• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gamla flygare

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Har du certet med dig? frågade Hasse över radion då jag var på väg från Norrköping tillbaka till Linköpings Flygklubb.

Jag avbröt min sång och svarade JA!

1970

:mcride:
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Gamla flygare

Ett mycket bra förslag att öppna en tråd för gamla flygare. Vad jag förstått finns det flera flygare på forumet. Tyvärr har jag släppt mitt cert. Bogsering av segel tog mycket tid och familjen var inte alltid överförtjusta när jag for iväg och kom hem sent. Men det var en härlig tid, bogsera med en supercub var något speciellt.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Gamla flygare

Jag bogserade med Lill Cub för det mesta. Tillbringade också mycket tid på fältet. I början av min karriär som bogserförare var jag lite orolig för att andra också ville bogsera. Det dröjde dock inte så länge förrän man ropade efter frivilliga förare.

:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Gamla flygare

Tack för att man får vara med...
Haft cert sedan 1979 mulitengine sedan 1990
Idag ca 1500 tim privatflyg merparten i PA28 och PA30, Beagle Pup B121 utblidning avanceflyg och mycket krumbuktande efter detta, Cessna förståss, AN2 flugit hemmavid och ferryflygning till Kongo Kinshasa, YAK18, MFI15,m.fl typer.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Gamla flygare

Tja. Det är ju bara 187 dagar i luften eller 37 veckor. Men, det närmar sig ju ett år. Hur många landningar haru grejat? Utan segelflygbogsering kanske det blir lite tunt.

Då man landar ett sporrförsett plan är det inte helt ovanligt att man råkar ut för en och annan studs. Man påstår att en Super Cub som landade i Linköping med flera studsar fick tornets tillstånd att taxa in med orden: Då du har landat färdigt kan du taxa in.

:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Gamla flygare

Har aldrig tänkt på antalet landningar men skall kolla i flygdagboken när jag kommer hem. Bevisligen har jag landat färdigt just nu för jag är på marken men hoppar omkring med en massa annat, upp o ner för en stege till exempel.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025
Sv: Gamla flygare

Även jag ansluter mig till gänget "slutfluget". Tog cert på Cessna 172 år 1966, la till PA 28, Piper Colt, Cessna 150 och 175 samt MFI9. Den senare tyckte jag var en härlig maskin. Lät certet förfalla i mitten av 80-talet. I klubben hade vi då utöver ovan nämnda maskiner även en Chipmunk och en Tiger Moth, dessa blev jag dock aldrig influgen på.
 

mården1

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
2516
Medlemskap
2025
Sv: Gamla flygare

Även jag har landat för gott ca 10 år sedan. Det började i flygvapnet 1967
på krigsflygskolan i Ljungbyhed som meteorologaspirant. Fick utbildning på
SK50 och SK60. Har sedan även fortsatt att flyga privat i flygklubb.Både motor och segel, och sista 20 åren även som segelflyglärare.
 
F

F.d. 16274

Guest
Sv: Gamla flygare

Trevligt med ett gäng aviatörer på forumet. Har helt nyligen haft den stora förmånen att "gå i pension" efter 38 år i Flygvapnet. Det blev c:a 8000 timmar med merparten som "tung transportflygare". Tp84 Hercules med många spännande och udda flygningar över världen. Bränsleleveranser till Danska försvaret på en av världens nordligast belägna grusbana(is), station nord, på Grönland. Femton ton raket från USA till Esrange i Kiruna. Då landar man försiktigt kan jag lova. Transporter i Afghanistan på de mest udda platser där allt från en finsk bastu för Finska trupper i Kabul, till gubbar, gummor och krut till svårtillgängliga baser över hela landet, oftast i bedrövligt skick och med markhot i form av granater och finkalibrig eld. Ny uppgift blev att förse våra JAS 39:eek:r med bränsle medelst lufttankning o vips var vi baserade på Sicilien o deltog i Libyen- kriget. Dessförinnan hann det bli åtta års flygning med J 35D på F4 Frösön samt Ja 37 Jaktviggen i tio år på F13 Bråvalla. Nu är det husbil som gäller och då finns inga krav på att det ska åkas fort! Det har jag redan gjort!/ ramjet
 

lowflight

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Töreboda
HBK-Nr
3116
Medlemskap
2025
Sv: Gamla flygare

