• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garanti

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 58574

Guest
Se upp med Garantin. Jag köpte min nya husbil i augusti och trodde att jag hade 2 års garanti på bilen. Men igår kontaktade jag Ford Verkstaden och ville ha uppgifter om Garantin och Servicen på bilen. Bilen är inregistrerad i Sverige 14/7-08 Jag fick uppgift att garantin gäller till 31/10-09 och att Servicen skulle ha gjorts senast i går. På det här sättet skulle jag ha förlorat 8 månaders garanti. Det tycks vara så att bilen är såld i oktober 2007 till husbilsfirman som har byggt bilen och från det datum räknas Fords Europa garanti Så nu får jag börja förhandla med Husbilsfirman hur vi skall göra.
Mvh Frank

J

Jarn

Guest
Sv: Garanti

Låter märkligt. Det vanliga är att garantin börjar gälla från första registreringsdatum.

Åtminstone har det varit så på de bilar och husbilar jag haft, där det varit aktuellt att utnyttja garantin.

Senast redigerad av en moderator:
A

Argos9595

Guest

Håller med Roland. Detta låter synnerligen märkligt.... :confused:

:mcride:

F

F.d. 58574

Guest

Hej! Ford har 2 års fri Vägassistans för nya bilar men det gäller inte Husbilar fick jag reda på idag.
Frank

F

F.d. 3581

Guest

Hej, Nyfiken..
Jag skulle inte acceptera Fords inställning.
Inte om vi talar om "garanti" i Sverige.

Det är alltid säljföretaget som är ansvarigt för fel i varan, om du är privatperson som köpare och säljföretaget är näringsidkare i Sverige.
Då gäller Svensk konsumentköplag.
Dvs 36 månader reklamationsrätt - självfallet undantag för förslitningsdelar som torkarblad, etc.

Säljaren skall inte hävisa till Ford eller andra underleverantörer...
Ta exemplet med tex en gräsklippare.
Du köper en Stigaklippare där motorn havererar som är tex en Briggs o Stratton.
Inte skall du kontakta Briggs o Stratton för att få klipparen fixad.
Det skall säljaren göra....

ds

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Fiat har også ett innrapporterings system for nybil garanti start, som bobil forhandlere ute i felt kan ødelegge ved å ikke gjøre jobben sin.

Når ett chassis blir levert fra produsent til påbygger, blir det loggført i chassis dokumentene. Om forhandler glemmer å innsende sin avtalte rapportering ved nybil salg, så vil chassis produsentens ferdig dato, være garanti gjeldende som garanti start...... Og slike unødige og trøblete feil kan oppstå.

Ser i det noe svake bladet "Husbilen test nummer 2" så går redaktøren til frontal angrep på dette systemet da han leiet en McLouis, fikk problemer, og skylder på Fiat og frikjenner nybilselger og utleier 100%, men vitterligen er det nybil selgeren(utleier) hos bobil firma som er problemet, siden vedkommende ikke gjorde jobben sin ihht de avtalte rutiner med chassis produsenten. Dette er leverings kvalitet, og kvalitets sikring han som forhandler bør ha rutiner for å utføre som profesjonell. Og kunden er taperen.

Om innrapportering ikke skjer til chassis påbygger på medfølgende -verdi dokument-, så gjelder garanti fra chassis var ferdigstilt hos ford, fiat eller andre med ett slikt system. Veldig enkelt og veldig greit, så lenge forhandler er seriøs.

Er noen usikre på egen bil angående nybil garanti, det skal normalt framgå i på en av de første sider i serviceboken, usikker allikevel?, ta en telefon til ditt chassis servicepunkt.

mvh
Rusken

F

F.d. 3581

Guest

Nyfiken...

Intressant detta med Fords åsikt om garantitid..
Man anser tydligen att garantin skall börja ticka från den dag som chassiet lämnar Ford.

Undrar om inte Ford skjuter sig själv i foten.....
Enligt Fordverkstans resonemang, för att en kund verkligen skall få två års garanti så måste i så fall den kompletta husbilen med bodel levereras till slutkund samma dag som chassiet lämnar Fordfabriken.....

Dvs chassiet skall in till bodelsfabrikanten för påbyggnad av bodel OCH den färdiga husbilen skall till säljföretaget samma dag OCH även levereras till slutkunden samma dag....

Grattis Ford.....snabba ryck, kan man säga.

Om chassifabrikanten hävdar att garantin inte kan gälla för att diverse fåniga lappar inte skickats hit o dit, så är det inte ett slutkundsproblem. Säljaren kan inte skylla på bristande pappersexercis för att undkomma ansvar.
Man blir lite trött på att som husbilsägare hunsas av okunniga verkstäder o säljare.

DS

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Min erfarenhet är inte denna. FORD har till 100% uppfyllt sina garantiåtaganden mot oss och har strikt följt det datum då generalagenten Forsbergs inreggade bilen. Inget knussel trots att bilen ju egentligen är "tysk" eftersom Hobby snickrat ihop bodelen.

Märkligt om det finns olika policyn inom samma företag!?!
:yes:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fikk ved henvendelse til Iveco i Norge vite at min nye N+B ikke var registrert inn i deres system ennå, den sto oppført som usolgt i Tyskland. Etter en times tid fikk jeg beskjed om at nå var den på plass i systemet med første bruksdato den dagen den ble registrert på meg. Dette var 9 mnd etter den gikk ut av samlebåndet hos Iveco, og ganske normalt for husbiler.

F

F.d. 16416

Guest

Har samma erfarenheter som Maja. Vår bil är ju ny och har därför inte tänkt på garantidatum. I garantiboken står datum för första registrering i Sverige angivet. Ford i Uppsala har på ett bra och tillmötesgående sätt avhjälpt de fel som vi tagit upp med dom, så vi har inget att klaga på därvidlag. Owe och Mona-Lisa

F

F.d. 12300

Guest

Det är företaget som såld husbilen som är garanti ansvarig inte ford enl konsumentköplagen

F

F.d. 58574

Guest

Hej! Det ordnar upp sig. Vägassistans gäller enbart för bilar sålda i Sverige. Husbilsfirman har missat att ta kontak med Ford i Sverige och ändra garanti tidens början, men det skall dom nu göra så allt är lungt för tillfället.
Mvh Frank
Jag tycker att tråden härmed avslutas

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen