• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin Camper 890

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Mot bakgrund av arbetet med husbilsplatser som pågår så undrar jag om det finns någon som har en Garmin Camper 890 och kan svara på en teknisk fråga. Dvs. det är den senaste av Garmins navigatorer för husbilar. Det är bara den som är intressant, alla andra Garmin Camper är kända och det är inte dom det gäller just nu.

Det jag skulle vilja ha reda på är vilka filtyper som ligger i "Internal storage" -> "POI"-foldern (sortera på typ så syns det lätt). I äldre navigatorer är det .gma, .gpi och .unl. År det samma typer i en 890? Några fler typer?

MVH
Hans
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Hej skalman52.
Bli nu inte förbannad om jag inte har Camper 890!! Men eftersom ingen annan har svarat dig. Den jag har, kom ut samtidigt, och heter LGV 1000. Alltså en tio-tummare. De enda filtyperna jag kan finna i POI är just de tre som du nämner!! Och såvitt jag minns när man konverterar ett program till Garmin, så ska det vara i .gpi Den går att vända hur som helst.

M.V.H. Jack43

IMG_5105 - kopia (2).JPGIMG_5146 - kopia (2).JPG
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej skalman52.
Bli nu inte förbannad om jag inte har Camper 890!! Men eftersom ingen annan har svarat dig. Den jag har, kom ut samtidigt, och heter LGV 1000. Alltså en tio-tummare. De enda filtyperna jag kan finna i POI är just de tre som du nämner!! Och såvitt jag minns när man konverterar ett program till Garmin, så ska det vara i .gpi Den går att vända hur som helst.

M.V.H. Jack43
Tack i alla fall!
Då var det åtminstone en navigator av samma generation. Ryktet var nämligen att GPI var på väg ut från Garmin-navigatorer. Jag ville kolla hur det stod till.

MVH
Hans
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Tack i alla fall!
Då var det åtminstone en navigator av samma generation. Ryktet var nämligen att GPI var på väg ut från Garmin-navigatorer. Jag ville kolla hur det stod till.

MVH
Hans

För att vara helt säker på det området, så kan du fråga "våra" Webbare Sjöberg & MobyDick. Dom kan allt om det där och är hur duktiga som helst.

M.V.H. Jack43
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
T
För att vara helt säker på det området, så kan du fråga "våra" Webbare Sjöberg & MobyDick. Dom kan allt om det där och är hur duktiga som helst.

M.V.H. Jack43
Tack, det är dom jag "jobbar med" för att framtidens Husbilsplatser och tillhörande filer skall bli bra :D ;)

MVH
Hans
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Mot bakgrund av arbetet med husbilsplatser som pågår så undrar jag om det finns någon som har en Garmin Camper 890 och kan svara på en teknisk fråga. Dvs. det är den senaste av Garmins navigatorer för husbilar. Det är bara den som är intressant, alla andra Garmin Camper är kända och det är inte dom det gäller just nu.

Det jag skulle vilja ha reda på är vilka filtyper som ligger i "Internal storage" -> "POI"-foldern (sortera på typ så syns det lätt). I äldre navigatorer är det .gma, .gpi och .unl. År det samma typer i en 890? Några fler typer?

MVH
Hans
Enligt beskrivningen på nätet har de själva skrivit så här." Garmin Drive™ för att enkelt importera och dela rutter och dela GPX-filer. "
Detta är den enda filformatet jag kan hitta i instruktionen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Enligt beskrivningen på nätet har de själva skrivit så här." Garmin Drive™ för att enkelt importera och dela rutter och dela GPX-filer. "
Detta är den enda filformatet jag kan hitta i instruktionen.
GPI är det filformat som används internt i navigatorn. När man tar in GPX i navigatorn görs det om till GPI, som är en binärt kodad variant av GPX med bl.a. bilder och ikoner inbäddade i filen.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Litet till: :)
GPI-filer kan man skapa från GPX med ett Garmin-program som heter POILoader. Den filen kan man sedan kopiera direkt in i navigatorn till den folder som heter "POI", eller till en folder "POI" på minneskortet. Navigatorn hittar alla platser och du kan nå dom från menyerna.

