Kristina & Janne
HBK Medlem
Ska jag själv behöva stå för garantireparationen om verkstaden inte kan avlägsna problemet innan garantitiden går ut?
Köpte en ny (FIAT) husbil med 2 års garanti 1 juli 2010.
Det här felet har jag nämnt i Husbilsdoktorn. Men nu gäller frågan själva garantitiden.
Felet beskriver jag nedan för den intresserade.
Känns lite tråkigt att behöva ta ut semester och åka ensam någonstans i en vecka för att testa det hela innan garantitiden går ut. Sedan är jag ju ändå inte säker på att nästa reparation lyckats utan att åka ytterligare minst en gång.
Om jag, som nu, upptäckt ett fel under garantitiden och felet kvarstår efter reparation. Har jag då inte rätt att kräva reparation om och om igen tills dess att felet avhjälpts.
Bör jag registrera det här felet på något vis? Jag fick inga papper efter första reparationen, så något bevis på att det varit ett problem har jag ju inte.
Verkar som jag fått ett måndagsexemplar.
-----------FELBESKRIVNING-----------------
Sommaren 2010 åkte vi till Trollstigen i Norge och runt lite i Danmark. Vid ett enstaka tillfälle vid foten av Trollstigen ville inte bilen gå rent då vi startade den på morgonen. Den rök en del från avgasröret och svarade inte tillräckligt på gasenför att kunna köras iväg med.
Ett enstaka problem som inte dök upp mer under år 2010.
Sommaren 2011 åkte vi 11 dagar i Tyskland. Vid flera tillfällen ville inte bilen gå rent då vi startade den på mornarna. Den rök kraftigt och ett ljud som från en slamrande plåtspjäll hördes från motorn (passagerarsidan). Bilen svarade inte alls på gasen. Först efter ca 15 minuter började bilen plötsligt gå normalt.
Lite pinsamt bland andra husbilar då det fick dra för fönster och stänga dörrar då bilen rök så kraftigt.
Vi noterade att vid alla tillfällen som vi hade problem så var vi på högre höjd, kanske 400 m.ö.h. och uppåt. Det är den enda gemensama nämnaren förutom att det enbart skedde på morgonen då vi startade första gången, oavsett om det var kl 8 eller 10.
Felet uppstod aldrig efter att vi t.ex. stannat till en längre tid under dagen och sedan startat för att åka vidare.
I Tyskland kontaktade vi en FIAT-verkstad som låg precis intill en ställplats där vi stannat över natten. De noterade att EGR-ventilen var felaktig. De drog loss en gummislang och täpte till den med en skruv. Därefter gick den som den skulle tills vi kom hem och lämnade in den på en verkstad.
På verkstaden bytte de ut EGR-ventilen. Då jag hämtade bilen fick jag besked av två olika personer på verkstaden att: "inga fel indikerats för EGR-ventilen i deras testutrustning" samt att "flera fel indikerats för EGR-ventilen i deras testutrustning.
Hur som helst, en var i alla fall bytt.
Vecka därefter körde jag bilen dagligen 2x5mil till jobbet och det var regn hela veckan. Bilen startade perfekt utom ett tillfälle då den inte svarade på gas vid första pedaltrycket. Men då jag återigen rörde vid gasen så gick den. Alltså ett minimalt problem som pågick i mindre än 5 sekunder.
Veckan därefter åkte vi över helgen till Laxå och Laxsjöarna. Där stod vi över natten. Vid lunchtid dagen därpå skulle vi flytta bilen för att släppa fram en annan husbil. Då jag startade bilen så svarade den inte alls på gasen. Bilen gick fint på tomgång och rök ingenting. Men det tog mellan 3 och 5 minuter innan den reagerade på att jag rörde gaspedalen. Så innan dess kunde jag inte flytta på bilen.
Har nu åter lämnat in bilen på samma verkstad. De har nu under två veckor inte hittat något problem att åtgärda.
Köpte en ny (FIAT) husbil med 2 års garanti 1 juli 2010.
Det här felet har jag nämnt i Husbilsdoktorn. Men nu gäller frågan själva garantitiden.
Felet beskriver jag nedan för den intresserade.
- Min garanti går ut 1 juli 2012, nästa år alltså.
- Verkstaden har bytt ut en del (EGR-ventilen) vilket minskat problemet men inte helt. Jag har märkt felet, i lindrigare form, efter reparationen.
