• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gaffatape används till vad?

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
När och till vad använder man gaffatape (som jag aldrig hade hört talas om tidigare, men såg i Nettos annonsblad)

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Gaffatape används till vad?

Tejpade takluckan när jag hade haft inbrott. Tejpa ihop gummistöveln med regnbyxa. Då har man gjort sig ett par vadarbyxor.
Ha det

Pelle61

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025

Vad jag hört kommer det egentligen från "Gaffer" Dessa är alltiallo-personer vid t ex filminspelningar, och typiska mångfixare. Vet att gaffatejp numera används när man bygger flygplan, tåg och bilar. Som någon skrev "Viktigaste prylen i verktygslådan". Har själv en rulle liggandes i busbilen intill ett par kvadratmeter byggplast om någon plastruta eller lucka skulle säga upp sig......

F

F.d. 55397

Guest

Det som inte går att laga med gaffatejp är trasigt
- dvs har tagit över ståltråden's gamla roll.

Originla en militär produkt- med kravspec oerhört stark, sitter som berget och skall gå att kapa utan verktyg.

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

Om man googlar på gaffatape så ser man att det inte är riktigt det samma som det vi kallar silvertape. Gaffatape är snarast en förfinad och dyrare variant av det vi kallar silvertape (duct tape). Skillnaden är främst att klistret är av en typ som inte lämnar spår när tapen tas bort men också att färgen normalt inte är silver utan svart eller någon annan färg som passar användningen inom teater/scen-världen. Ofta används den för att tillfälligt fästa elkablar i samband med scenbyggen.

Leif Torså

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Som Leif mycket riktigt skriver, blanda inte ihop gaffa-tejp med silver-tejp, det är inte samma tejp. Gaffatejpen är mycket dyrare och lämnar inte några spår eller limrester efter sig och är därför mycket lämplig för temporär fastsättning. Det är inte silvertejpen, som ofta mer eller mindre förstör det man använder den på med efterlämnade limrester som inte går att få bort.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Kallas ju också silvertejp.

Tyvärr kallas ofta silvertejpen felaktigt i folkmun även för gaffatejp, men det rör sig om två olika produkter. Gaffatejpens klister är syntetgummibaserat och lämnar inga spår eller rester efter sig och är mycket lämpligt för temporär fastsättning, emedan silvertejpens klister är naturgummibaserat och mer eller mindre förstör det man använder den på med limrester som inte går att få bort.
Har man blivit pålurad silvertejp i villfarelsen om att man köpt gaffatejp blir man riktigt irriterad för att inte säga förbannad, tyvärr vet många handlare inte heller skillnad och blandar ihop begreppen.

Scentejp = Gaffatejp = Gaffer tape

Silvertejp = ofta kallad vävtejp (vilket gaffatejpen också är) = Duct tape

Toppen