Sv: Göra om elsystemet
Hejsan kenjon, jag vet inte vad du för fabrikat på husbilen och inte heller då hur ditt "elblock" ser ut, men summan för rep. låter rätt kraftig, för i en så pass gammal bil så brukar det inte finnas så mycket delar som kan bråka eller kosta sådana summor.
Om man förenklar ett gammalt elblock så brukar det bara bestå av en huvudbrytare, ett relä till kylskåpet från generatorn, ett relä till laddningen av bodelsbatterierna från generatorn och en shunt om du har en Amp.mätare på displayen och så batteriladdaren så klart.
Laddas inte bodelsbatterierna med 230V inkopplat eller laddas de inte av generatorn när bilen är igång...Eller både och ??
Om batterierna inte laddas av generatorn samtidigt som kylskåpet inte får 12V så låter det som de två reläna som sköter om det inte får ström för att dra från generatorns D+ uttag (samma som släcker laddlampan på instrumentpanelen). Men då skall 230V laddningen ändå funka.
Men om du skall rensa bort det gamla och montera nytt så bör du ha följande nya delar i systemet.
- En huvudbrytare på + kabeln till bodelsbatterierna så du snabbt kan bryta bort dem om något händer. Man får fundera lite på var den skall sitta i systemet så bodelen inte heller får ström från generatorn när bilen är igång om man vill ha bodelen strömlös.
- Ett vanligt 40A relä som drar av generatorns D+ ström när den börjar ladda och matar kylskåpet med 12V under färd, och bryts när motorn stannar.
- Ett vanligt ca. 70A relä (det har kraftigare kontaktbläck än "vanliga" relän) eller ett så kallat skiljerelä som från början är tänkt för uppgiften att också dra när generatorns D+ ger ström eller när bilens laddspänning överskrider ett visst voltvärde, och då kopplar samman bilens batteri/generator med bodelsbatterierna under färd för laddning, och bryter när man står still så bilen alltid har startström från bilbatteriet.
- Om det finns en shunt till en Ampere mätare från början så kan man använda den igen på rätt plats i systemet så man kan se hur mycket som laddas eller tas ut ur bodelsbatterierna.
- Och sist en bra laddare mellan kanske 15 till 25A, gärna Cetek, som tar väl hand om batterierna och inte misshandlar dem till döds i förväg som många äldre laddare kan vara rätt bra
på.
Lycka till. M.v.h. JANKRO.