• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Galen bostadsmarknad!

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025
Ni som sett mina trådar där jag ber om husbilsråd har nog förstått att vi säljer en bostad som frigör kapital till den.
Nu är den såld och det var helt galet!
Innan allt var avgjort fick vi 54 bud och jag fick sitta hos mäklaren och vänta medan de sista krigade klart. Bostaden gick upp 900000 över utgångspris och vi är genuint förvånade - både mäklaren och jag. Det var verkligen inget lockpris vi satte.
Så i morgon åker vi och tittar på en hb som vi hoppas motsvarar våra krav. Blir det den kan vi betala av det mesta av våra lån också och så småningom bli pensionärer med bättre ekonomi än vi trodde.
Har förstått att det är många som startar sitt husbilsliv på detta sätt - med att sälja en bostad, eller båt för den delen.
Kan tacka min mamma som var klok nog att köpa bostaden när den ombildades från hyresrätt till bostadsrätt på 80-talet. Det blev en väldigt fin present till mig och min bror.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Galen bostadsmarknad!

Bostadsmarknaden är i sanning helt galen. En lägenhet min son hade i linköping gick upp från 670 tkr till 1090 tkr på tre år. Det är 420 tusen i vinst brutto och dryga 300 tusen efter skatter och mäklaravgifter. Runt 50% nettovinst på tre år är inte sunt. Vi har helt klart en bostadsbubbla och när den spricker blir det inte kul. Allt drivs med lån och låga räntor och det varar inte för evigt. Stackars de som sitter med stora skulder när räntan ligger på kanske 8-9 % och värdet på säkerheten gått ned till kanske hälften.
Då får fogden mycket att göra.
Detta kommer ju också att drabba husbilar då pengarna många gånger kommer från lån på hus mm. Då droppar priserna fort.

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Galen bostadsmarknad!

GRATTIS:)

Gott läge inför framtiden, inget roligt med lån inför pensioneringen!
Jag har jobbat statligt sen jag var tjugo år och "kuvertet" är inte nåt vidare värst!
Tack vare att vi har haft tur med fastighetspriser och bott i en kommun med hyfsade priser så kan pensioneringen börja obelånad.......

Om man hade varit en "höjdhoppande person med fallskärm" så hade man såklart inte brytt sig...

Toppen