• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garantireparation hos Dag's husvagnscenter

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 30455

Guest
Hämtade min Burstner 810 för två veckor sedan och upptäckte att kranen i badrummet var trasig. Den aktiverade inte vattenpumpen. Jag snackade med säljaren som sa att jag kunde lämna den hos någon verkstad så betalade de bytet av kran (garanti). Vid diskussion med Dag's husvagnscenter i Norrköping så kunde de visst fixa felet men...

... vilken attityd de har. :mad: Jag får lämna in bilen och när de gjort reparationen så skickar de en faktura till säljaren på 0 dagar. MIN husbil tar de som "pant" tills fakturan är betald....

Anledning, ...de har tidigare blivit blåsta av oseriösa "gråimportörer".

Är det här ett normalt beteende? :confused:

Jag letar givetvis efter en annan verkstad att lämna in bilen hos.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Garantireparation hos Dag's husvagnscenter

Det är alltid svårt när någon beställer "i tredje hand" och ingen affärsrelation finns mellan de två företagen. Enklast är väl om du betalar verkstaden, och får dina pengar från säljaren? :)

F

F.d. 30455

Guest

Ja det hade ju varit det enklaste men det måste gå en faktura från verkstaden direkt till säljaren för att de ska kunna lyfta momsen på jobbet.

Men jag har fått ett par bra tips på andra verkstäder så jag hoppas på bättre bemötande nu...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Dom kan ju ställa ut fakturan på säljaren, men du betalar. Om säljaren är ett obekant företag (gråimportör som du skrev) kan det nog bli svårt att få reparation utförd på kredit till det företaget. Det finns ju ingen skyldighet för företag att lämna kredit till andra företag som de inte har affärsrelationer med.

F

F.d. 30455

Guest

Tack för tipsen.

Visst finns det möjlighet att gå runt systemet här men min fundering var egentligen bara om det var kutym att hålla den här ganska råa tonen mot kunder i husbilsvärlden.

Vill inte hänga ut Dag's speciellt men visst känns det som om jag inte är mycket värd i deras ögon... Inte ett kundmottagande jag är van vid.

Kommer säkert att behöva nyttja verkstad för olika åtgärder inom de närmaste åren, men då gynnar jag nog någon annan... Som har bättre kundbemötande...

...ledsen Dag's...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Förfarandet att de skulle hålla din husbil som pant är ju lite udda, enklare hade ju varit att begära förskott. Annars tycker jag att din önskan att de skall fakturera ett annat företag/person som de inte känner, och inte har en relation till, går en bit förbi vad man har rätt att kräva som kund. Varför skulle dom ta risken att inte få betalt för sin faktura? Tänk om din säljare vägrar betala?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ett alternativ hade ju varit att dom vetat kostnaden för bytet och skickade fakturan samtidigt du lämnade bilen och dom har betalning vid erhållen faktura.
Så gör ju många andra.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Några basfakta kring garantier:

1) "Garanti" är ett frivilligt åtagande från säljarens sida. ("Garanti" regleras EJ av konsumentköplagen!)

2) Det är garantigivaren som bestämmer villkoren.

3) Det är garantigivaren som bestämmer hur, och av vem, felet skall avhjälpas.

4) Om garantigivaren medger reparation hos 3:e part, blir denna reparation en affär mellan ägaren till produkten och den som skall utföra reparationen (såvida ej annat, i förväg, avtalats mellan garantigivare och reparatör).

Kutym inom de flesta branscher är, att man ej får tillbaka sin reparerade produkt förrän reparationen är betalad (såvida man inte sedan tidigare är "kreditkund" hos företaget).

Mot bakgrund av detta måste anses att Dag's Husvagnar ej agerat felaktigt, detta allra helst som det gäller ett husbilsfabrikat som de ej representerar.

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024

Jag skulle inte accepterat att säljaren hänvisa mig att arrangera reparationen hos en tredje part som ska skicka fakturan till den första i ledet. För mig är det självklart att den som sålt varan också ska åtgärda felet själv eller någon han anlitar. Den förste att klandra är den som sålt bilen till dig, och sen du själv som accepterat förfarandet och sist Dag's husvagnen.
/gert

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Jag skulle inte accepterat att säljaren hänvisa mig att arrangera reparationen hos en tredje part ...
/gert

Vi tolkar trådskaparens inlägg som att säljaren medgivit en smidig lösning (enligt punkt 4 i vårt tidigare inlägg) - kanske för att kunden inte skulle behöva köra så långt. (Vi vet ju inte var i landet bilen ifråga är köpt.)

F

F.d. 30455

Guest

Riktigt, säljaren i Varberg ville hjälpa mig att få reparationen åtgärdad på ett smidigt sätt, utan att jag skulle behöva köra 40 mil enkel resa.
Och som jag redan nämnt, jag har förståelse för om en verkstad inte vill skicka en faktura om de har haft problem med detta tidigare. Kanske då att man istället för att smutskasta alla säljare sätter en egen policy och helt enkelt inte kör garantireparationer på faktura alls. Det verkar dock ha löst sig för mig nu då säljaren har hittat en verkstad som åtar sig uppdraget, så nu är det bara att köra igen.
Ha det så gott alla!

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025

Kanske då att man istället för att smutskasta alla säljare sätter en egen policy och helt enkelt inte kör garantireparationer på faktura alls.

Vem smutskastar ??

F

F.d. 30455

Guest

Som sagt, det har löst sig för mig nu.
Dag´s har haft en tråkig attityd till både säljaren och även en ton vid dialogen med mig som jag upplevt som tråkig.
Jag önskar dock inte att vi ska dra iväg i tråden något mer utan det kan väl vara dags att avluta vidare diskussioner om Dag´s. Det finns mycket roligare/intressanta saker att diskutera.
Ha det så gott.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen