• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gamla däck

B

Boxer

Guest
Apropå förra tråden om vinterdäck, är det någon som har erfarenhet av hur länge (ålder alltså) man kan köra säkert på däcken. De flesta husbilar går u inte så mycket att däcken blir inte utslitna i första taget.
Jag körde en bil i somras med 80 år gamla däck som inte är spruckna.
Det är väl lite extremt men däcken på min TR6 a är över tjugo år och funkar utmärkt.
Däckhandlarna tycker tydligen att man ska byta redan efter ett par år.
Vad är vettigt?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Gamla däck

Max tre år sedan blir de hårda och försämrar väggreppet drastiskt. Däck är ju trots allt viktiga och relativt billiga i förhållande till mycket annat.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Gamla däck

Jag skulle def inte byta däck på en sån klenod, det ska bara vara orginal prylar så länge som det någonsin går - vi talar ju inte om en tävlingsbil va?
/ Byt inte, Bengt
 
F

F.d. 17552

Guest
Sv: Gamla däck

I samband med f.d. folkpartiledaren Maria Leissners olycka 1996 då hon fick sladd på bilen visade det sig att hon hade 8 år gamla vinterdäck - med tilläckligt mönsterdjup.
Experter uttalade sig då att gummiblandningen i vinterdäck hårdnar med åren och därför tappar sin greppförmåga.
Sommarförvaring är också betydelsefull.
Däcken skall ligga mörkt och svalt!
Jag vet inte hur det skall gå till - men rekommendationen var att lämna in dem till en däckfirma för förvaring. Även om man får betala en slant så skulle det vara billigare än att själv förvara dem i det egna garaget, eftersom de där utsattes för sommarens värme och således skulle åldras snabbare och därmed så skulle man behöva kassera dem tidigare.
Men experternas rekommendation var att ALDRIG köra på vinterdäck som var mer än 5 år gamla - oavsett hur fina de såg ut.
Lagen har inga krav på vinterdäckens ålder - men vill man kunna lita på sina vinterdäck så skall man nog följa experternas råd, även om det svider i plånboken att behöva köpa nya vinterdäck trots att de gamla ser fina ut.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Gamla däck

Detta talar ju för att köra med vinterdäcken året runt och slippa kasta däck med bra mönsterdjup. Dessutom sparar man ca 600:-/år för förvaring och skifte.
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Gamla däck

Nu har experterna tydligen ändrat sig igen. Åldern har inte så stor betydelse längre...

"Det är alltså en myt att däck är färskvara och att däcken måste vara helt nya när man köper dem. "

Enligt denna informationen från STRO:

http://www.stro.se/alder.pdf
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Gamla däck

Jag tror inte det är varken kallare eller mörkare hos däckfirman än i ett vanligt garage. Lägger man på vinterdäcken i god tid så att de får "rugga upp sig" innan vintern nyper till tror jag inte att ett däck som är bortåt 10 år är så mycket sämre än ett som är kanske 5 år. Naturligtvis beroende på mönsterdjup förstås.
Ove.G
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Gamla däck

Ofta förvarar däckfirman däcken högt upp i ett pallstallage där det definitivt är varmare än längst in på golvet i mitt garage. Tror det är det svalaste o mörkaste alternativet för mina däck.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Gamla däck

På racingdäcken som var ett år gamla sprutade vi på glycerin när det blev en ny säsong och däcken var kvar från den förra. Då fick dom samma grepp som tidigare. Det lär vara ozonet i luften i kombination med ljuset som gör att gummit torkar. Buntband har ju en benägenhet att torka med åren och lätt gå av när man drar till dom. Om man lägger dom i en plastpåse med några droppar vatten i ett par dagar så blir dom som nya igen. Vem vet, det kanske fungerar även med däck? Fast då rostar eller ärgar väl fälgarna istället...
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Gamla däck

Jag funderar på regummerade däck, som brukar bli lite sprickiga på sidorna efter något år. Det innebär ju att däcken egentligen är skitgamla, men slitbanan är ju bra ändå.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Gamla däck

Detta talar ju för att köra med vinterdäcken året runt och slippa kasta däck med bra mönsterdjup. Dessutom sparar man ca 600:-/år för förvaring och skifte.
Det viktigaste är att vinterdäck (om man nu behöver sådana) används under rätt säsong, vinterdäck har en mjukare gummiblandning framtagen speciellt för vinterbruk (kallt klimat), detta skiljer kanske mer än det mönster som däcken har (utom kanske i djup snö).
Vintergummiblandningen åldras fortare än motsvarande gummi för sommardäck och har då sämre vägegenskaper än riktige sommardäck i sommarväglag/temperatur.

Dvs sommardäck på sommaren, vinterdäck på vintern - behovet av detta finns omvittnat i de däckstester som utförts genom åren som gått (och väl beskrivet i olika tekniska tester i olika biltidningar).
/ Ingen ide att chansa
- köp och använd rätt däck, Hälsn Bengt
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Gamla däck

Jag har 17 års gamla vinterdäck och jag vet om att dom har blivit sämre med åren,då kör jag efter omständigheterna jag tror inte att jag kan köra som om det var sommar.
Mvh Frank
 

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Sv: Gamla däck

Hej på er alla Vi ville bara berätta att efter denna sommar så håller vi koll på däcken Vi fick TVÅ pungteringar och enl däckfirman började det släppa i linningen vilket vi kunde se med blotta ögat när hjulen var av Däcket var lite ovalt PS tillverkningsår 1999 kram Lana Roger
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Gamla däck

Hej.
Som gammal rallyförare måste jag säga så här, känn på däcken när de är nya verkligen ta till er hur det känns. Nästa vinter när ni ska lägga på era vinterdäck så känn på däcken igen, de ska vara ganska mjuka liksom i fjol, men man måste dock räkna med ett visst slitage på däcket. Man måste ju också gå igenom sina däck hemma och titta efter skador eller nåt liknande. Men är mönstret rätt och gummit är mjukt så kör så det ryker.

:mcride:
 
F

F.d. 622

Guest
Sv: Gamla däck

Undrar bara vad det va för bil med däck som är 80 år gamla? Alltså från 1928 måste ju ha vatt en veteranbil så kan bara vatt smala däck så breda som i dag fanns la inte ens då??
 
Toppen