• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garderob ....klädhängare

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Vi har en garderob längst bak mellan sängarna. Det är lätt gjort även med mycket låg hastighet över ett farthinder (gupp) att man får en rejäl studs av bakänden på husbilen och alla kläder med klädhängare ligger på golvet i garderoben. Känns detta igen?
Jag har inte sett någon enkel smart lösning för att förhindra detta. Visst kan man med olika medel låsa galjarna mot stången. men det måste var en enkel lösning.
Märkligt att detta inte är fixat från början från leverantören med någon fiffig låsning. Jag tror inte vi är ensamma om detta.

Inget fel på bakre traditionella stötdämpare. Husbilen försedd med stötdämpande luftfjädring...kan detta var ett problem?
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om du med "stötdämpande luftfjädring" menar hjälpluftfjädring som komplement till den ordinarie bladfjädringen, så kan det kanske vara så att du har för högt lufttryck i bälgarna.

Pålle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En snor festet til stangen i begge ender som går over bøylen på kleshengeren hindrer den i å hoppe av. Men som Pålle påpeker en litt feil fjøring bak øker problemet, men selv ikke en perfekt fjøring fjerner det helt og det er få plagg som henger. Er skåpet fullt så forsvinner problemet. Trikset med snor benyttet vi hovedsaklig på garderobstången i duschen på våre 2 Flair.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Undrar hur sjöfolket löser motsvarande problem?
På 1980-talet hade jag en H-båt som kunde stampa rejält i hård sjö när jag slog lite oförsiktigt, dock hade den ingen garderob.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kanske går att lägga en bit skumgummi av lämplig tjocklek mellan stången och taket i garderoben. Bör hålla galgarna på plats samtidigt som det går att få dit galgen genom att trycka den uppåt. Alla förslag är bra utom dom dåliga.
Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag känner absolut inte igen detta.
Håller med Pålle, något är galet med er fjädring/dämpning.

Aldrig har något flyttat på sig i garderoben för oss.
Vi har pumptvål m.m. som alltid står på handfatet, en gång tror jag genom åren har prylarna åkt ner i handfatet.
En lastat husbil ska gå mjukt.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Vi har en garderob längst bak mellan sängarna. Det är lätt gjort även med mycket låg hastighet över ett farthinder (gupp) att man får en rejäl studs av bakänden på husbilen och alla kläder med klädhängare ligger på golvet i garderoben. Känns detta igen?
Jag har inte sett någon enkel smart lösning för att förhindra detta. Visst kan man med olika medel låsa galjarna mot stången. men det måste var en enkel lösning.
Märkligt att detta inte är fixat från början från leverantören med någon fiffig låsning. Jag tror inte vi är ensamma om detta.

Inget fel på bakre traditionella stötdämpare. Husbilen försedd med stötdämpande luftfjädring...kan detta var ett problem?

Hej! Kroka på hängaren bakifrån o testa, tror att kläderna blir kvar då.

Hälsningar Sanddammaren
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Även vi har garderober absolut längst bak i bilen. Vi har aldrig varit med om att någon hängare har ramlat ner.

Det verkar jättekonstigt att dina hängare inte hänger kvar. Jag sällar mig till skaran Pålle/PeterK och föreslår att du kikar på fjädringen ;)

//Jocke
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Svar till Ingrid o Pålle.

Rätt vi har "hjälpluftfjädring som komplement till den ordinarie bladfjädringen" och har enligt rekommendation från tillverkaren 1 - 1,5 kg.
Bilen uppför sig i övrigt helt normalt. Skulle det vara något fel med fjädring skulle detta utan tvekan kännas vid körning. Kört flera husbilar i 16 år.
Möjligen kan det vara att vi skulle ha mera last i garaget.????? Nu endast två cyklar och superlätta 2 st stolar och bord plus andra lätta prylar.
Last utrymmet är specat för 150KG last ..... stor marginal till detta.
 
Senast ändrad:

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Jag känner absolut inte igen detta.
Håller med Pålle, något är galet med er fjädring/dämpning.

Aldrig har något flyttat på sig i garderoben för oss.
Vi har pumptvål m.m. som alltid står på handfatet, en gång tror jag genom åren har prylarna åkt ner i handfatet.
En lastat husbil ska gå mjukt.
Aldrig någonsin har något annat flyttat på sig än kläderna i garderoben. Toarum, dusch, kök etc är allt i ordning och plats
även om vi passerar ett rejält gupp eller erfarenheter från många resor i Polen.
Vår husbil går mjukt lastad där luftfjädringen är som bäst att parera sidokast om man blir omkörd av en buss eller långtradare.

Problemet består endast med garderoben.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Rätt vi har "hjälpluftfjädring som komplement till den ordinarie bladfjädringen" och har enligt rekommendation från tillverkaren 1 - 1,5 kg.

Bevisligen hjälpte det inte er alls, då era galjar lämnar hållaren, nöj dej inte med det svaret, en bra fjädrad/dämpad husbil går mjukt som lastad,
olastad kan de vara något hårda i fjädringen, och överlastade så kan de bli stumma, ofjädrade.

