• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gammal diesel?

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Min husbil är från 1999 importerad från Tyskland 2007 och i gott skick. Nu till saken, i stuvutrymmet fram på höger sida tillsammans med domkraften finns en 10 liters reservdunk i plåt med diesel. Det känns lite osäkert att hälla i det i bränsletanken, finns det något bäst före datum eller hur länge kan man förvara diesel?
//Åke

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Gammal diesel?

Tanka på du bara, är inte dieseln "vattenskadad" så är det ingen risk och skulle det vara vatten i reservtanken så ligger den i botten, olja är lättare än vatten och då tar ditt bränslefilter hand om detta.
Bästa datum för diesel finns knappast:)

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Och hur gammal är dieseln i våra beredskaps lager ? Tankar själv diesel som snart är 5 år gammal utan problem,

Claes

F

F.d. 25031

Guest

Problemet med lagring är nog mest på våran nya RME miljödiesel,det började blandas in rapsmetylester tror det var 2007. Har sett att det står på vissa pumpar (bör ej lagras längre tid än ett år)

F

F.d. 9344

Guest

Som vanligt Knarrevik kommer du med kloka komentarer. Jag lägger mig platt, det kan naturligtvis vara så som du skriver att den diesel vi får här hemma vid pump kanske inte är så bra om den är för gammal. Nu gäller det troligen RIKTIG diesel men som sagts varför chansa för ett par liter kanske 400 kr. Men jag grundar mitt "tänk" på den tiden då vi på landet hade Farmartankar och dessa fylldes vår och höst. Däremellan kördes det på det som fanns i tanken. Men det var på den tiden då det inte blandades in matolja och annat klabb i bränslet:mad:

F

F.d. 11569

Guest

Jag tror att det är relativt lungt att hälla i diesel som har varit tätt försluten

F

F.d. 15776

Guest

Hej

Snål spar och f-n tar. Vet av egen erfarenhet. Kostade mig 2,5 tusen att få det åtgärdat.
Skit i matarpumpen och filtret.
Lämna in den gamkla diselmn på en miljöstation så slipper du problem

Bengt

Toppen