Hej, här är en till som vill vara med i flygargänget! Tog certet i Skövde i början på 90-talet, men gick över till Laxå fk relativt snabbt eftersom det låg närmare. Har flugit mycket i FFK, tidigare lågflyg men efter att masterna kom upp snabbare än kartorna uppdaterades, höjdes lägsta till 500 fot och därefter har det blivit mest brandflyg Närke runt i Tore14. Tyvärr var vi tvungna att sälja vår sista PA 28, SE-LCK p g a alltför dyra servicar, så nu återstår endast modellflygsektionen. Inga aktiva piloter kvar, och jag låter antagligen mitt cert gå ut till nästa år, tyvärr. Vi har sålt vår gård i norra Skaraborg och nyligen flyttat till trevliga Nora. Här har vi en äldre pilotgranne, som har ett gammalt ultralätt, en MFI-BA12, byggår år 1984, som kanske kan bli något att sätta tänderna i. Får se. Hur som helst, flyg lågt och sakta och bromsa i svängarna!
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Gamla flygare

Jag tog mitt cert 1970 och släppte det 1980. Varför släppte jag något som egentligen var ganska tufft att tillägna sig? Efter många års stjärtsvängar över östgötaslätten med start från Skärstad utanför Motala började jag bli mätt på upplevelsen. Visst flög jag också andra sträckor, t.ex. till Ljusdal några gånger. Flög också utomlands, Hannovermässan, en gång. Då med kompisar och flyglärare ombord. Utan läraren hade jag nog fortfarande väntat på taxiinstruktioner från tornet i Hannover.

Tänkte nog då jag tog certet att jag skulle få en mer praktisk användning av flygandet. T.ex. resor till Hälsingland på 2 timmar istf 10. Det visade sig dock att utan instrumentbevis och utan fält med rätt utrustning så blev det inte som jag hoppats på. Dessutom var ju lastkapaciteten begränsad till en tandborste i bröstfickan.

Det sämsta med möjligheten att byta ut bilkörningen mot flyg var att man aldrig kunde vara säker på att kunna flyga tillbaka den dag man hade tänkt. Vädret var ju helt avgörande. Hade man då hyrt ett flygplan för en viss tid kunde det bli väldigt dyrt.

Dessutom var jag helt ensam i min familj om flygintresset. Det kändes inte alls bra. Då jag började fundera på att släppa certet tog jag med min son och lät honom prova på segelflyg. Om han hade visat intresse så hade jag utan tvekan behållit certet. Han var dock inte intresserad, snarare rädd. Han var rädd även då han flög med mig. Särskilt om jag flög över molnen. Han var helt enkelt höjdrädd.

Därför slutade jag att flyga:
:cool:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gamla flygare

Som gammal flygläkare (reservare i flygvapnet från 1975 till pensioneringen) skulle jag kanske till nöds passa in i gänget trots att jag inte hållit i en spak efter flygkursen på Ljungbyhed på 70-talet?

Flygmedicin var förvisso intressant (men inte så intressant att jag hållit mig uppdaterad efter pensioneringen) och under mina aktiva år lärde jag känna många trevliga flygare och även enstaka mer eller mindre framgångsrika dissimulanter (=motsatsen till simulant, alltså någon som försöker dölja en krämpa).

Själva flygningen var jag aldrig särskilt intresserad av, frånsett att jag njöt av övningarna i avancerad flygning på flygskolan, där det redan första dagens eftermiddag stod spinn och störtspiral på programmet! Min flyglärare, som var jämngammal med mig, var av det gamla härdade virket och han berättade att hälften av hans kurskamrater var borta efter de riskfyllda åren med J 29.

Lycka till med subspecialiseringen i klubben, men själv tänker jag nog hålla mig på sjön när jag inte åker husbil, om inte annat är det betydligt enklare att hantera fiskeredskapen då.

aake
 

viggoboy

FD HBK Medlem
Inlägg
1.701
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Gamla flygare

Här är en till i gänget.
Började på Eslöv -83-84 med Cessna 150 och 172.
Lade sedan av.
Tog upp det igen, nu med UL-B. flög i några år, men när sedan bensinpriset fördubblades, försäkringarna kraftigt höjdes så...Nu tittar man bara på kärrorna
 

Bilagor

  • IMG_2325.JPG
    IMG_2325.JPG
    31,4 KB · Visningar: 139
Toppen