• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 1 söndag 27 oktober 2019.

Äntligen, på långrull igen!

Kl 05.50 kör jag fram bilen till Lotties port. För denna gång skall hon följa med från start.

Igår lastade vi in det mesta som hon skulle ha med sig. Lottie hade gjort en massa mat och fryst in i portioner.
Vi hade också bokat in hennes tvättstuga för att se till att alla mina kläder och sänglinne skulle vara rena vid avfärden.

I fredags var jag till bilprovningen för att väga bilen. Det fanns 280 kg tillgodo för ny last. Vilket känns skönt.

Nu är tanken att vi tillsammans skall köra längs med Atlantkusten från Le Havre i Frankrike till Faro i Portugal.

Lottie flyger hem den 14:e dec för att vara med barn och barnbarn under skolans jullov och jag fortsätter till Agadir i Marocko.

Dagens färd går först till Katrineholm, för att titta på ett torp för en bekant. Därefter skall vi besöka nya vänner
i Rottne, i närheten av Växsjö.

Det blir en trevlig em med mycket tal om släktforskning.

På kvällen kör vi vidare mot Malmö. Letar frebrilt, i mörkret, efter en lämplig plats att parker för natten.

Efter en stund ser jag en stor parkeringsplats. Kör in på den övergina platsen. Vi har hamnat vid Huseby Bruk.

Körde 48 mil


Dag 2

På fm tar vi en lång promenad på Brukets ägor. På sommaren kan man få guidade turer. Där ser det ut att vara en massa äldre hus och verksamheter. Bruket har sina rötter i 1650 talet.

Förutom kvarnar, drivna av vatten, för att skapa energi finns även en stor köksträdgård.

IMG_20191028_080649394_HDR.jpgIMG_20191028_083914550_HDR.jpg

På em körde vi till Malmö för att hälsa på en bekant för em fika innan vi körde fram till färjelägret.

Vi var en timme tidiga så vi tog en promenad. På ett torg såg vi en ovanlig byggnad. Det var nergången till en järnvägsstation.
20191028_143441_001.jpg

Vid färjelägret går jag in till biljetthallen för att fråga om vi får stanna och sova där inför färden i morgon. Det gick bra. Det stod två HB före oss. Varav den ena tog kvällsfärjan.

Körde 19,4 mil
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! roligt att ni är på g igen och att det är nån mer som skriver ! finns så mycket att se utefter kusten i frankrike vi spenderade tre veckor där för ett par år sen var nog inne på varenda museum men till slut blev det för mycket ? man orkar inte ta till sig allt på så kort tid ! vi önskar er en trevlig och säker resa och välkomna till portugal där vi är nu !
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 3 tisdag

Vi tar det lugnt i bilen fram till kl 08. Då får jag gå in i biljetthallen och visa mina dokument. Får några lappar som skall läggas i vindrutan.

HB:n framför oss har ordentligt med packning.

Färjan, Ratzeburg okt 2019 002.JPG
De första som får köra ombord är några långtradare - så vi får vänta ca 30 min.
Jag hade betalat 50 kr för att få 220 volt inkopplat. Det blir lite problem. När kabeln är på plats går en säkring. Så jag får flytta bilen till andra sidan på färjan, för att där skall det tydligen finnas mera "kräm". Sagt och gjort - flyttar bilen och kopplar in elkabeln. Allt fungerar.

Går upp till restaurangen för att äta sjöfrukost. Därefter går vi ut på däck för att se skärgården och fota Öresundsbron mm.

Färjan, Ratzeburg okt 2019 007.JPG Färjan, Ratzeburg okt 2019 025.JPG Färjan, Ratzeburg okt 2019 034.JPG Färjan, Ratzeburg okt 2019 030.JPG

En stor vindkraftspark ser vi i närheten av bron.

Färjan, Ratzeburg okt 2019 043.JPG Färjan, Ratzeburg okt 2019 046.JPG

Efter en stund går vi igen. Ser på TV och läser. Blir ganska långtråkigt eftersom resan skall ta hela nio timmar. Börjar tala om att ta nattfärjan nästa gång.

Kl 17.45 blir det middags-buffé. Finns fisk, kyckling och vegetariskt med glass som efterrätt. Det smakar bra.

Färjan lägger till vid 19 - tiden. Vi kör till Citty - market i Lubeck för att sova. Kommer fram strax före kl 20.

Dagen korta körstäcka blev 3 mil.


Dag 4

Kl 8.30 går vi in för att handla lite god dricka till lägre pris än i Sverige. Samt lite marsipan mm. Det är en jättestor affär med massor av allt möjligt i livsmedel, parfym, kläder, ett stort ekologiskt sortiment.

