• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Göra om elsystemet

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Min laddare/elstyrningscentral (EBL?) har pajat, den laddar inte bodelsbatterierna, och slår inte på kylskåpet på 12v när bilen är igång.
En reparation kostar ca 10000kr har jag fått uppgift om, och bilen är från 1992, så det är inte aktuellt.
Tänkte slänga ut den, och sätta in C-teks laddare istället. Ett relä för kylskåpet, det borde väl gå lika bra?
Åsikter?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.018
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Göra om elsystemet

Hejsan kenjon, jag vet inte vad du för fabrikat på husbilen och inte heller då hur ditt "elblock" ser ut, men summan för rep. låter rätt kraftig, för i en så pass gammal bil så brukar det inte finnas så mycket delar som kan bråka eller kosta sådana summor.

Om man förenklar ett gammalt elblock så brukar det bara bestå av en huvudbrytare, ett relä till kylskåpet från generatorn, ett relä till laddningen av bodelsbatterierna från generatorn och en shunt om du har en Amp.mätare på displayen och så batteriladdaren så klart.

Laddas inte bodelsbatterierna med 230V inkopplat eller laddas de inte av generatorn när bilen är igång...Eller både och ??

Om batterierna inte laddas av generatorn samtidigt som kylskåpet inte får 12V så låter det som de två reläna som sköter om det inte får ström för att dra från generatorns D+ uttag (samma som släcker laddlampan på instrumentpanelen). Men då skall 230V laddningen ändå funka.

Men om du skall rensa bort det gamla och montera nytt så bör du ha följande nya delar i systemet.

- En huvudbrytare på + kabeln till bodelsbatterierna så du snabbt kan bryta bort dem om något händer. Man får fundera lite på var den skall sitta i systemet så bodelen inte heller får ström från generatorn när bilen är igång om man vill ha bodelen strömlös.

- Ett vanligt 40A relä som drar av generatorns D+ ström när den börjar ladda och matar kylskåpet med 12V under färd, och bryts när motorn stannar.

- Ett vanligt ca. 70A relä (det har kraftigare kontaktbläck än "vanliga" relän) eller ett så kallat skiljerelä som från början är tänkt för uppgiften att också dra när generatorns D+ ger ström eller när bilens laddspänning överskrider ett visst voltvärde, och då kopplar samman bilens batteri/generator med bodelsbatterierna under färd för laddning, och bryter när man står still så bilen alltid har startström från bilbatteriet.

- Om det finns en shunt till en Ampere mätare från början så kan man använda den igen på rätt plats i systemet så man kan se hur mycket som laddas eller tas ut ur bodelsbatterierna.

- Och sist en bra laddare mellan kanske 15 till 25A, gärna Cetek, som tar väl hand om batterierna och inte misshandlar dem till döds i förväg som många äldre laddare kan vara rätt bra :rolleyes: på.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Göra om elsystemet

Sålunda har jag gjort med elsystemet på min Rimor / Ford från -96.
Model av mindre betydning.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/415778

- och uppnått mycket bättre snabb-laddning än någon nyare husbil - till för andra visar att göra det bättre.
:)
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/476824

Det är en fördel ;) när de äldre husbilar kommer att renoveras på det elektriska.
Det finns inte så många komplexa hänsyn utan Schaudts m.fl. elektroblokker och omodern laddare.

Fördelen är att du kan anpassa det elektriska systemet till dina egna behov, resor eller camping, stor eller liten hushållet, många eller få hushållsapparater mm
Det finns inget sådant bästa för alla - bara det bästa för dig. :)
Titta på den här länken - det kan ge dig en bedömning av vad du behöver för batterikapaciteten. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/513126


Ctek 230 volt nätladdere 7-8 stegs m.fl. tyckes bra mer 10 A.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Göra om elsystemet

Hej!
Som jag förstod det kostade en utbytes EBL 101, 1000 kr bara skicka o få en i retur,
Schaudt tyckte att Hymer Sverige borde ha dessa på hyllan men det är nog mycket, mycket billigare att skicka den till Tyskland o få en i retur.
Anders
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Göra om elsystemet

Det är en Bürstner byggd på en Peugeot, elblock har jag ingen aning om (det är så kallt ute...), men den har en manöverpanel längst bak där man slår på ljuskretsarna, vattnet, kollar nivån på vattentanken mm.
Den tänkte jag helt ta bort.
Det är främst på 230V laddningen verkar "konstig", den tror att batterierna är fulla trots att de inte är det. Så den pulsar bara laddström. När motorn är igång verkar den ladda.
Jag har en ampéremeter med shunta och en C-tek D250S Dual, så det är bara M300 motsv som fattas. Och en jordfelsbrytare. Så det är inga stora kostnader. Batterifrånskiljare har jag också redan monterat, plus en "tjuvströmsbrytare" mellan start- och bodelsbatterierna.
Ska kolla lite mer när det blir uthärdligt utomhus :)
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Göra om elsystemet

har inget schema framför mig, men det är "bara" laddrelät för 230V som krånglar? Borde vara att byta ett relä.
Vi har en batteriladdare/nätaggregat som sitter bakom högerstolen, men det finns väl nån relälogik som tar över 12V matningen när det är spänning från 230V antar jag
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Göra om elsystemet

Jo, allt är inbyggt i "EBL"en, både 230V, 12V, reläer och styrningar. Så en stor box med massor av kablar. Ska se om jag kan hitta beteckningen på den.
 
Toppen