• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göra rent en systemkamera?

F

F.d. 14324

Guest
Hej allihopa, jag har fått smuts i systemkameran, exakt var vet jag inte men jag skulle vilja få bort det. Kanske finns skräpet i objektivet?
Därför åkte jag igår in till fotoaffären för att ta reda på mer om hur man gör, vilka grejer man bör använda och i ärlighetens namn så tänkte jag faktiskt lämna in kameran så att de fick roa sig med mitt problem!
Nu var det så att affären var nedlagd och jag vet inte var det finns någon mer så jag frågar här så kanske jag kommer en bit på väg, Vad ska jag göra?

DSC_6805skit.jpg

Så ser pricken ut som jag stör mig på, mitt problem som jag tänkte försöka lösa med eran hjälp.

mvh jocke
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Göra rent en systemkamera?

Pricken... är du säker på att det inte är ett UFO som du har lyckats fånga? :twitcy:

Fin bild!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 21075

Guest
Sv: Göra rent en systemkamera?

Hej Jocke

Jeg går ud fra att du har prövat med en luftpusterbold, (ved ikke hvad den hedder) der er en här: Rocket Blower small kan se lite olika ut

Om det inte går med den, så är det sådan et her du skal bruge:

Photographic Solutions Sensor Swab

Har det selv, det virker fortrinneligt hvis fläcken sidder fast.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Göra rent en systemkamera?

Jag lämnar alltid in kameran och då skall batteriet vara fulladat i alla fall min canon. Det tar bara en liten stund.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Göra rent en systemkamera?

För att få bort damm från sensorn krävs att man suger ut det. En pensel eller blåsbälg flyttar bara dammet till andra ställen i kameran. Många kameror har självrengörande sensor som skakar ned dammet tillfälligt.

För att undvika dammet måste man vara försiktig vid objektivbyte i dammiga miljöer eller helst låta bli helt.

Att dammet inte var ett problem förr i världen berodde på att sensorn dvs filmen drogs fram efter varje exponering och endast en liten mängd damm hann fastna trots objekivbyte även i dammiga miljöer.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Göra rent en systemkamera?

Hej igen, garanterat inget ufo då jag har pricken på flera kort nu.
Jag har inte testat med luftpusterbold, kanske heter luftblås eller liknande på svenska och en sån kan ju vara värt ett försök, jag förstår även Knarreviks resonemang om att man kanske bara flyttar skräpet.
Ragge, vad brukar det kosta med en rengöring?

mvh jocke
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Göra rent en systemkamera?

När jag gör det hos min handlare ca en 50 lapp om han skall ha ngt, men jag är en trogen kund där. Jag tror ca 100:--200:-
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Göra rent en systemkamera?

Jag får åka in emellanåt inte ofta numera eftersom jag ytterst sällan byter obj längre. Men jag gjorde det i bilen härom veckan o vips så hade jag också ufon.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Göra rent en systemkamera?

Det var inte farligt dyrt, bara man inte smutsar ner kameran varje gång jag använder den. Jag ska se om det inte går att hitta en annan fotobutik. :)

mvh jocke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.277
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Göra rent en systemkamera?

Du kan prova med att blåsa bort dammet med en blåsbälg, till exempel den redan nämnda Rocket blower eller någon liknande. Se bara till att den är ren, alltså inte någon som använts tidigare för att suga upp steksky med. Ställ in kameran för rengöring (som du hittar i någon meny), håll kameran med objektivöppningen neråt och blås med bälgen. Se till att inte komma för nära sensorn som är lite känslig.

Funkar inte det så tycker jag en statisk pensel (till skillnad från en antistatisk?) är bra. Jag har en som heter Arctic Butterfly som jag tycker fungerar bra. Den "laddas" genom att hålla en strömbrytare intryckte ett par sekunder varefter du drar ett tag från ena kortsidan på sensorn till den andra. Ladda upp penseln och gör om om du inte täcker hela ytan med ett drag.

Stäng därefter av kameran, sätt på objektivet och kontrollera resultatet. Detta gör du enklast genom att stänga av autofocus och ställa objektivet på sin närgräns, ställa in bländarförval på exponeringsautomatiken och välja minsta bländaren och lägsta ISO. Ta sedan en "bild" genom att rikta kameran mot något ljust enfärgat och röra kameran medan bilden tas. Finns det damm kvar kommer detta att synas ganska tydligt när du granskar "bilden".
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Göra rent en systemkamera?

Tack för era svar, det ska nog lösa sig det här.
Hittade en film på youtube som visade hur själva blåsandet går till.
Manualen är efterlyst för tillfället :oops: men jag har ju er! :)

mvh jocke
 
F

F.d. 21075

Guest
Sv: Göra rent en systemkamera?

Blæsebælgen virker som regel här hos mig, tror endast jeg har använt swappen 2-3 gange, og det er heller inte svårt att göre. Der følger en brugsanvisning med swapsættet.


Köp inte luft på burk, det kan skade cencoren.

Lykke till
 
Toppen