Jag är lite nyfiken på deras stora ostdisk. Gillar kryddost, finns inte så mycket i Sverige. Ser en ost som har lite svarta prickar. Frågar om det är kummin eller fänkål. Förstår inte svaret så jag ber att få en smakbit. En ganska hård ost. Expediten tar fram en stor kniv och lägger an med stor kraft för att skära loss en bit. Hon skär av kanterna och räcker över biten. Den smakar bra så jag köper en liten bit.

I deli-disken frågar jag om de har leberkäse. Brukar alltid köpa det när jag är i Bayern. Det visar sig att de har två sorter - en fin och en grov. Jag köper en bit av den finmalda.

Vi går runt och tittar på alla julexponeringar av stollen, chokladtomtar, marsipan mm mm.
Det blir sammanlagt en affärsrunda på ca två timmar.

Mycket att lasta in i bilen blev det. Därefter värmer jag ratatouren som Lottie hade fixat i Liljeholmen.

På parkeringen för PB 2 finns även en möjlighet att tömma grå - och svartvatten. Färskvatten finns att köpa för en Euro.

Vi föredrar att köra på landsvägen. Det går saktare och antalet långtradare är få. Vi får uppleva mer av landet - än att hetsa fram på motorvägar. Vi åker visserligen ut på motorväg nr 1 och sen 20 för att kunna komma till landsväg B 207 som går söderut.

Lottie ser på googel - maps att vid Ratzeburg finns det en halvö ut i floden. Hon tycker att vi kör dit för en promenad. Det blev ju mycket sittande på färjan - så vi behöver lite motion.

Jag kör in i stan. Ser en P - skylt med tillägstavlan bild på HB. Följer den markeringen några kvarter. Snart kommer vi fram till en ställplats vid floden. Där får vi stå max 24 tim. mot avgift. Jag går fram till en automat.
Det står att minsta avgift är 8 Euro för 24 tim och högsta avgift är 8 Euro för 24 tim.

Färjan, Ratzeburg okt 2019 060.JPG

Går tillbaka till bilen för att tala med Lottie. Vi hade endast planerat att stanna ett par timmar för fika och en promenad. Vi bestämmer oss för att stanna för natten. Så jag går tillbaka till automaten för att betala. Sätter i visakortet och betalar. Men jag får inget kvitto att lägga i vindrutan!

Det här kändes ej bra. Åtta Euro och ev en parkeringsbot! Ser inget telefonnummer på automaten som jag kan ring för att felanmäla. Går därifrån för att skriva en lapp och lägga i vindrutan istället för den "Parkschein" som skulle vara där. Men ser en man vid en HB. Går fram och berättar vad som hänt. Han följer med mig till automaten för han skall också betala.

Han ser en liten text som säger att om papperet är slut så skall man använda en parkeringsskiva och ställa in ankomsttiden.

Då var den incidenten avklarad.

Nu tar vi vår promenad på lite drygt en timme. Fotar lite. Bl.a. en restaurang som ligger fint vid vattnet och en gemensamhetsträdgård - där några odlar.

Färjan, Ratzeburg okt 2019 047.JPG Färjan, Ratzeburg okt 2019 048.JPG Färjan, Ratzeburg okt 2019 049.JPG Färjan, Ratzeburg okt 2019 050.JPG

Vi fortsätter utefter vattnet och kommer fram till ett museeum. Går in där och får se en massa fina gamla hantverksinventarier.

Färjan, Ratzeburg okt 2019 051.JPG Färjan, Ratzeburg okt 2019 052.JPG Färjan, Ratzeburg okt 2019 054.JPG Färjan, Ratzeburg okt 2019 057.JPG


Vid stora torget ser vi en staty utanför sparbanken.

Färjan, Ratzeburg okt 2019 058.JPG Färjan, Ratzeburg okt 2019 059.JPG

När vi kommer tillbala till bilen är det för sent för fika - så det blir istället rödbetssoppa.

Senare på kvällen frukt.

Resans kortaste färd - endast 2,5 mil
 
R

RobbeS

Guest
Blir kul att följa din resa i vinter. Längtar till den dag jag också kan åka iväg en hel vinter men problemet är att jag har minst 11 år kvar innan staten anser att jag också ska bli arbetsbefriad. Bra då att hålla drömmarna vid liv genom andras resor.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
hej ! roligt att ni är på g igen och att det är nån mer som skriver ! finns så mycket att se utefter kusten i frankrike vi spenderade tre veckor där för ett par år sen var nog inne på varenda museum men till slut blev det för mycket ? man orkar inte ta till sig allt på så kort tid ! vi önskar er en trevlig och säker resa och välkomna till portugal där vi är nu !

