• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas sommarresa 2019

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 52 måndag 2/9

Eftr frulle känner jag lite värk i en tand långt bak på vänster sida i underkäken (3:7).

Tar fram lapptoppen för att se om jag kan boka en akuttid. Går in på Folktandvården Tyresö. Ser att det finns tre lediga tider. Tar första och fyller i alla uppgifter. Skickar iväg. Men får inge bekräftelse.

Gör ett nytt försök.Likadant. Går in på 1177.se. Lika hopplöst.

Inväntar telefontiden kl 08.00 för att ringa direkt.
Får komma samma dag kl 10.30.
Skönt!

Tandläkaren konstaterar att det är en inflamation i tandköttet i närheten av tanden. Tanden är tidigste lagad och dålig. Hon kan öppna den för att lätta på trycket. Men säger att det är emdast en tillfällig lindring. Hon föreslår istället utdragning. Jag är lite tveksam.

Med risk för kommande besvär när jag är utomlands i höst / vinter så bestämmer jagmig för att låya dra ut den.

Tanden satt ordentligt fast - så hon fick jobba hårt och länge. Totalt tog besöket nästan en timme.

Förhållningsorder : ingen mat på två timmar. Endast lätttuggat som soppa.

På em det vanliga med Atrosskola och gubbfika.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 53

En hel del med Hb. Vatten, diesel. LPG. Handla livsm.
Allt i Haminge kommun.
Därefter färd till Tyresta Nationalparks huvudentre.
Efter lunch en skogspromenad utamför de markerade lederna.

Tyvärr inga Kantareller idag. Men jag tro att jag hittade två stora Ängsvaxskivling. Såg 20190903_143634.jpg så ut när jag googlade på ätliga svampar.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 54 onsdag.

Kör till Tyresö för att gå på Atrosskolan. Återigen nya övningar. Denna gång med / på gym-maskiner. Därefter till diabetes - syrra för genomgång av resultatet av de blod som jag lämnade förra veckan. 6,3 är något för högt. Bör ligga under 6,0. Vi gick igenom hur jag lever. Skall tillbaka på måndag.

Nu är det mycket med sjukvården. Bra att bli ordentligt uppkollad innan höstresan.
På fredag åker Lottie och jag till Nyköping.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack, surtecruiser!

Nu testar jag min ”padda” som får internet via telefonen. Måste ju testa de moderna apparaterna. Så detta är första inlägget.

Köpte paddan för några år sedan. Mest för att fota med och sen kunna lägga upp bilderna på Facebook. Förra året slutade jag med fb. För det tog så mycket tid.

I förgård beställde jag en miljödekal för Frankrike. Igår fick jag ett Mail att jag måste skicka in registreringsbeviset. Så jag fotade det och mailade över fotot. Får nu vänta och se om allt är ok.
 
F

F.d. 22252

Guest
Dag 52 måndag 2/9

Eftr frulle känner jag lite värk i en tand långt bak på vänster sida i underkäken (3:7).

Tar fram lapptoppen för att se om jag kan boka en akuttid. Går in på Folktandvården Tyresö. Ser att det finns tre lediga tider. Tar första och fyller i alla uppgifter. Skickar iväg. Men får inge bekräftelse.

Gör ett nytt försök.Likadant. Går in på 1177.se. Lika hopplöst.

Inväntar telefontiden kl 08.00 för att ringa direkt.
Får komma samma dag kl 10.30.
Skönt!

Tandläkaren konstaterar att det är en inflamation i tandköttet i närheten av tanden. Tanden är tidigste lagad och dålig. Hon kan öppna den för att lätta på trycket. Men säger att det är emdast en tillfällig lindring. Hon föreslår istället utdragning. Jag är lite tveksam.

Med risk för kommande besvär när jag är utomlands i höst / vinter så bestämmer jagmig för att låya dra ut den.

Tanden satt ordentligt fast - så hon fick jobba hårt och länge. Totalt tog besöket nästan en timme.

Förhållningsorder : ingen mat på två timmar. Endast lätttuggat som soppa.

På em det vanliga med Atrosskola och gubbfika.

Finns tokiga tandläkare hade spräckt en tand och fick komma akut hon ville dra ut tanden jag sa nej men hon envisades och bedövade för utdragning, skulle utomlands om ett par dagar och vet att jag skulle få feber värk och ont.
Envisades och lämnade stolen efter ett förtroligt samtal med sköterskan som tar emot beställningar fick jag veta att chefen skulle jobba akut skulle ringa tidigt som attan då för att få tid. Han fixade allt och det är många år sedan tanden sitter kvar använder den varje dag. Det knepiga är att hon redan debiterat fast jag sagt nej. Fanns väl inte i hennes värld att neka.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 55 torsdag 5 / 9

Nej, allt var ej ok, med det fotograferade reg. beviset.

