• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göteborg nu och några år framåt

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Stadsbilden i centrala Göteborg domineras av plank, staket, arbetsbodar, entreprenadmaskiner grus, lera, spont, byggnadsarbetare...
Så kommer det att vara ett antal år framåt, måtte det bli bra när dessa gropar täckts igen och vi kan återta vår härliga stad.
Men förskräcks inte, besök vår stad för det finns faktiskt ställen där man inte ser några gropar-stängsel-bodar...

Längst ner på Östra Hamngatan med Göteborgsoperan till höger.
Under hela brôten går E45:an i Götatunneln.
IMG_2399.JPG

Motsvarande plats men riktning österut.
IMG_2401.JPG

Det är inte lätt att hitta en vy utan arbete med Västlänken. Instoppat i stadsbilden finns arbetsbodar. Här i närheten av Järntorget.
IMG_2403.JPG

Några fler arbetsbodar, här i närheten av Danmarksterminalen.
IMG_2405.JPG

Men som sagt, det finns platser i centrala stan som inte är en byggarbetsplats, kom hit och upptäck dem. ;)
 
F

F.d. 32985

Guest
Ja det är inte helt enkelt att hitta rätt i stan numera.
GPS:en lever dessutom sitt egna liv med många hänvisningar som inte riktigt går att följa.
 
F

F.d. 4220

Guest
De två nedersta bilderna har faktiskt inget med Västlänken att göra. Den översta, närmast Järntorget, är Petter Stordalens nya jättehotell.
Och den nedersta är ett annat hus som håller på att byggas (till vänster, mest utanför bild).
Förmodligen får båda fler våningar än de omgivande husen (och tar bort min kontorsutsikt över Göta älv).
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Har normalt inga problem att köra i Göteborg som dessutom mycket vänligare än i Malmö. Men i våras kom jag från Lisebergsbyn och skulle till Gullbergs strandgatan i höjd med Drömmarnas kaj. Men med denna ombyggnad hamnade jag i fler loopar som tog mig rätt lång tid att ta mig ur. Var nog en halvtimmes extra bilkörning på den resan. Var på Lindholmen och tittade i Älvrummet och då fattar man att det investeras en del runt älven. Blir nog bra när det är klart.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Allergisk mot Trängselskatt?
Avgift
Avgift tas ut från 06.00 - 18.29 med belopp mellan 9 - 22kr beroende på när passage sker.
Flera passager inom 60min beskattas en gång.
Avgift tas inte ut 18.30 - 05.59, ej lördag-söndag, röda dagar, dag före helgdag, juli månad.
Mer information, Klicka här
Hur betalar jag
Information, Klicka här

Ett tips!
De centrala husbilsplatserna där kan man bli störd av ljud, välj då hellre Klippan (Tysklandsterminalen) eller platserna i västra Göteborg.
Långt från centrum? Ställ upp bilen och åk kommunalt.

Spårvagn, buss, biljetter, hur gör man?
Enklast är om du laddar ner appen "ToGo Västtrafik" och knyter ditt bankkort/betalkort till den appen för betalning.
Där beställer du biljett för en eller flera personer. Biljetten gäller i 90 minuter.
Om biljettkontrollanten vill se din biljett, visa upp gällande biljett i din telefon.

Linjer och tider, hur hittar man?
Enklast är att du laddar ner appen "Reseplanerare".
ToGo.jpg
Vill du planera resan i förväg på din PC: Klicka här.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Perfekt!
Jag tror att många är undrande inför detta med trängselskatt och hur det fungerar samt hur man kan åka kommunalt och slippa stå på centrala P-platser. Jag har en osäkerhet inför sommarens besök i Stockholm, var ställer man husbilen på ett bra ställe och hur åker man kommunalt, biljetter?
 
F

F.d. 4220

Guest
En annan bra app är ”Nästa vagn”
Kanon! Skall testa den (edit; men tyvärr fanns den bara till ios)
Jag har använt ”Just in time” länge och den är bra, men på sista tiden har den haft problem...

Sedan är ju alltid appen ”Var *** är bussen” trevlig.
Den visar på en karta var bussen man väntar på befinner sig.
 
Senast redigerad av en moderator:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Kanon! Skall testa den (edit; men tyvärr fanns den bara till ios)
Jag har använt ”Just in time” länge och den är bra, men på sista tiden har den haft problem...

Sedan är ju alltid appen ”Var *** är bussen” trevlig.
Den visar på en karta var bussen man väntar på befinner sig.
Lär finnas en app för android som heter ”nästa tur”.
 
Toppen