• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin 770 eller 780

Gnisseg

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
28948
Medlemskap
2024
Står i begrepp att investera i en GPS Jag funderar på Garmin 770 LMT-D eller Garmin 780 Digital Trafik. Då jag är novis inom GPS, så är min fråga. Vad är det för avgörande skillnad på dessa två? frånsett priset. Är skillnaden något som man har nytta av i det dagliga husbilsåkandet.
 
W

Weckman

Guest
Går lika bra med telefon
Det var ju inte det svaret trådskaparen önskade sig då han inte ens frågade om mobil med GPS. Men du fick ju ett + till i inläggsstatistiken din. Det är just sånna här svar som ser till att många drar sig för att skriva i forumet vilket är lite tråkigt och ger forumet dålig harmoni.

Önskar Att trådskaparen får ett vettigt svar av någon av våra kunniga och seriösa GPS användare På Garmin här på forumet. För jag vet att dom finns.
 

Gnisseg

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
28948
Medlemskap
2024
Tack för ditt svar kuaiLi. Jag hade tittat på Garmins hemsida och gjort jämförelsen, men det jag inte förstår är de skillnader som står på 780:an, på Engelska, är de skillnader som är till någon fördel eller är det endast kosmetiska funktioner?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har en 770 LMT-D och den har faktiskt en hel del av de saker som inte är förprickade i länken som "kuaiLi" lade upp. Så jämförelsen som Garmin gör är litet ofullständig. Om man dessutom tittar i listan så upptäcker man att mycket av det som jämförs som "Rekommenderade …" finns med längst ner under "Extra" för 770:an

Jag kan inte se att skillnaden är så stor att det spelar roll om man inte har väldigt speciella önskemål (= mest kosmetiska skillnader). Jag köpte den mest för den stora skärmen och för mig fungerar navigatorn den bra.

Att sedan Garmin har en del egenheter när det gäller val av vägar är en helt annan sak. Exempel: en hel del bra vägar är klassade som "Okänd bärighet …" och då tycker inte Garmin att man skall köra där med en husbil, hur bra vägen än är.

Men det är småsaker som man lär sig hantera.

MVH
Hans
 

Polar1

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
27417
Medlemskap
2024
Hej god fortsättning på helgen. Jag har både 770 och 780. Sjuåttio har några fler funktioner,den är också snabbare.
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Jeg har Camper 785, m/dig.trafikk;kollision og lane dep. alerts! Kan anbefales, billig og lettbetjent.
Önsker dere et godt HB-år i 2020, lykke til med innkjöp av GPS!
 

Gnisseg

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
28948
Medlemskap
2024
Tack för alla svaren, det känns som 780:an har några fördelar, så nu får jag ta mig en funderare, mellandagsrean är ju snart över. 770 för 1999kr eller 780 för 3799kr. Blir att sova på saken. God fortsättning på Julen och ett gott nytt år.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Är inte 780 för lastbilar? Jag har en 770 som fungera bra. Alla GPS er har svagheter i kartmaterialet, så även mobilapparna. Man får vara vaken.
Köp den billigare?
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Weckman varför denna ton mot Plastpelle. Under de år jag så gott som dagligen varit ute på forumet har han haft små oskyldiga kommentarer. Att helt undvika känsloladdade och otrevligt tilltal i skrift är en konst. Mina förebilder här på forumet är Los Swecos, Knut o Gösta Even alltid sakliga o vänliga. Självklart är det många fler som behärskar den konsten, så det är en trevlig stund varje dag att besöka forumet. Men vill slippa läsa påhopp på andra medlemmar.
 
W

Weckman

Guest
Weckman varför denna ton mot Plastpelle. Under de år jag så gott som dagligen varit ute på forumet har han haft små oskyldiga kommentarer. Att helt undvika känsloladdade och otrevligt tilltal i skrift är en konst. Mina förebilder här på forumet är Los Swecos, Knut o Gösta Even alltid sakliga o vänliga. Självklart är det många fler som behärskar den konsten, så det är en trevlig stund varje dag att besöka forumet. Men vill slippa läsa påhopp på andra medlemmar.
Vad menar du med påhopp ???
Struntar fullständigt om det är din bästa polare.. Tycker du svaret var vad trådskaparen frågade om så läs det igen.
Absolut inget påhopp utan bara rent bondförnuft hur man beter sig på detta forum. Är det så du tycker det är ok att svara på det sättet så är detta forum nog inget för många av oss. ”Sårar” jag en kompis med ett inlägg som tolkas fel av dennes kompis så börjar man kasta sand och sparka sönder sandslottet i sandlådan. Dvs vissa får bete sig precis som dom vill och andra ska bara rätta sig i ledet.

