sig en överblick om omgivningarna i Google.
- Garmin har gett en hel del mycket konstiga vägförslag pga höjd som inte stämmer med vägarnas skyltning och inte heller mot Michelins tryckta kartor. Jag har inte hittat någon möjlighet att jämföra dessa data med google tror inte att de data finns, i alla fall inte visualiserade.
- Garmin har föreslagit långa omvägar pga avstängda vägar, vi har kört i alla fall och stoppen finns helt inte.
- Garmin har föreslagit långa omvägar pga viktbegränsning, ingen gräns finns när vi kommer fram.
- Upplever att den uppdatering jag gjorde i Juli innan vi påbörjade årets europaresa försämrade Garmin, tycker att det har funkat bättre tidigare.
- Camper contact och de andra apparna på Garmin uppdateras inte tillräckligt ofta, frächare info på samma app i paddan.
- Vill inte avvara Garmin men inte heller den överblick som google maps på en padda ger.
- Ibland ger Garmin riktigt kul förslag på ställplats/camping se bild.

Hälsningar
Peter033 -- Den ställplatsen skippar vi.jpg
 

Asaf o Anita

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
11741
Medlemskap
2024
I min Garmin (Drive 60) går det inte att programmera HB höjd och vikt så jag är mest intresserad av vilket system som väljer bästa väg efter önskemålen t.ex obetalda vägar eller undvik stora vägar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har samma Garmin och har också lagt in bilens mått och vikt, parallellt kör vi google maps på en padda.
- Google ser oftast trafikstörningar tidigare.
- Google ger snabbare besked om alternativ väg.
- Det är mycket lättare att skapa sig en överblick om omgivningarna i Google.
- Garmin har gett en hel del mycket konstiga vägförslag pga höjd som inte stämmer med vägarnas skyltning och inte heller mot Michelins tryckta kartor. Jag har inte hittat någon möjlighet att jämföra dessa data med google tror inte att de data finns, i alla fall inte visualiserade.
- Garmin har föreslagit långa omvägar pga avstängda vägar, vi har kört i alla fall och stoppen finns helt inte.
- Garmin har föreslagit långa omvägar pga viktbegränsning, ingen gräns finns när vi kommer fram.
- Upplever att den uppdatering jag gjorde i Juli innan vi påbörjade årets europaresa försämrade Garmin, tycker att det har funkat bättre tidigare.
- Camper contact och de andra apparna på Garmin uppdateras inte tillräckligt ofta, frächare info på samma app i paddan.
- Vill inte avvara Garmin men inte heller den överblick som google maps på en padda ger.
- Ibland ger Garmin riktigt kul förslag på ställplats/camping se bild.

Hälsningar
PeterVisa bilaga 216807
Om du väljer personbil blir vägvalet bättre,har upplevt precis samma sak,så varför skall man välja en dyr husbilsnavigator.
Med husbil valt i Garmin prioriterar den stora vägar, även om det innebär en lång omväg det ärmin erfarenhet.
 

Asaf o Anita

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
11741
Medlemskap
2024
Om du väljer personbil blir vägvalet bättre,har upplevt precis samma sak,så varför skall man välja en dyr husbilsnavigator.
Med husbil valt i Garmin prioriterar den stora vägar, även om det innebär en lång omväg det ärmin erfarenhet.
I sån fall, vilken (Garmin el Google maps) ger bästa väg alternativ?
 
Toppen