Sv: Garantijustering Fiat Ducato 250
Angående Lars Garantijustering.
Rickard heter jag och jobbar på autoduo i malmö dit Lars vände sig med husbilen för ev garanti åtagande. Lars kontaktar mig och frågar om vi kan titta på lite som ska gå på garanti.
det gäller skrikande och gnällande bromsar vid inbromsning samt farthållare som kopplar ur.
Det bokas in en tid och den var i onsdags 31/8-2011, samtidigt informerar jag Lars om att vi får titta på hans problem. Se om vi kan lösa det, han blir även informerad om att vi provkör husbilen för att konstatera felen för att sedan kontrollera fiats tekniska informations bank för att se om det finns ett service news ang problemen. Det kan ju vara fordon som haft dessa problem tidigare då brukar det finnas en service lösning, tex att man ska byta ut klossarna till annan sort eller göra andra ingrepp för att få bromsarna sluta gnälla vid inbromsning. Lika så med farthållaren, kanske finns en uppdatering för en buggfix eller om man ska byta tex bromsljus kontakten eller något annat för att fixa problemet.
Lars blev även informerad om att jag har inga delar hemma utan det är beställnings grejs i så fall. så ev får han hämta fordonet igen tills jag få hem delar om något ska bytas ut , men han väljer då hellre att den ska stå kvar tills det är klart.
Husbilen provkörs på onsdagen , bromsarna gnisslar och skriker dock inte vid varje inbromsning som påstås, men ett klart ett problem och man får se över.
Farthållaren får vi inte på nått sätt att hoppa ur och man får återinkoppla den igen. Inte ens när man kör över fartgupp eller ojämnheter i vägen, kopplingspedalen får man trampa på en bra bit innan den kopplar ur, bromspedalen är mkt känsligare.
Kontrollerar fiats informations bank på valda modell , inga service news på varken skrikande bromsar eller farthållare som kopplar ur.
kontaktar då fiats tekniker Peter Nilsson som finns i danmark.
Skrikande bromsar har dom ett problem med vilket italien jobbar på en lösning för åtgärd, men det gäller bakbromsarna. Fram har han inte hört något om och bollar ner problemet till italien för vidare support om det gäller samma som bak.
Farthållaren har vad han vet ingen haft problem med, i alla fall inget som är rapporterat. Peter ber mig ringa tillbaka till ägaren och fråga mera om hur vida problemet uppstår när den kopplar ur. Vid vilka hastigheter, hur ofta, hur vägen är osv. Då blir Lars irriterad över att jag vill veta en massa sådant , får dock svar av honom om kör förhållandet när den kopplar ur, men får samtidigt ett lätt iriterat svar om att han har råkat ut för det och då ska det räcka för att jag ska göra vid det och att jag ska lita på vad han säger. Det har hänt ca 8 ggr på de 1000 milen han har kört.
Felet måste kunna avhjälpas på ett eller annat sätt och därför är det viktigt med denna informationen förklarade jag för honom, men för att kunna avhjälpa ett fel så måste jag ha ett uppenbart fel eller få uppleva det själva vid provkörning. Man kan inte bara byta en massa komponenter om man inte vet vad som orsakar detta problemet. Det kan vara en så enkel sak som glappkontakt till en felande bodycomputer. Därför skall fiat´s tekniker ha all denna information för att kunna hitta en lösning på att den kopplar ur sig.. Detta var på torsdagen.
vidare så får jag ett mail från lars om hur andra fått gjort vid bromsar på garanti enligt alla inlägg här på husbilsklubben. Det vidarbefodrar jag till peter på fiat för hans kännedom om detta.
på fredagen ringer lars igen och undrar om bilen är klar. Detta är kl 14,50 då svarar jag honom att den är inte färdig då jag inte har hört nått från fiat och att jag ska snart logga ut min tel för dagen och sätta mig att ringa runt dels till fiat för att höra om dom hört något nytt och andra kunder.
Lars undrar om bilen är klar på måndagen , jag svara nej det är den inte. Dels för jag har inte fått något svar från fiat om vad som skall göras med bromsarna och farthållaren. Lars blir sur och menar på att då kan han hämta hem bilen så slipper den stå där hos oss.
så blir bestämt,
samtidigt som vårta samtal är slut så kontaktar jag Peter på fiat och diskuterar problemet.
gällande bromsarna har han inte hört nått från Italien ännu,
När det gäller farthållaren så berättade jag för Peter vad lars har tillfört mera i information om problemet och hur det uppstår. Då kommer vi överens om att ta hem en bromsljus kontakt då pedalen är extremt känslig för beröring vid inkopplad farthållare och den kopplas ut lätt då man trycker mkt lätt på denna.
När lars kommer in för att hämta fordonet sitter jag i telefon med en annan kund , när jag lägger upp Nycklen till Lars så tar han den vänder om och går direkt ut samtidigt som han med hög röst säger att han ska kontakta fiat och att jag har skött detta rent ut sagt för jävla dåligt, att jag har behandlat honom jäkligt illa som kund osv osv. allt för att hans husbil inte blev klar samma dag som han lämnade in den.
Hade han bara stannat kvar tills jag var klar med kunden i telefonen så hade han fått informationen om att jag ska beställa hem en bromsljus kontakt för att se om det hjälper i problemet och att Fiat väntar på besked från italien om det kan vara samma problem med bromsarna fram som bak. Men det hann jag dock inte informera honom om då han med bestämda steg bara försvann..
Så ligger det till med Lars påstådda från våran sida sett totalt ointresse och vilja att göra något vid hans garanti problem. Han hämtade bilen på tredje dagen. Att han lämnar den dagen innan kan inte räknas då den var inbokad på onsdagen. Även om vi skulle beställt hem delar så hade dom kommit tidigast på fredagen om inte på måndag. Så den hade inte blivit snabbare klar för det.
Så vi hoppas han hittar någon annan som kan åtgärda hans problem och snabbare än vad vi lyckades med.
Då vi har följt och gjort vad vi ska göra efter alla konstens regler när det gäller garanti problem.
Med vänliga hälsningar
Rickard
Autoduo