- På verkstaden kan de inte upptäcka något kvarvarande fel.
- Felet är mycket svårt att få fram utan att ta bilen till en rejäl höjd över havet. Så jag kommer inte med säkerhet att se om problemet är kvar innan jag tar bilen till över 400 m.ö.h.
- Jag ställer in bilen för vinter nu och ämnar inte åka utomlands fören tidigast i juli 2012, precis efter att garantitiden gått ut.
- Verkstaden hävdar att man inte kan få någon form av förlängd garanti från FIAT för det aktuella felet som de inte helt lyckats avhjälpa.
- Verkstaden hävdar att det är ett års garanti på den reservdel (EGR-ventilen) de bytt ut.
- Verkstaden hävdar även att det inte är någon förlängd garanti på andra felaktiga delar som inte bytts ut även om de skulle vara så att dessa delar förorsakar problemet med min bil.
Känns lite tråkigt att behöva ta ut semester och åka ensam någonstans i en vecka för att testa det hela innan garantitiden går ut. Sedan är jag ju ändå inte säker på att nästa reparation lyckats utan att åka ytterligare minst en gång.
Om jag, som nu, upptäckt ett fel under garantitiden och felet kvarstår efter reparation. Har jag då inte rätt att kräva reparation om och om igen tills dess att felet avhjälpts.
Bör jag registrera det här felet på något vis? Jag fick inga papper efter första reparationen, så något bevis på att det varit ett problem har jag ju inte.
Verkar som jag fått ett måndagsexemplar.
-----------FELBESKRIVNING-----------------
Sommaren 2010 åkte vi till Trollstigen i Norge och runt lite i Danmark. Vid ett enstaka tillfälle vid foten av Trollstigen ville inte bilen gå rent då vi startade den på morgonen. Den rök en del från avgasröret och svarade inte tillräckligt på gasenför att kunna köras iväg med.
Ett enstaka problem som inte dök upp mer under år 2010.
Sommaren 2011 åkte vi 11 dagar i Tyskland. Vid flera tillfällen ville inte bilen gå rent då vi startade den på mornarna. Den rök kraftigt och ett ljud som från en slamrande plåtspjäll hördes från motorn (passagerarsidan). Bilen svarade inte alls på gasen. Först efter ca 15 minuter började bilen plötsligt gå normalt.
Lite pinsamt bland andra husbilar då det fick dra för fönster och stänga dörrar då bilen rök så kraftigt.
Vi noterade att vid alla tillfällen som vi hade problem så var vi på högre höjd, kanske 400 m.ö.h. och uppåt. Det är den enda gemensama nämnaren förutom att det enbart skedde på morgonen då vi startade första gången, oavsett om det var kl 8 eller 10.
Felet uppstod aldrig efter att vi t.ex. stannat till en längre tid under dagen och sedan startat för att åka vidare.
I Tyskland kontaktade vi en FIAT-verkstad som låg precis intill en ställplats där vi stannat över natten. De noterade att EGR-ventilen var felaktig. De drog loss en gummislang och täpte till den med en skruv. Därefter gick den som den skulle tills vi kom hem och lämnade in den på en verkstad.
På verkstaden bytte de ut EGR-ventilen. Då jag hämtade bilen fick jag besked av två olika personer på verkstaden att: "inga fel indikerats för EGR-ventilen i deras testutrustning" samt att "flera fel indikerats för EGR-ventilen i deras testutrustning.
Hur som helst, en var i alla fall bytt.
Vecka därefter körde jag bilen dagligen 2x5mil till jobbet och det var regn hela veckan. Bilen startade perfekt utom ett tillfälle då den inte svarade på gas vid första pedaltrycket. Men då jag återigen rörde vid gasen så gick den. Alltså ett minimalt problem som pågick i mindre än 5 sekunder.
Veckan därefter åkte vi över helgen till Laxå och Laxsjöarna. Där stod vi över natten. Vid lunchtid dagen därpå skulle vi flytta bilen för att släppa fram en annan husbil. Då jag startade bilen så svarade den inte alls på gasen. Bilen gick fint på tomgång och rök ingenting. Men det tog mellan 3 och 5 minuter innan den reagerade på att jag rörde gaspedalen. Så innan dess kunde jag inte flytta på bilen.
Har nu åter lämnat in bilen på samma verkstad. De har nu under två veckor inte hittat något problem att åtgärda.