Hej surtecruisers!

Tack!
Var i Portugal är du / ni?
Vi kommer nog dit om tre tillfyra veckor.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 3 komp.

Jag pratade en stund med de som åkte i HB:n med släpvagnen.

Anledningen till släpet är den begränsade lastvikten på själva HB:n.

Min förra HB hade en registrerad lastvikt på ca 470 kg vilket inte räckte för mig om jag skulle kunna ha tre passagerare med mig. Den andra anledningen till mitt byte till nuvarande HB var att nu fick jag en avställningsyta på 53 cm som jag inte hade tidigare. Samt en lastvikt på ca 950 kg.

Jag har tidigare läst här i andra trådar att det är många av oss som tycker att lastvikten är ett problem.

En lösning är att koppla till en släpvagn.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 5 Torsdag 31 / 10.

Vi vaknar som vanligt ganska tidigt. Efter frukost drar vi iväg.

Vi sträcker ut benen på en morgonpromenad.

På serviceplatsen för gråvatten var det någon som hade släppt ut svartvatten.. Det ser inte alls bra ut. Speciellt som denna ställplats är granne med ett bostadskvarter. Där folk går förbi på den angränsande trottoaren, kanske 2 meter ifrån skiten. Avståndet till huset var kanske tio meter.

Vi kör en liten bit på A1 och A 20 för att sedan svänga av söderut på landsvägen B 4 mot Luneburg. Därefter B 191 mot Celle och Hanover.

På fm stannar vi vid en Lidl butik. Finns gott om P - platser. När vi går fram till ingången så öppnas ej dörrarna. Lottie drar sig då till minnes att i ett mail som hon hade fått av Citti - market stod det att det skulle vara stängt på torsdagen. När jag kollar i min almenacka så ser jag att det är nationell helgdag. Anledningen är firande av Martin Luthers reformation. I morgon är det helgdag i några regioner.

I närheten av Hannover visar gps:en ofta att vi skall köra i alla möjliga olika vädersträck. Känns som att vi åker fram och tillbaka utan att komma närmare målet. Vi tröttnar på detta efter ett tag. Kör på em upp på Autobahn, fast det är emot mina principer och önskemål.

Det blir A 2. Vid 13,30 tiden blir det tvärstopp i alla tre filerna. Vi står stilla i ca en timme. En bärgningsbil kör om oss ute i väggrenen.

Ja, nu ångrar jag mig. Varför körde jag upp på Autobahn????

Att stå stilla här är ju ingen höjdare - även om det inte går någon nöd på mig. Eftersom jag bor här och har allt med mig som jag behöver. Men det är enerverande.

Så småningom kan vi köra några meter. Stilla tio min och sen köra igen. Efter ett tag ser jag en P - skylt.
Jag föreslår Lottie att vi kör in och stannar för natten om det finns en lämplig plats. Vilket jag hoppas på men ej tror efter vad som har varit på motorvägen.

Lottie tycker att det är ok. Vid 15 tiden kör vi in och där finns många platser att välja på.


Ända fram till 18 - tiden är det kö på Autobahn. Skönt att stå stilla för natten på rastplatsen.

Körde 21,4 mil
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Var det ställplatsen vid Citti-markt i Lubeck ? Finns väl inga bostadshus där.
Gråvatten och svartvatten går väl till samma system och dagvatten till ett annat. Normalt tömmer man svartvatten först och sedan gråvatten för att skölja "rent ".bör inte synas alls när man lämnar platsen.
Var där i Juli. trodde det skulle vara fullt ,men på kvällen var det bara 2 bilar kvar, kollade för säkerhets skull i Receptionen att det var okay att övernatta med husbil och fick OK.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Var det ställplatsen vid Citti-markt i Lubeck ? Finns väl inga bostadshus där.
Gråvatten och svartvatten går väl till samma system och dagvatten till ett annat. Normalt tömmer man svartvatten först och sedan gråvatten för att skölja "rent ".bör inte synas alls när man lämnar platsen.
Var där i Juli. trodde det skulle vara fullt ,men på kvällen var det bara 2 bilar kvar, kollade för säkerhets skull i Receptionen att det var okay att övernatta med husbil och fick OK.

Nej. det var ställplatsen i Ratzeburg. Där vi stannade dag 4. Blev lite otydligt eftersom jag inte skrev var vi vaknade.
Ratzenburg, Autobahn stopp 007.JPG
 
Toppen