• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Garage på en timme

F

F.d. 22252

Guest
Knepigt att en bit plastpresenning ska skydda bättre än originaltaket.
Tänk om man skulle behöva göra detta på personbilen en bekant granne kvinna har ju satt på en presenning på taket blir ju kul när det blir minusgrader och snörena fryser fast. Har haft en sån presenning i 5 år står i garderoben aldrig öppnad originalförpackning.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Knepigt att en bit plastpresenning ska skydda bättre än originaltaket.
Tänk om man skulle behöva göra detta på personbilen en bekant granne kvinna har ju satt på en presenning på taket blir ju kul när det blir minusgrader och snörena fryser fast. Har haft en sån presenning i 5 år står i garderoben aldrig öppnad originalförpackning.

Trådskaparen vill dela med sig av hur han gjort.
Varför ska det alltid ifrågasättas?
Om du istället hade haft något konkret råd eller tips om installationen, både positivt eller negativt, så är det ok.

Nu har du tagit död på en tråd som kanske många hade varit intresserade av att veta mer om.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Knepigt att en bit plastpresenning ska skydda bättre än originaltaket.
Tänk om man skulle behöva göra detta på personbilen en bekant granne kvinna har ju satt på en presenning på taket blir ju kul när det blir minusgrader och snörena fryser fast. Har haft en sån presenning i 5 år står i garderoben aldrig öppnad originalförpackning.

Om jag förstår rätt är det inte en Plastpresenning, utan en textilduk som andas, du kan väl läsa innan du protesterar?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Smart ide’. Har man inget tak eller garage kan man testa att täcka bilen.
Det är inte bara fukt det handlar om.
Bor man i eller närheten av en storstad blir taket alldeles svart av skit efter vintern. Inte lätt att få bort. Det man får ha koll på när bilen är täckt är att presseningen kan skava bort färgen på vissa ställen. Speciellt rundningen längst bak på taket.

Jag har bara positiva erfarenheter när jag har täckt min bil.
En del färg har dock skavts bort längst bak.
Bilen är 31 år. Några repor till spelar då ingen roll.

Jag brukar skydda vassa hörn med trasor.
 
F

F.d. 22252

Guest
Låter inte som något för mej blir ju ingen underhållsladdning från solpaneler.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag har tillverkat takstolar i lamellträ som ligger på takrelingen på ena sidan och över markisen på andra sidan. 5 st på husbilen och en 6:e framför på två stolpar. Över detta lägger jag diverse brädor och reglar och sist en presenning som hålls ner med gummistroppar. Takstolarna går ut ca 20 cm på varje sida för att presenningen inte ska gå emot och skava på lacken. Ser riktigt gediget ut.
MEN i år glömde jag (hann inte) stormsäkra det hela med spännband. Så en fredagmorron häromsistens blåste skiten av och låg som ett plockepinn på andra sidan husbilen. Då sa jag "Förfärligt Förargligt".
Inte nog med detta, samtidigt hade lekstugan som står på andra sidan huset, lyft och störtat ner för slänten. Det har faktiskt en gång tidigare att taket blåst av men sen dess har jag säkrat taket med strävor fram och baktill. Ett takutsprång framtill gör naturligtvis att vinden får bra tag men detta hade jag aldrig trott skulle kunna hända. Med hjälp av några brädor och såpa gick det fint att wincha upp stugan igen och nu är förankrad med ett jordspett och stolpe.
 

Hojochhusbil

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
30093
Medlemskap
2024
Så här gjorde vi .
Vi gjorde skräddarsydda, egentillverkade takstolar i hård skumplast
Snyggt och bra!

Själv gjorde jag bara ett antal ”kuber” av olika tjocklek i frigolit som jag lägger under vårt skydd (som andas) så att jag uppnår samma effekt.
Detta är dock prydligare så jag får kanske låna iden till nästa säsong.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Trådskaparen vill dela med sig av hur han gjort.
Varför ska det alltid ifrågasättas?
Om du istället hade haft något konkret råd eller tips om installationen, både positivt eller negativt, så är det ok.

Nu har du tagit död på en tråd som kanske många hade varit intresserade av att veta mer om.
Sen e de ”KNEPIGT” att en del sitter inne med hela sanningen, trotts att det bevisligen finns dom som gjort något och lyckats bra.
Ännu mer ”knepigt” blir det ju att det verkar okey att ha bilen i garage eller carport, trotts att bilen fortfarande har sitt originaltak kvar.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Knepigt att en bit plastpresenning ska skydda bättre än originaltaket.
Tänk om man skulle behöva göra detta på personbilen en bekant granne kvinna har ju satt på en presenning på taket blir ju kul när det blir minusgrader och snörena fryser fast. Har haft en sån presenning i 5 år står i garderoben aldrig öppnad originalförpackning.
Det är väl en stor skillnad på ett vanligt personbilstak och taket på en husbil som är skarvat mot väggar, och hytt och som ofta har 4-5 luckor som ska hålla tätt.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Snygg lösning! Sedan några år har jag en liknande lösning, men enklare. Köpte frigolitisolering på byggmarknaden, gjorde trestycken T-formade sektioner och la dem längs på taket. Sedan på med täckningen. Blir hyfsad ventilation med täckning som andas. Kanske syns det på ”taknocken”.
42F3847B-D39D-411E-824D-452D419FC997.jpeg
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Bra lösning med frigolit. Är det nödvändigt. Har just i dagarna fått hem en sådan takduk som andas. Skulle just lägga på när jag såg tråden. Har tänkt att jag lägger på taktäckning för all elektonik på taket o att alla upphöjningar på grund av det borde räcka för att ventilation. Tänker jag fel o måste skaffa distansmaterial Innan jag lägger på täcket?
 
Toppen