• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gårdsförsäljning = fler intressanta ställplatser?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Hur många producenter är anslutna till "France Passion", och hur många motsvarande kommer det att finnas i Sverige inom överskådlig tid?

(Värt att komma ihåg är, att det i Sverige endast är en försöksverksamhet under sex års tid.)

Pålle

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hur många producenter är anslutna till "France Passion", och hur många motsvarande kommer det att finnas i Sverige inom överskådlig tid?

(Värt att komma ihåg är, att det i Sverige endast är en försöksverksamhet under sex års tid.)

Pålle
Jo, så sant. Det är väl drygt 5 000 vinbönder i France Passion plus lika många "agricampings".

Vi kunde kanske börja med en ny kategori att filtrera på under våra Husbilsplatser. Per & Carina är alltid på när det gäller nyheter! :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det är tydligen kris för vinodlarna i Frankrike, de yngre generationerna vägrar tydligen att dricka blasket :twitcy:

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
Åland: Ta närmaste S-market och handla några spännande vin. resp. ölsorter och ta dig sedan till en ställplats och njut av det (förhoppningsvis) spännande du inhandlade. Hur svårt kan det vara....? ;)
Ölsortimentet kan ofta vara bra men efter att ha prövat ”spännande vin” från närbutiken en gång fortsätter jag handla >8% från monopolbutiken.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ölsortimentet kan ofta vara bra men efter att ha prövat ”spännande vin” från närbutiken en gång fortsätter jag handla >8% från monopolbutiken.
Har samma erfarenhet...

Länge Leve Systembolaget. Åker man tex till Grekland. Inte är det så kul och spännande att handla vin där...

varken på varuhusen eller dom små detaljister i jämförelse systembolagets stora urval och kunnande...

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har samma erfarenhet...

Länge Leve Systembolaget. Åker man tex till Grekland. Inte är det så kul och spännande att handla vin där...
Absolut. Systembolaget är nog en de bästa vinkännarna och vinhandlarna i världen! De vill vi absolut inte bli av med. De har också ofta ställplatser, eller i vart fall stora parkeringsplatser utanför, eftersom de ofta är inhysta i stora varuhuskomplex! Men där vill vi väl inte stå?

Jag ser inte gårdsförsäljning av egenproducerade produkter som vin eller öl här hemma som en konkurrent till Systembolaget. Snarare som ett komplement. Det är där ställplatserna kommer in. Att besöka en vinproducent eller ett mikrobryggeri är jättekul. Att kunna stå på en ställplats i anslutning är jättetrevligt!

Vi har gjort så ett antal gånger i Frankrike och Italien, för att inte nämna whiskydestillerierna i Skottland.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har redan SWEED STOPS, kommer nog bli fler vinodlare som ansluter där.
// Janne
Kan absolut vara en början! Men drygt 400 spänn för att få tillgång till knappt100 lokalproducenter/ställplatser, tilltalar i vart fall inte mig. Jag har ju ingen aning om vad jag kan förvänta mig. Men kom igen, idéen är jättekul!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Jag tror inte att gårdsförsäljning blir nån succé, kanske första året. Vinet är dyrt och bara 3 flaskor - efter demonstration. Då är systembolaget som ett snabbköp. Varför inte nåt supervin via Amazon

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vad bra, då blir det rea för oss som inte hör till den yngre generationen längre. :)
Nja, de tar till andra metoder än reapriser.
---------
Frankrike ska spendera 200 miljoner euro på att förstöra 80 miljoner liter vin. Syftet är att stödja vinproducenterna genom att höja priserna.
---------
De bränner visst ner det till etanolbränsle i stället. Det måste gå åt mycket energi för att bränna 14%'igt vin till ren alkohol.

M. v. h. JANKRO.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Nja, de tar till andra metoder än reapriser.
---------
Frankrike ska spendera 200 miljoner euro på att förstöra 80 miljoner liter vin. Syftet är att stödja vinproducenterna genom att höja priserna.
---------
De bränner visst ner det till etanolbränsle i stället. Det måste gå åt mycket energi för att bränna 14%'igt vin till ren alkohol.

M. v. h. JANKRO.
Rackarns! Men det kunde bli bra grappa.:p

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Rackarns! Men det kunde bli bra grappa.:p
Jag är ledsen håkansson2 även den önskan spräcker jag för dig i dag (fel land), men ge inte upp.
Tro nu inte jag är någon expert.... Bara Googlare.
Men högsta procenttalet på Grappa, 86% är nära användbart rakt ner i tanken ;).

Grappa är en EU-skyddad beteckning och får bara användas för italienska pressrestdestillat. Den görs huvudsakligen i norra Italien i vinregioner som Friuli, Veneto och Piemonte. Alkoholhalten ska vara minst 37,5 procent och max 86 procent.

M. mycket v.h. JANKRO.

Toppen