Försök i första hand att lösa grundproblemet, det omvända att jobba med konsekvenserna kan sluta med att alla stuvutrymmen måste kompletteras med allehanda lösningar för att saker inte ligger still på sin plats p.g.a felaktig fjädring/dämpning, även däckstrycket påverkar,
jag får känslan att en del trycker i luft i däcken vad de max tål, vilket också försämrar det hela.
Kolla din fjädringsväg bak, vad är avståndet till dina genomslagsgummin?
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Prova att trä en veckad avloppsslang, typ sådan till diskmaskinen, över klädstången. Då blir den tjockare, mer dämpande och galgarna glider inte i sidled heller. Vi har det i vår husbil, men där sitter garderoberna förvisso på sidan. :)
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Bevisligen hjälpte det inte er alls, då era galjar lämnar hållaren, nöj dej inte med det svaret, en bra fjädrad/dämpad husbil går mjukt som lastad,
olastad kan de vara något hårda i fjädringen, och överlastade så kan de bli stumma, ofjädrade.

Försök i första hand att lösa grundproblemet, det omvända att jobba med konsekvenserna kan sluta med att alla stuvutrymmen måste kompletteras med allehanda lösningar för att saker inte ligger still på sin plats p.g.a felaktig fjädring/dämpning, även däckstrycket påverkar,
jag får känslan att en del trycker i luft i däcken vad de max tål, vilket också försämrar det hela.
Kolla din fjädringsväg bak, vad är avståndet till dina genomslagsgummin?
Edit
Det går ju inte ta bort inlägg, så jag gör så här, efter att läst en extra gång
Sorry
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Bevisligen hjälpte det inte er alls, då era galjar lämnar hållaren, nöj dej inte med det svaret, en bra fjädrad/dämpad husbil går mjukt som lastad,
olastad kan de vara något hårda i fjädringen, och överlastade så kan de bli stumma, ofjädrade.

Försök i första hand att lösa grundproblemet, det omvända att jobba med konsekvenserna kan sluta med att alla stuvutrymmen måste kompletteras med allehanda lösningar för att saker inte ligger still på sin plats p.g.a felaktig fjädring/dämpning, även däckstrycket påverkar,
jag får känslan att en del trycker i luft i däcken vad de max tål, vilket också försämrar det hela.
Kolla din fjädringsväg bak, vad är avståndet till dina genomslagsgummin?

Jo detta med lufttrycket i däcken har vi observerat och sänkt något från rekommendation för bättre komfort på bekostnad av däckslitage.
Tackar för tipset att kolla avstånd till genomslagsgummi. Vi har noterat hårda stötar vid några tillfällen.
Jag misstänker att vikt/fjädring/ stötdämpning rörande bilens chassikonstruktion inte matchar varandra i tvära gupp.
Garderobproblemet och endast det har varit så sedan husbilen var ny.
Som jag tidigare nämnde är det inga fel på bilens gångegenskaper i övrigt på jämn eller ojämn väg.

Jag skall testa att öka trycket något i "hjälpluftfjädringen" skulle sannolikt bli sämre som jag läst mig till i tråden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo detta med lufttrycket i däcken har vi observerat och sänkt något från rekommendation för bättre komfort på bekostnad av däckslitage.
Tackar för tipset att kolla avstånd till genomslagsgummi. Vi har noterat hårda stötar vid några tillfällen.
Jag misstänker att vikt/fjädring/ stötdämpning rörande bilens chassikonstruktion inte matchar varandra i tvära gupp.
Garderobproblemet och endast det har varit så sedan husbilen var ny.
Som jag tidigare nämnde är det inga fel på bilens gångegenskaper i övrigt på jämn eller ojämn väg.

Jag skall testa att öka trycket något i "hjälpluftfjädringen" skulle sannolikt bli sämre som jag läst mig till i tråden.

Pröva att öka lufttrycket i luftfjädringen tills du har minst 20mm mellan genomslagsgummit och bladfjädern, då får du bra fjädringsväg bak.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Pröva att öka lufttrycket i luftfjädringen tills du har minst 20mm mellan genomslagsgummit och bladfjädern, då får du bra fjädringsväg bak.

Ofta ersätter man ju genomslagsgummit med en luftbälg, så det är svårt att mäta...

Personligen tycker jag att 1-1,5 kg verkar lågt – själv kör jag med mellan 2,0 och 2,2...

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag hade en gång en Cheva pickup med en camper på flaket, det blev för tung last så fjädringen bottnade i gupp m.m.
Jag kompletterade då med kompressorstyrd hjälpluftfjädring bak.
Jag hade då mellan 5 och 6,5bars tryck i den för att få en bra gång, lite beroende på hur mycket last man hade med sig.
På min nuvarande pickup med helluftfjädring ligger jag utan last på flaket med 4,5bar bak och 8bar fram.
Ditt tryck i fjädringen låter lågt, ditt problem kan även bero på att ni är ovanligt lätt lastade bak.
 
Senast ändrad:
Toppen