Postis
HBK in Memoriam
Galileo är ett system för satellitnavigering som utvecklas på uppdrag av Europeiska unionen. Galileo är tänkt att vara kompatibelt med de tidigare systemen GPS och Glonass. Det innebär att en GPS-mottagare kan användas för att ta emot Galileo-signaler. Galileo skall möjliggöra positionsbestämning med meterprecision över hela jordklotet. En annan funktion är att tillhandahålla ytterst noggranna tidssignaler. Galileo är uppkallat efter astronomen Galileo Galilei.En av anledningarna till att EU utvecklar Galileo är att minska beroendet av det amerikanska systemet GPS, som i grunden är ett militärt system. Dess avsiktliga störningssignal i form av SA, som för närvarande är avstängt och sedan 19 september 2007 avvecklas, kan när som helst slås på igen enligt gottfinnande av USA:s försvarsministerium. Galileo kommer, till skillnad från GPS, att tillgodose de krav på tillförlitlighet och noggrannhet som finns för exempelvis civil luftfart. Det kommer inte att förses med någon SA-liknande funktion. Tvärtom kommer systemet att sända ut en varningssignal om något oväntat inträffat, som gör systemet mindre tillförlitligt till dess man åtgärdat felet. Systemet planeras fullt utbyggt under 2010 som består av 30 satelliter och beräknas då ha sysselsatt 150 000 personer till en sammanlagd kostnad av 10 miljarder euro. Projektledningen utövas av GJU, Galileo Joint Undertaking, som är tillsatt av Europeiska kommissionen och Esa. Då detta system kräver ett kostsamt underhåll kommer det att finansieras med licenskostnad för alla medborgare tillhörande EU.
Eftersom satelliterna testas från och med 2008-04-01 med anledning av att man vill registrera alla GPS användare. I Sverige sköts det av Vägvärket genom att man sedan länge i detta syfte har försett alla fartkameror med en GPS-signalavkännare och signalen vidarebefodras till centralen i Kiruna där man sedan tidigare sköter fortkörningsuppgifterna från dessa. Man kommer att sända ut en licensansökan till dem som passerar och blir registrerade som GPS-användare. Vad kostnaden kommer att bli vet man ej i dag men en prognos är ca 600:-/år, reklamlicenserna som kommer att tillhandahållas av klubbar och föreningar bekostas av annonsörer. Hur det går till se grafik nedan.
Eftersom satelliterna testas från och med 2008-04-01 med anledning av att man vill registrera alla GPS användare. I Sverige sköts det av Vägvärket genom att man sedan länge i detta syfte har försett alla fartkameror med en GPS-signalavkännare och signalen vidarebefodras till centralen i Kiruna där man sedan tidigare sköter fortkörningsuppgifterna från dessa. Man kommer att sända ut en licensansökan till dem som passerar och blir registrerade som GPS-användare. Vad kostnaden kommer att bli vet man ej i dag men en prognos är ca 600:-/år, reklamlicenserna som kommer att tillhandahållas av klubbar och föreningar bekostas av annonsörer. Hur det går till se grafik nedan.
Man kommer även från och med i dag testa en ny typ av Hand GPS-kameror i syfte att ha kontrollmetod och tillförlitlighet klart om exakt ett år då det krävs GP-licens för det nya Galileo systemet som kommer att vara mer exakt än nuvarande.
Så här fungerar kamerorna:
Så här fungerar kamerorna:
Vi som husbilsklubb har som ett flertal andra liknande organisationer fått en förfrågan att testa det nya navigationssystemet. Man har för avsikt att låta klubbar och organisationer få licensfri tillgång till Galileosystemet i framtiden, som då bekostas av reklamintäkter från en sammanslagning av organisationer i näringslivet. Det innebär att vi får lokal reklam på GPS-skärmen t.ex. extrapriser i butiker vi passerar, drivmedelspriser på bensinstationerna, evenemang på de orter man befinner sig i. Ja allt som kan få en bilburen turist att stanna på orten. Vi kommer även att på skärmen se klubbmedlemmar som vi möter eller asserar. Det kan ju vara spännande att på 2 km avstånd se var andra medlemmar befinner sig. Det är genomförbart genom att vår server blir kopplad till Europeiska unionen via Internet (de kommer endast få tillgång till användarnamn och medlemsnummer).
Klubben har tilldelats 1000 st licenstransponder med demokort från Europeiska unionen, ni som är intresserade att testa under försöksåret kan anmäla intresset i denna tråd. Avsikten med att vägverket har åtagit sig avläsning av GPS trafiken är att man beräknar att kunna beskatta alla husbilar efter antal körda mil och då kunna avläsa på licenssensorn när den passerar fartkamerorna. Korten med Licenssensor drivs med 2 st. CR2032 batterier och varar ca: 1500 tim, den bör placeras i närheten av GPS-mottagaren så att signalen kan nå er GPS.
Så här ser den ut: Klicka på bilden för att se funktion
Klubben har tilldelats 1000 st licenstransponder med demokort från Europeiska unionen, ni som är intresserade att testa under försöksåret kan anmäla intresset i denna tråd. Avsikten med att vägverket har åtagit sig avläsning av GPS trafiken är att man beräknar att kunna beskatta alla husbilar efter antal körda mil och då kunna avläsa på licenssensorn när den passerar fartkamerorna. Korten med Licenssensor drivs med 2 st. CR2032 batterier och varar ca: 1500 tim, den bör placeras i närheten av GPS-mottagaren så att signalen kan nå er GPS.
Så här ser den ut: Klicka på bilden för att se funktion
Och så här ser det ut på skärmen när man har Galileo komerisiell Licens:
Ni som vill prova det nya GPS-systemet med ett av våra prov sensorer med licenskort kan anmäla intresset i denna tråd. Sensorer som vi inte får ut på provåret skall återlämnas till Europeiska unionen.