MVH
Hans
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har ingen Garmin Camper 890 men är intresserad av den. Jag har läst lite om den och även laddad hem handboken.

I handboken står nedanstående:

Överföra GPX-filer från datorn
Om du redan har skapat rutter som du vill använda på enheten kan du överföra GPX-filer direkt från datorn.
Anslut enheten till datorn (Ansluta enheten till en dator, sidan 23).
Enheten visas som en bärbar enhet.
Öppna filläsaren på datorn.
Välj en GPX-fil.
Välj Ändra > Kopiera.
Bläddra till GPX-mappen på enheten.
Välj Ändra > Klistra in.

Jag är förvånad när man anger rutter i en GPX-fil för det har jag inte lyckats få med i GPX-filen.
En GPX-fil kan innehålla POI men inte bilder. Man kan på en POI i en GPX-fil ha en länk till en bild men den kommer inte med när man kopierar som det står i handboken.

I handboken står också nedanstående:
Du kan skapa eller hämta listor med egna intressanta platser på datorn och installera dem på enheten med programvaran POI Loader.

Jag har skapat egna GPX-filer med länkar till bilder och de bilderna kommer med när jag läser in GPX-filen med POI Loader. Det blir dock svårt att läsa in HBK-s fil med husbilsplatser och få med bilderna. Det skulle nog gå att krångla till men inget att rekommendera.

Jag skulle testa med att läsa in en GPX-fil till GPS-en med POI Loader och därefter titta i GPS-ens mappar var filen har hamnat och vilken filtyp det blivit. Har det blivit en GPI-fil i någon mapp borde det gå att kopiera HBK-s GPI-fil till den mappen.

Mvh
Jan-Olov
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag är förvånad när man anger rutter i en GPX-fil för det har jag inte lyckats få med i GPX-filen.
En GPX-fil kan innehålla POI men inte bilder. Man kan på en POI i en GPX-fil ha en länk till en bild men den kommer inte med när man kopierar som det står i handboken.

I handboken står också nedanstående:
Du kan skapa eller hämta listor med egna intressanta platser på datorn och installera dem på enheten med programvaran POI Loader.

Jag har skapat egna GPX-filer med länkar till bilder och de bilderna kommer med när jag läser in GPX-filen med POI Loader. Det blir dock svårt att läsa in HBK-s fil med husbilsplatser och få med bilderna. Det skulle nog gå att krångla till men inget att rekommendera.

Jag skulle testa med att läsa in en GPX-fil till GPS-en med POI Loader och därefter titta i GPS-ens mappar var filen har hamnat och vilken filtyp det blivit. Har det blivit en GPI-fil i någon mapp borde det gå att kopiera HBK-s GPI-fil till den mappen.

Mvh
Jan-Olov
Husbilsklubben har två olika GPI-filer. En med bilder (nästan 2Gbyte) och en utan (betydligt mindre). Tar du HBK:s GPI filer så kan du kopiera dom direkt in i navigatorn till den folder som heter "POI". Ett alternativ som kanske kan vara trevligare är att på minneskortet skapa en folder som heter POI (ev. under en annan folder som heter "Garmin"). Navigatorn hittar att det finns en POI-folder på minneskortet och läser in GPI-filen. Om du tittar i foldern "POI" i navigator så skall du se att där finns åtskilliga GPI-filer. Dom innehåller alla de POI som laddas som standard när du får navigatorn.

Alla POI som visas på skärmen ligger i GPI-filer. Så det som du laddar in som GPX måste göras om till GPI av navigatorn själv. POILoader gör GPI-filer men klarar inte av bildlänkar som pekar på http-länkar. Den klarar bara av bildfiler som ligger lokalt på samma maskin som den körs på. Att få till bild-taggarna (<link>) inne i GPX-filen så dom pekar på rätt bild går möjligen att göra med BaseCamp (eller om du tycker om att köra GPX i en texteditor :) )

GPX-filer kan innehålla både POI (<wpt>), spår (tracks) och rutter (färder mellan flera wpt).

MVH
Hans
 
Toppen