• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin drivesmart 55 ladda in poi?

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Jag gav barnen min gamla Garmin Nüvi 2545 och köpte en Garmin Drivesmart 55.
Det visade sig inte var smart. Nüvi ville ha .gpi-filer medan Drivesmart vill ha
.gpx eller .csv.
Kan jag konvertera .gpi till .gpx eller .csv? Jag hittade bara .gpx-fil utan bilder
hos HBK men .gpi finns, den laddades in i Nüvi innan barnen tog över.

/Bengt
 
F

Fd.16159

Guest
Det går att konvertera en gpi fil till gpx och csv med t.ex. GPS Babel men eventuella bilder försvinner.

Det finns ett Excel macro som heter GPI Extract som kan lösa ta fram bilderna också men det blir ingen gpx fil direkt utan kräver ytterliga jobb plus att man behöver Microsoft Excel.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Det går att konvertera en gpi fil till gpx och csv med t.ex. GPS Babel men eventuella bilder försvinner.

Det finns ett Excel macro som heter GPI Extract som kan lösa ta fram bilderna också men det blir ingen gpx fil direkt utan kräver ytterliga jobb plus att man behöver Microsoft Excel.
Ok, tack för info.
Jag nöjer mig med enbart text men det vore bra med samma fil till bägge enheterna.
F.ö. testade jag att lägga filen direkt i minneskortet. Det tog den inte utan det fick
bli Poi-loader som lade in filen. Ett steg tillbaka tycker jag.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Är du verkligen säker på att du inte via utforskaren kan flytta gpi-filen till POI-mappen på GPS:en
 
F

F.d. 14324

Guest
fick bli Poi-loader som lade in filen. Ett steg tillbaka tycker jag.
Nu är det dags att vi tänker till. :)
Poiloader skapar gpi-filer av gpx eller csv.
Med andra ord har du nu en gpi utan bilder i din garmin som fungerar.
Jag är övertygad om (tills jag är överbevisad) att om du i filsystemet letar fram den gpi poiloader skapat åt dig, tar bort den och lägger Mobys gpi där istället, då kommer det att fungera.
Fast det har hänt att jag har fel, men i detta fall tror jag inte det ;)
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Är du verkligen säker på att du inte via utforskaren kan flytta gpi-filen till POI-mappen på GPS:en
Jag placerade filen i POI-mapp på sdhc-kortet som jag gjorde på gamla navigatorn.
Tänkte spara utrymme på enhetens eget minne. Det gick inte. jag vet inte vad minneskortet
ska vara bra för.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
På min Drive Smart lägger gpsen själv över filerna från minneskortet till POI mappen i gpsen om det finns plats.

Jag kan lägga in gpi filer direkt i POI mappen i enheten.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Ja, detta är skumt. Jag tittade i enhetens mappar och i POI-mappen finns .gpi-filer.
Alltså omvandlar poi-loader .gpx till .gpi. Men när jag lade senaste .gpi-filen i minneskortet hände inget.
Gamla navigatorn frågade alltid om nya filen skulle installeras. Denna sade inte ett smack.
Nåja, jag klarar mig utan bilder men jag tycker det är konstigt. Dessutom kräver navigatorn
att mobiltfn är igång med app för att jag ska få trafikinformation. Nüvi 2545 har egen
mottagare med antenn för detta ändamål.
Jag köpte denna navigator mest p.g.a. större display och att den har wifi och bluetooth
för smidigare uppdatering, röststyrning och mobilsamtal, så jag får vara nöjd ändå.
Labbar vidare när det blir svalare... :msn_sunglasses:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Har samma problem som B-A.C. Min DriveSmart klarar inte att visa inlagda .gpi-filer. Nu har jag läst denna tråd igen och med nyistallerad POI-loader lyckades jag lägga in Husbilsplatsers .gpx-filer ( som då återfinns i GPS:ns "egna POIs". Anmärkningsvärt är dock att .gpx-filen hamnade i det interna minnet och inte på SD-kortet och ingen omvandling till .gpi-fil har skett. Så precis som B-A.C noterat, vad ska man ha minneskort till (16 GB onödigt utrymme)?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Har samma problem som B-A.C. Min DriveSmart klarar inte att visa inlagda .gpi-filer. Nu har jag läst denna tråd igen och med nyistallerad POI-loader lyckades jag lägga in Husbilsplatsers .gpx-filer ( som då återfinns i GPS:ns "egna POIs". Anmärkningsvärt är dock att .gpx-filen hamnade i det interna minnet och inte på SD-kortet och ingen omvandling till .gpi-fil har skett. Så precis som B-A.C noterat, vad ska man ha minneskort till (16 GB onödigt utrymme)?
Jag har en Garmin Nüvi 65 och min upplevelse är att alla POI som GPS-en använder ligger i internminnet.