Jag gillar att sätta in papper i pärmar. Därför behöver jag göra fyra hål i de. Naturligtvis så försvann några bokstäver och siffror i mitt identifieringsnr. Så jag behövde ringa till trafiksäkerhetsverket och be om de innan jag kunde svara de som handlägger Franska miljödekalen.

På em började jag vara med i en viktreduceringsgrupp på vårdcentralen. Målet är att minska vikten 10 kg. För att få en BMI under 30. Vi som är seniorer bör ej överstiga 30.
De som ännu ej har blivit så årsrika bör ej överstiga 25.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ligger man lite på marginalen med sockret är det ett tecken på att de celler som bryter ner sockret inte orkar med riktigt enkelt utryckt går man ner i vikt kan man få ner värdet utan att behöva medicin, med medicin kan man få ner sockret men fortsätter vikten upp så blir det problem och sprutor. Man kan vänja sig vid ett högre socker men i slutändan blir det skador i det långa loppet.
Man undrar ju om någon springer runt och kollar dekalerna tror inte det påverkar miljön kanske går det att få in en slant från turisterna. Hur mycket belastar tillverkning och hantering av dekalerna miljön, förmodligen mer än vinsten.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 56 fredag

Hämtar Lottie i Liljeholmen vid 8.30 tiden. Idag skall vi åka till Caravan Clubs camping Örstig i Nyköping. Fick en gratis prova på helg när jag blev medlem i höstas.

Svänger av E4:an vid Järna för att ta en mindre väg. Stannar vid två tillfällen för att gå ut i skogen och leta efter svamp.

Örstig Nyköping 001.JPG Örstig Nyköping 005.JPG Örstig Nyköping 006.JPG

Det blev inte så mycket. Men gott när de smör-stekes.

Vi kommer fram på em. Efter installationen så går vi en sväng även här i skogen. Hittar inga svampar. Kommer fram till vattnet där det finns en fin badstrand vid den kommunal campingen.

Det blir en lugn kväll i bilen.


Dag 57 lördag.

Det regnade på natten och nästa hela förmiddagen.
Efter lunch går vi åter ut i skogen. Idag blir det bättre resultat.

Det blir alltså en hel del jobb med rensning.

Örstig Nyköping 007.JPG Örstig Nyköping 009.JPG Örstig Nyköping 010.JPG

Jag gör varma mackor i stekpannan.
Steker först svampen och lägger åt sidan. Därefter mörkt rågbröd som jag lägger några skivor rökt Västerbottenost på - så att den smälter lite grand.

Lägger upp brödet på varsin liten tallrik sen lägger på svampen. Smakar ljuvligt.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 58 söndag

Kl 08.00 startar jag motorn. Vi kör fram till HB platsen för att tömma och fylla vatten. Därefter lämnar vi campingen.

Glömde i fredags att skriva att jag tvättade två maskiner, på em / kvällen. Vilket är ett starkt skäl att åka in på en camping. Jag fri-campar helst.
Behöver ju tvätta kläder ca en gång per månad.
I Frankrike finns det tvättautomater vid en del bensinstationer och stormarknader, konstaterade jag i feb. mars.

Vid tio-tiden kommer vi hem till Lottie i Liljeholmen. Jag stannar några timmar.
Därefter gick jag till Clas Ohlson för att köpa en blå stickkontakt för att göra en skarvsladd att ha vid campingplatser. Men de var slut. Får köpa i Haninge i veckan.

Nästa stopp blir hos en av sönerna för att hämta snigelpost. Därefter träffar jag som hastigast en annan av mina söner i Enskede på vägen till Tyresö.

Denna helgs camping var den sista av sommarens resor.

Nu kommer jag att alltenera mellan Tyresö och Haninge. Tre dagar per vecka hos vårdcentralen. Jag hoppas att alla undersökningar och gympapass skall vara avklarade till mitten av oktober.

För då planerar Lottie och jag att påbörja höstresan till Franska. Spanska och Portugisiska Atlantkusten.

Tack alla för att ni har läst och gillat min berättelse. Det känns jättebra för mig att ni finner nöje i det som jag skriver. Några har även kommenterat - tack även för det.

Jag slutar nu att skriva i denna tråd.
 
Toppen