• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Galen idé eller

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Är det möjligt att montera en solpanel i parabolen om den inte fungerar i Sverige ? Tänker att man kan optimera vinkeln mot solen.
Är solpanelen för tung och klumpig ?
Vad tror ni är det helt galen idé eller ?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Läs här mer om det. Är absolut inget nytt.
Hittade tyvärr ingen fungerande länk.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet er å få kontroll på styringen av panelet, solar utgaven fra Ten-Haaft har en egen gps og spesiell programvare for å stille panelet optimalt i forhold til solen. Det panelet sitter på ryggen av parabolen.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Jaha ok så det finns alltså ingen manuell körning av parabolen, den letar alltid efter satelliter !?
Viktmässigt skulle det fungera ?
Det är ju en stor platta, och den tar ju mycket vind när man kör
Orkar den hålla emot ?
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Är det möjligt att montera en solpanel i parabolen om den inte fungerar i Sverige ? Tänker att man kan optimera vinkeln mot solen.
Är solpanelen för tung och klumpig ?
Vad tror ni är det helt galen idé eller ?
Ingen dum ide alls. Har själv en gammal Oyster takenhet med fungerande motorer men trasig elektronik. Har forskat litet i saken och funnit att Ten-Haft slutade med sin modell med solpanel 'på ryggen' för att det blev för tungt för mekaniken. Men solpaneler har blivit mycket lättare nu ...
Men att ha den uppe när man kör är nog inte att tänka på. Men visst går det att styra manuellt. Står i instruktionsboken.
Googla på 'solar tracker' så får du exempel på många styrsystem. Ett tvåaxligt styrsystem som borde gå att koppla via reläer till motorerna i Oystern får man för ca 150€. Då får man en givare som man monterar på panelen och som känner i vilken riktning solen är som starkast. Har inte kommit riktigt till skott och beställt prylarna ännu. Men snart dax. För många projekt i pipe-line!
Men visst fungerar parabolen i Sverige! Min gamla Oyster Digital från 2007 tar in alla satelliter som jag tycker är intressanta från 1 grad W till 28 grader O. Visserligen är mottagaren analog men styrenheten fungerar och om din TV har S2 mottagare inbyggd fungerar det fint. Astra sänder fortfarande analogt så den fungerar även utan S2 i TV'n
Hör gärna av dig om projektet.
/Claes
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Idén är inte alls galen, men troligen skulle medföra massor med arbete utan någon garanti alls på att det skulle fungera OCH att panelen skulle sitta kvar i 110 km/h "blåst"...

Jag har monterat en av våra paneler med manuell vinkling i alla vederstreck som sällan används. Visst ger den (lite) mer kräm om man riktar den direkt mot solen, men nu i efterhand känner jag att det var lite "overkill". Två paneler + soligt väder är fullt tillräckligt FÖR OSS och vi räknar oss som storförbrukare! Ingen sol, tja då blir det rulla vidare eller el-stålpe, där hjälper ingen vinkling heller... Lägg tid på annat roligt annars lycka till... ; )
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
....Men tjänar man inget indirekt på att vinkla solcellen så är det onödigt att offra tid och kraft på detta.

Om inte resan är målet...

Hur många gånger har man inte dragit igång projekt som man innerst inne vet egentligen inte behövs, inte kommer användas så mycket, inte lönar sig o.s.v. bara för att utmaningen och vägen verkar så spännande och rolig.:D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har sett dokumentasjon på opp til 20% mer effekt over en dag med optimal vinkling mot solen hele tiden i forhold til en platt montering. Så har du plass til 20% panel enn det du kan ha på solfølger så er valget enkelt. Platt montering, selv om elektronikken som skal til for en automatisk solfølger er kun noen hundrelapper - mekanikken og motorene som skal til dreper fort prosjektet for litt størrelse på panelene. For de som vil eksperimenter så er det endel varianter på Search for Solar tracker - Instructables
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...For de som vil eksperimenter så er det endel varianter på Search for Solar tracker - Instructables
Mycket spännande och kul, fungerar säkert kanon, men inte att förglömma att en husbil färdas 90 - 110 km/h och att många av oss husbilkampare har varit med om både Gloria och andra kraftiga oväder. Mycket ska stämma för att rättfärdiga "dom" 20% mera el under perfekta förhållanden... ; )
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Mycket spännande och kul, fungerar säkert kanon, men inte att förglömma att en husbil färdas 90 - 110 km/h och att många av oss husbilkampare har varit med om både Gloria och andra kraftiga oväder. Mycket ska stämma för att rättfärdiga "dom" 20% mera el under perfekta förhållanden... ; )
Nej jag vet och parabolen sticker ju upp en del så det blir ju ett bra vindfång. Så den är lite knepig. Dock så tror jag på riktade solceller, det ger definitivt mer kräm än flata då solen ligger lågt.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Om inte resan är målet...

Hur många gånger har man inte dragit igång projekt som man innerst inne vet egentligen inte behövs, inte kommer användas så mycket, inte lönar sig o.s.v. bara för att utmaningen och vägen verkar så spännande och rolig.:D
He he jodå jag vet och detta är väl delvis ett av dom :D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Och då inställer sig frågan: Hur mycket var det värt de gångerna? ;)

Jag har en rörlig panel på 40w. den ger fortfarande användbar laddning november- februari när de liggande inte ger något. Obs, gäller Skandinavien!
Kommer att komplettera med en lös 100w panel att ställa/hänga upp vertikalt.
 
Toppen