• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

götheborg till salu

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025
Sv: götheborg till salu

Det är en stor skam att Göteborg eller Sverige kan betala underhåll och drift för detta fartyg som byggts av mest ideella krafter och finansiärer.
Vilken PR har inte Götheborg gett staden och landet när hon anlöpt när och fjärran hamnar.
Tyvärr måste jag inflika mina egna värderingar av vad stadens bestämmande elit har varit inblandade i. Det är inte konstigt att staden har fått epitetet Muteborg med tanke på alla konstiga affärer som beslutfattarna har varit inbladade i.
Upphandling av undermåliga spårvagnar.
Upphandling av ett undermåligt biljettsystem till ovanstående.
Trängselskatt. Nerröstat av göteborgarna men ändå överkört.
Västsvenska paketet.
Godkännande av nya Götaälvbron.
Ingen husbilsvänlig stad... (ironi)
.
.
.
Med tanke på alla (tokiga?) projekt som staden är involverad i borde drift och underhåll av Götheborg rymmas inom budgeten.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: götheborg till salu

Visst är Sverige fantastiskt!
Har följt projektet Götheborg från start. Från början eldsjälar utan pengar. Sedan kom "eliten" in och tog över projektet. Miljonrullningen tog fart. Till golvnivån droppade inte en krona då där var idealisterna och hantverkarna som verkligen kunde sin sak. Bygget är fantastiskt. Men vart tog alla dessa miljooner vägen? I Sverige är det så att materialkostnader är en bråkdel av den totala kostnaden som huvdsakligen består av arbetskostnader. Jag misstänker att "eliten" har rest och konfererat merparten av kulorna, och arvoden naturligtvis.
Bygget har/hadde sådant PR värde att det mesta materialet hade också erhållits via sponsorer. Är det någon som har en susning vad slutnotan blev? Vill minnas att jag läst om något kring 100 miljoner? Fast det kan väl aldrig stämma?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: götheborg till salu

Visst är Sverige fantastiskt!
Har följt projektet Götheborg från start. Från början eldsjälar utan pengar. Sedan kom "eliten" in och tog över projektet. Miljonrullningen tog fart. Till golvnivån droppade inte en krona då där var idealisterna och hantverkarna som verkligen kunde sin sak. Bygget är fantastiskt. Men vart tog alla dessa miljooner vägen? I Sverige är det så att materialkostnader är en bråkdel av den totala kostnaden som huvdsakligen består av arbetskostnader. Jag misstänker att "eliten" har rest och konfererat merparten av kulorna, och arvoden naturligtvis.
Bygget har/hadde sådant PR värde att det mesta materialet hade också erhållits via sponsorer. Är det någon som har en susning vad slutnotan blev? Vill minnas att jag läst om något kring 100 miljoner? Fast det kan väl aldrig stämma?

Räcker det med 100 miljoner?
I Malmö fanns för några år sedan ett projekt där man byggde en kogge fjärran från magnifika Götheborg i storlek och användbarhet. Där blev notan 138 milj, såldes till slut för 100:-. Skattebetalarna stod för notan.

1998. Koggprojektet inleds i Malmö som sysselsättning för arbetslösa byggnadsarbetare.
2001. Stora koggen sjösätts.
2004. Koggmuseet invigs den 23 maj i gamla Svävarterminalen. I juni inleds segling med lilla koggen .
2005. "Tvekamp av Elbogen" klar för visning den 1 juni.
2006. En majoritet i kommunstyrelsen säger nej till fortsatt finansiering, men efter en politisk helomvändning av Vänsterpartiet blir det mer pengar under ett par år. Sedan ska koggarna bli en del av Malmö museer.
2008. Första seglats med allmänheten i stora koggen .
2010. Koggarna bjuds ut på entreprenad i fyra år. Stiftelsen Foteviken vinner.
2012. Stiftelsen Foteviken begär sig själv i konkurs i november.
2013. Kulturnämnden hittare en lämplig köpare. Eftersom koggarna inte är bokförda som en tillgång i Malmö stads anläggningsregister och därför inte har något ekonomiskt värde i balansräkningen, blir priset symboliskt: 100 kronor.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: götheborg till salu

Det finns ett antal sådana här projekt i Sverige, lokalt här i Gävle har vi replikan Briggen Gerda. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gerda_Gefle

Alla har ungefär samma historia.

Gemensamt med de här projekten är lokala entusiastiska initiativtagare, där projektets historia, lokal stolthet varit den bärande idén och de ekonomiska kalkylerna inte riktigt speglat verkligheten.

Tidigt har projekten fått ekonomiska problem och kommunenerna har gått in med olika former av bidrag, ofta när paniklampan blinkat ilsket rött och projektets kassa varit helt tom. Däremot har inte bidragen varit utlovade för framtida drift.

Resultatet, desillusionerad initiativtagare, politiskt pajkastning i kommunalfullmäktige och båten möter ett öde som inte alls var planerat.

I fallet Briggen Gerda såldes hon billigt till ett finskt eventföretag och ligger idag som festvåning i en finsk hamn, helt utan historisk anknytning till fartyget. Hon blev bara en båt till..... Trist.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: götheborg till salu

Det borde finnas en möjlighet att bevara henne på något sätt. Exempelvis som en del i det maritima museet som man tydligen är rätt stolta över.
Kan Kristinehamn klara "Bojorten" så borde Göteborg klara en "gammal" ostindiefarare.

Men vem vet, det kanske är ett rop på hjälp och inte ett allvarligt försök att bli av med båten.
 
Toppen