• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Garage på en timme

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Bra lösning med frigolit. Är det nödvändigt. Har just i dagarna fått hem en sådan takduk som andas. Skulle just lägga på när jag såg tråden. Har tänkt att jag lägger på taktäckning för all elektonik på taket o att alla upphöjningar på grund av det borde räcka för att ventilation. Tänker jag fel o måste skaffa distansmaterial Innan jag lägger på täcket?
Jag har frigolitdistanserna mest för att få eventuell snö att inte lägga sig på taket. Lite lättare att sopa av när det lutar lite.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Jag har frigolitdistanserna mest för att få eventuell snö att inte lägga sig på taket. Lite lättare att sopa av när det lutar lite.
Har bott här nere i västra skåne i 18 år. Så långt har aldrig snön varit något broblem. Men skall kolla det där med frigolit i alla fall . Tacket är fullspäckad av luckor solceller antenner så duken lär aldrig nudda själva taket. Eftersom det är aluminium behöver det nog något skydd.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag har en bräda med tassar på högkant som taknock och sen har jag blå frigoliten Enl.bild på den som är ihopsatta med gummisnöre från biltema och se juladäcke på den...det har jag för att det blir lättare att tar bort snö..
 

Bilagor

  • 3CAE957E-4FBC-49AF-9A7E-5BA8FF93476A.jpeg
    3CAE957E-4FBC-49AF-9A7E-5BA8FF93476A.jpeg
    569,4 KB · Visningar: 146

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Bra lösning med frigolit. Är det nödvändigt. Har just i dagarna fått hem en sådan takduk som andas. Skulle just lägga på när jag såg tråden. Har tänkt att jag lägger på taktäckning för all elektonik på taket o att alla upphöjningar på grund av det borde räcka för att ventilation. Tänker jag fel o måste skaffa distansmaterial Innan jag lägger på täcket?
Som alltid i forum och frågor utan facit...
Blir svaret på 2+2 ofta 4 men även 7, 64 & 962 förekommer.
Dom flesta lägger den rätt på, bla jag, andra gör konstruktioner, som inte e någon nackdel, även om det kanske inte heller är en fördel. Sen har vi dom med den riktiga faktan, att hela bilen går upp i atomer bara du tänker tanken.
Så bygg något om du vill, dem flesta klarar sig utan.
Rätt svar? Inte vet jag.
 
Senast ändrad:

Ulf å Anneli

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26102
Medlemskap
2021
Som alltid i forum och frågor utan facit...
Blir svaret på 2+2 ofta 4 men även 7, 64 & 962 förekommer.
Dom flesta lägger den rätt på, bla jag, andra gör konstruktioner, som inte e någon nackdel, även om det kanske inte heller är en fördel. Sen har vi dom med den riktiga faktan, att hela bilen går upp i atomer bara du tänker tanken.
Så bygg något om du vill, dem flesta klarar sig utan.
Rätt svar? Inte vet jag.
Det känns bra att inte ha en ankdamm på taket vattnet rinner av så fint
 

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
När man söker på jula verkar tältet med art nr 619467 dom säljer bara vara 2.75 m högt ?
Det stämmer. Jag gjorde så här: jag göt 8st. plintar 200mm höga (50kg/st) 4st på var sida, på dom fäste jag med spikplugg en 50mm tjock planka som jag skruvade tältets bågar i, Nu blev tältet 3m högt och 200kg på var sida, så det blåser nog inte omkull.
 
Toppen