• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garantier vid import av begagnad husbil från tyskland

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025
Hej

om man åker till tyskland och köper och importerar en begagnad husbil t.ex en knaus från 2000
får man någon garanti från firman ?
är det någon skillnad om firman säljer för en kunds räkning ?
jag har hört att om bilen exporteras blir det ingen garanti, sk exportpris
i andra sammanhang har jag läst att dom är tvungna att lämna 1 års garanti

är det någon som vet vad som gäller

Marita & Roffe
HBK 260

F

F.d. 24435

Guest
Sv: Garantier vid import av begagnad husbil från tyskland

Har precis samma tankegångar/frågeställning.....tittar för fullt efter bil i Tyskland....Niesmann....Hymer......helintegrerad.....

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Normalt ingår garanti när du köper en begagnad bil i Tyskland. Men utgå från att det är företaget du handlat hos som lämnar garantin. Det är upp till deras goda vilja om man ska kunna åtnjuta garantin från en annan firma. Ungefär så som det funkar i Sverige också.

Men man kan givetvis förhandla bort garantin om man vill och istället försöka få ner priset lite till.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Med personlig erfarenhet vill jag påstå att fordon i den åldern ger er ingen garanti vid ett köp ifrån Tyskland. (EU)

Så fall kommer det att vara en förhandlings punkt som påverkar priset, i den grad,
att det enl. mig är bättra att förhandla bort ev. garantier och så fall med den betydande lägre prislapp åtgärda ev. brist själva.

Alt. om det är möjligt, hyr fordonet under några dagar och kör runt runt
för att så fall upptäcka brister som ev. skulle vara diskutabla gällande ett fordon från -00 (12år )

Även fabriks garantier på privat import, nyare fordon kan vara diskutabla...
Tex. Sv. Bürstner gör allt som står i deras makt att slippa privatimport med att negligera egentliga garantiåtagande gällande privatimport. (erfarenhet)

Vad som, se till att ha papper på allt som är "diskutabelt".
I all väl mening, Magnus

J

Jarn

Guest

Hej

om man åker till tyskland och köper och importerar en begagnad husbil t.ex en knaus från 2000
får man någon garanti från firman ?
är det någon skillnad om firman säljer för en kunds räkning ?
jag har hört att om bilen exporteras blir det ingen garanti, sk exportpris
i andra sammanhang har jag läst att dom är tvungna att lämna 1 års garanti

är det någon som vet vad som gäller

Marita & Roffe
HBK 260

Observera att om det står att fordonet säljes för kunds räkning, då tar firman inget ansvar alls, samtidigt som du kan ha svårt att kräva något av själva säljaren.
Så den varianten bör man undvika om man inte kontrollerar fordonet noggrant först.

Toppen