• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garanti på beg. husbil?

F

F.d. 15974

Guest
Jag undrar om någon vet om man har rätt till någon garanti när man köper en beg. husbil på en husbilsfirma? På mitt köpekontrakt står det 3 månader men att detta ej gäller på bildelen. Verkar konstigt tycker jag. Detta är mitt första husbilsköp i Sverige. Tidigare har jag endast köpt i Tyskland där jag tycker att priserna är betydligt lägre samtidigt som bilarna är mer välutrustade. Där har jag alltid fått ett års garanti på hela bilen. Efter våra nya skatteregler med co2 blir ju dock skatten betydligt högre på en beg bil då den jämställs med en ny så jag får handla hemma nu. Har också övergett 6 meters bilen då jag blivit för gammal för att gå och stöta i andra då dessa bilar ju blir väl trånga. Jag hoppas få bilen inom ett par veckor så då får vi se om jag ångrar mig pga att den blir klumpig att köra. Hur som helst hoppas jag att någon är insatt i garantifrågan. Detta ät mitt första inlägg så jag är extra nyfiken på svaret.

Hälsn.
Per :oops:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Garanti på beg. husbil?

Köpte förra husbilen/ Plåtisen på firma - fick kamrem å service gjort strax innan köpet - och 3 månaders garanti.
Lycka till med husbilsköpet. :)

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Köpte direktimporterad beg HB av svensk husbilsfirma och fick 3 mån på både bo- och bildel. Upptäckte en del småfel, bla att farthållaren inte alltid funkade, inom 3 mån perioden och alla felen åtgärdades utan problem.

Att inte få 3 mån på bildelen får nog anses ovanligt(?) och snålt. Har sett att ex.vis BiÖ ger 12 mån på nyare begagnat vilket nog är rel. generöst.

F

F.d. 6102

Guest

fick 6 månaders garanti på bildel och husdel på camp4you i piteå.

F

F.d. 15974

Guest

Den här firman heter Tumbo och ligger utanför Eskilstuna. Bilen är en 05.a med 3000 mil på mätaren. Det känns som dom var väldigt till sig innan kontraktet var påskrivet men när jag ringde idag lät dom mest besvärade när jag undrade över leveransdag. Sånt är trist men jag har förstått att det kan vara så på vissa firmor i Sverige. Skärper dom sig inte spolar jag kontraktet och åker till tyskland i alla fall.

Finns det ingen husbilssäljarorganisation typ MRF som styr vilken garanti man har rätt till?

Hälsn.
Per

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

När du köper husbil gäller samma regler som för andra bilar och varor, det vill säga 6 månaders garanti på hela bilen bildel och husdel. detta enligt Konsumentköplagen som är tvingande till konsumentens fördel. Säljaren får inte ge konsumenten sämre villkor än de som finns i lagen.

Här kan du läsa allt viktigt:
Om konsumentköplagen - Konsumentverket

;)

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

När du köper husbil gäller samma regler som för andra bilar och varor, det vill säga 6 månaders garanti på hela bilen bildel och husdel. detta enligt Konsumentköplagen som är tvingande till konsumentens fördel. Säljaren får inte ge konsumenten sämre villkor än de som finns i lagen.

Här kan du läsa allt viktigt:
Om konsumentköplagen - Konsumentverket

;)

I samband med detta vill jag passa på att uppmärksamma alla på att se upp med husbilsförsäljare som försöker att minska sitt garantiansvar. Jag har råkat ut för en säljare som under stipulerad 6 månaders period i enlighet med Konsumentköplagen, har anvisat mig att anmäla skada till mitt försäkringsbolag vid upptäckt felaktighet på hjullager och oljeläcka från motor (uppmärksammades samma dag som uthämtning av bilen från säljföretaget). Han uttryckte att dom gör så ofta, så det är inget problem. Nu var skaderegleraren från mitt försäkringsbolag inte av samma uppfattning, utan sa klart att det är ett ansvar för säljaren de första 6 månaderna, varför försäkringen inte tar skadan. Det bör sägas att säljföretaget då tog sig an skadan,men visade sitt missnöje till mig genom att förklara vilken dålig affär det blivit för dom med den husbilen jag köpt.

:mad:

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Att erbjuda garanti är frivilligt för säljarna. Det finns alltså ingen lag som säger att du har rätt att få garanti.

Garanti - Konsumentverket

Detta verkar ju lite konstigt, men det kanske betyder att det är frivilligt för säljaren att lämna garanti, med att han trots det oavsett hur han gör måste följa Konsumentköplagen. I annat fall är ju det regelverket och konsumentverket överflödigt och en papperstiger??? det är inte lätt at vara konsument. Finns det någon därute som vet????

:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Lite utdrag ur Konsumentköplagen som således inte är dispositiv

17 § Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

I lagen finns inget om Garanti men....

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Sedan finns det text om Reklamation

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

En leverantör får aldrig försämra villkoren utan bara förbättra

Lenmar

Toppen