• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garageinredning

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Hjulnissarna efterlyser lite tips om inredning av bl a garage. Jag lägger in några bilder, tyvärr så är bilen garagerad vintertid under ett skärmtak så det är lite trångt att ta bilder.
Bakväggen:Hyllor med rejäla kanter, postens blå plastbacker passar och gör det lättare att hålla ordning. Aluminiumlådan närmast till vänster (under kilarna) innehåller grill med alla tillbehör. Hålen i den övre kanten är till för gummistroppar typ bläckfisk som håller utemöbler på plats när dessa är lastade.

Framväggen: En hylla ovanpå reserven för rullade gavlar till markisen. Vattenslang med alla förekommande kopplingstyper. Bågen (under reservdunken) till väster om reservhjul är fäste fär utombordare till gummibåten. Båt och motor förvaras på annan pålats nu över vintern. Uppe under taket hänger den lösa solpanelen som kan ställas utanför bilen och anslutas till elcentralen. Under taket hänger även en specialkonstruerad stege för utvändiga arbeten (tvätt vaxning m m)

Elcentralen: Övre raden brytare och varningslampor till elmanövrerade stödben och markis. Körs med det handtag (f.d.borrmaskin) som sitter ovanför centralen. Mellanraden laddregulator för solpanel och amp. resp voltmeter. Nedre raden jack för anslutning av solpanel resp 12V ciguttag och brytare för instrumenten. De elmanövrerade stödbenen och markisen är av egen konstruktion. Motorn till markisen är från en 12V skruvdragare och vikelväxeln från en vinkelslip, funkar klockrent. Somliga har påtalat vissa likheter med Musse Piggs husvagn som vi ser på julafton. En del av nöjet denna tid på året är, förutom reseplanering, just denna typ av "produktutveckling".

Garage 1.JPG

Garage 2.JPG

Elcentral.JPG
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Garageinredning

Hej

Tackar för bra tips.

Men jag har en fråga som någon säkert kan ge mig lite tips om: Hur säkrar ni två cyklar i garaget?:confused::confused:
Vi har två av mountain-bike-modell som skall med. Använder ni spännband, eller har ni någon fiffigare ide? Hur förankrar ni i så fall? I väggen eller golvet? Någon form av cykelställ, kanske?:rolleyes::rolleyes:

MVH
Karianne
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Garageinredning

Hej har sett att fler å fler monterar sitt vanliga cykelställ inne i garaget i
stället för på utsiadan då får du automatiskt alla funktioner du efterlyser

Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 55271

Guest
Sv: Garageinredning

Nå for tiden som vekt har blitt et problem for mange har jeg et enkelt og billigt sykelstativ i garesjen. Jeg har festet et bord (breda) opp under sengebunnen (med noen cm avstand) der sykkelstyret kommer når suklen settes inn. Styret blir så festet til dette bordet(bredan) med strikk eller remmer. Det medfører at framhjulet blir løftet fra gulvet. Jeg setter syklen med bakhjulet inn for lettere å komme til styret når det skal festes.
Enkelt, billigt, effektivt og lett.
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Garageinredning

Hej igen!
Vi har oftast två cyklar med i garaget som vi ställer mot framväggen med styret vridet i cykelns längdriktning, fixerar med ett spännband. Ibland, lite beroende på resmål, har vi en skoter, 125cc Kymco som då ställs på motsvarande sätt mot framväggen och fixeras med spännband.
När vi har skotern med begränsas ju antalet lådor vin som kan inhandlas när godisbutiken passeras på hemväg, så därför har vi oftare cyklar i garage.
Nu är det bara en månad kvar innan det bär av söderut!
Vehere necesse est!
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Garageinredning

Hur gör ni när ni sätter upp t.ex en hylla i garage/lastrum? Man vill ju ogärna borra ett genomgående hål i bakväggen men hur skall man få fast hyllan med tillräcklig hållfasthet? Jag har en Adria 690 och vet iofs inte hur väggen är uppbyggd men känner att en vanlig plåtskruv inte är tillräcklig eller........ Vill även montera öglor för spännband. Innerväggar är ju ingen problem för där har man ju ofta koll på vad som finns bakom.
Man kan ju iofs montera en bräda för att sedan monter grejer på denna men det känns lite fel, det gäller ju även att hålla ner vikten på allt.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Garageinredning

Hej,
Sänder bilder på mitt försök att bringa ordning i garaget. Allt är fäst i standardhållarna för spännband, utom de lätta grejerna som fästs med skruv i innerväggen. Backarna från BAUHAUS---lätta!
Owe
 

Bilagor

  • IMG_1314.JPG
    IMG_1314.JPG
    1,7 MB · Visningar: 128
  • IMG_1315.JPG
    IMG_1315.JPG
    1,8 MB · Visningar: 121

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Garageinredning

Är det någon som tänker på vikten eller lastas det bara in :confused:

Själv håller jag på att ransonera innehållet just på grund av att jag varit på vågen :wideeyed:
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Garageinredning

Vi har vägt på kilot vad vi tagit in i husbilen...dessutom kollat på våg med god marginal! Skönt.
 
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Garageinredning

Våran väger för mkt redan som tom, så vi brukar strunta i vikten. Vi testade en våg på väg ner till Spanien förra vintern och då vägde vi 4.060kg!! ujuj, och våran är ju reggad 3.500kg :(
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Garageinredning

Det blir inte bara dyrt det blir tvärstopp och rapportering, dessutom lär bilen bli kvar på platsen tills den är nere i tillåten vikt.
Det blir till att finna på hjälp med transporten!
 
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Garageinredning

Frågan är: Vad gör man...när den uppenbart är så feltypad. Det är en -05 Hymer 674 på Maxichassi, typad 3.500kg och igår vägde jag den med 50% vatten, inte packat kläder för mer än 2-3dagar och då vägde den (utan frugan) 3.600kg. Hur ska man komma ner till 3.500kg när man inte fått in kläderna än..??
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Garageinredning

Pröva hos återförsäljaren, hänvisa dolt fel det är ju en bostad:cool:

Gurra
 
Toppen