Jag har skapat egna POI med hjälp av Basecamp/MapSourse och sparat dessa i gpx-filer. Dessa gpx-filer har jag samlat i en mapp för överföring till GPS-en med hjälp av programmet POI-loader.

När det kommer en ny gpi-fil från husbilsklubben tar jag bort den gamla gpi-filen från POI-mappen på GPS-ens minneskort. Därefter kopierar jag den nya filen till POI-mappen på GPS-ens minneskort.

För att undvika att få flera versioner av gpi-filen på GPS-ens internminne kör jag POI-loader och tar bort egna platser. Då försvinner tyvärr också mina egna POI som jag tidigare läst in från mina gpx-filer med POI-loader. Kör därför POI-loader igen och läser på nytt in POI från mina gpx-filer.

När jag startar GPS-en kommer det upp ett meddelande om att nya POI har hittats på minneskortet och en fråga om jag vill läsa in dessa POI till GPS-ens internminne. Svarar ja på detta och fortsätter och då läses Husbilsklubbens POI från gpi-filen in i GPS-ens internminne.

Bland Egna POIs på GPS-en hittar jag nu mina POI från gpx-filerna, HBK Husbilsplatser med bilder och HBK Tömningsplatser.

Tror att det är något liknande du för göra på din GPS för att få det fungera.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Tack Jolie för informationen, men det förefaller vara skillnad mellan Nüvi- och DriveSmartmodellerna. Något meddelande dyker inte upp vid omstart efter det att jag har lagt in filer på minneskortet på DriveSmart-modellen. Det enda sättet jag har lyckats lägga i POI:s är .gpx-filer med POI-loader och då hamnar de i internminnet i form av .gpi-filer. Alltså GPS:en omvandlar .gpx-filen till .gpi-fil precis som Sjöberg skrev in inlägg #5. Det går inte heller, vad jag kan med, lägga .gpi-filer i internminnet.

Att skapa egna POI:s är intressant och ska försöka göra detta med Basecamp.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Tack för tipset Kaehne4363 om Garmin-mappen, men där har jag inte lagt några filer.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Tack Jolie för informationen, men det förefaller vara skillnad mellan Nüvi- och DriveSmartmodellerna. Något meddelande dyker inte upp vid omstart efter det att jag har lagt in filer på minneskortet på DriveSmart-modellen. Det enda sättet jag har lyckats lägga i POI:s är .gpx-filer med POI-loader och då hamnar de i internminnet i form av .gpi-filer. Alltså GPS:en omvandlar .gpx-filen till .gpi-fil precis som Sjöberg skrev in inlägg #5. Det går inte heller, vad jag kan med, lägga .gpi-filer i internminnet.

Att skapa egna POI:s är intressant och ska försöka göra detta med Basecamp.
Rensade du verkligen GPS-ens internminne först med POI-loader? Det är först efter att man rensat minnet som frågan vid start kommer om att läsa in POI:s från minneskortet.
När jag kopplar GPS-en till datorn kan jag öppna en länktill Den här datorn\nüvi 65\Memory Card\POI.
I mappen POI kopierar jag in Husbilsklubbens gpi-fil (se nedan).
1593864380540.png
Får nedanstående fråga när jag startar datorn:
1593864822104.png


Du ställde dig i ett tidigare inlägg frågan om vad man egentligen behöver ett extra minneskort till utöver egna POI:s. På min gamla GPS drabbades jag av att GPS-ens internminne inte räckte till när jag skulle uppdatera kartorna. Jag fick välja bort en del länder för att genomföra uppdateringen. Jag skaffade då ett extra minneskort och prövade återigen att uppdatera kartorna och nu gick det alldeles utmärkt utan att välja bort några länder. Kartmaterialet blir mer och mer omfattande och då räckte inte GPS-ens minne till.
 

Bilagor

  • 1593864345139.png
    1593864345139.png
    9 KB · Visningar: 4

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
För att försäkra mig om att jag gjort enligt alla anvisningarna så har jag med POI-loader tagit bort alla egna POI:s igen och kontrollerat att det inte finns några filer i felaktiga mappar. Därefter har jag lagt in en .gpi-fil på minneskortet, men inget meddelande dyker upp när jag startar den igen. Filen finns på minneskortet men har inte transformerat till en .gpx-fil och finns inte i internminnet. Inga POI:s visas i navigatorn. Jag får väl se om Garmins support kan bringa någon klarhet i frågan, om jag nu kan få någon kontakt med dem.

Det är väl kanske så att minneskortet i SmartDrive är bara tänkt att användas till att lagra ytterligare kartmaterial.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Nu har jag talat med Garmins support och fått bekräftat vad jag misstänkt. POI:s ska laddas med POI-Loader. Minneskortet är inte onödigt då det används av navigatorn när internminnet börjar bli fullt och endast 300 MB kvarstår. Jag antar att detta sker automatiskt, men det visar väl sig. Helt uttömmande var väl inte information från supporten men med detta låter jag nu mig nöjas.
 
Toppen