En seriös fråga av en ny medlem som vill ha ett seriöst svar av en medlem som vet vad han frågar om.
Ja ja dra dina egna slutsatser om svaret var ett bra svar. Eller kan konsten som du skriver om bara gälla dina Influencer’s här på forumet??
Inte undra på att medlemmar söker ett annat forum.
Gällande medlemmarna DU pekar ut och ser som idoler, så är det Goa gubbar som skulle svara seriöst på en tråd skapad av en ny medlem.

Och Plastpelle!!
Kom gärna själv till mig och tala om ifall jag haft en ton du inte tål nästa gång. Finns olika alternativ att kontakta mig på.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Tillbaka till trådskaparen fråga så är det väl så att 770-modellen är en utgående modell och därför är priset nersatt. Det är inget fel på 770-modellen så tycker man att den ger vad man söker är det inget fel att köpa en sådan.

780-modellen och 785-modellerna är ungefär de samma med tillägget att 785-modellen har färdkamera.
Modellerna är nya och har något kraftigare processor efter vad jag har läst.

Oberoende vilken modell som blir valet bör man också skaffa ett extra minneskort, både 770 och 780-modellerna klarar minneskort på 4-32 Gb. Ett 32 Gb minneskort kan fås för runt 200:- kr.
Till 770-modellen kan en variant av backkamera anslutas, till 780-modellen finns två varianter av backkamera.

Jan-Olov
 
Senast ändrad:

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Weckman tycker du att det är en trevlig ton du använder? För det första känner jag varken Plastpelle eller någon annan på forumet, tyckte att dit påhopp på Signturen Plastpelle var otrevlig bara, för visst kan man komma långt med mobilen som Gps. Är det något som är otrevligt på forumet så är det den ton du använder. Det måste vara ok att säga ifrån när det blir personliga påhopp.
 
W

Weckman

Guest
Weckman tycker du att det är en trevlig ton du använder? För det första känner jag varken Plastpelle eller någon annan på forumet, tyckte att dit påhopp på Signturen Plastpelle var otrevlig bara, för visst kan man komma långt med mobilen som Gps. Är det något som är otrevligt på forumet så är det den ton du använder. Det måste vara ok att säga ifrån när det blir personliga påhopp.
Du är bara överkänslig. Tonen lägger du själv i din mun då du läser vad jag skriver.
Lägg ner å fira klart julen då vi inte löser detta och har olika syn på hur man beter sig på forumet och svarar på trådar, och Vi låter Plastpetter själv säga vad han tycker.

Läs om tråden och säg mig var mitt personliga påhopp finns.
 
Senast redigerad av en moderator:

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Ok, du har rätt plastpella kan säkert tala för sig själv, men det betyder inte att jag har rätt att säga att jag tycker att tonen var otrevlig. Med det lämnar jag den här diskussion.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag menar att det är enklare att använda telefonen slängde min gps för flera år sedan onödig kostnad med gps
Fast det var inte det som efterfrågades. Trådskapare ville ha synpunkter på två typer av Garmin GPS-er. Inte att någon sedan f!era är gått över till navigering med mobilappar.
 

Tobbe solifer

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
28094
Medlemskap
2023
Jag har en garmin 760 som är både för personbil, husbil och lastbil. Vet inte om den säljs fortfarande? Har haft den 3-4 år och fungerar bra till husbil, tänkte om det kunde vara något för dig? Man kan ju alltid prova begagnat först innan man satsar på ny och känna efter om det är något man vill ha i framtiden.
 

Gnisseg

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
28948
Medlemskap
2024
Återigen vill jag tacka alla som delat sina synpunkter på val av GPS. Det känns nog som 780:an får bli valet, även om den är dyrare, en avgörande kommentar för valet var att 780 är en modernare utgåva och är snabbare.
Återigen tack
/ Mvh Göran
 
Toppen