• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gårdagens och dagens kontorsteknik

H

hianders

Guest
Ni som jag som arbetade på kontor på slutet av sextio- början på sjuttiotalet - tänk vad utvecklingen gått framåt!!

När man satt vid sin skrivmaskin och hade ett ark som original och sen kopiepapper (många) bakom och skrev fel!! Då var det att sätta i små lappar och sen sudda med ett speciellt suddigummi. Tid tog det!! Och viktigt att lapparna hamnade rätt.

För att inte tala om stencilerna, inte med spritduplikatorn utan de med färgtuber som kladdade. Det kunde bli många "lakan" och så kom chefen och skulle ändra någonstans i början eller mitten och då kunde man ju inte lacka och skriva om utan fick skriva x antal nya sidor. Suck!

Dessutom, hur många har upplevt de "första" kopiatorerna där man först fick ett negativ som sen skulle i ett bad för att få fram kopior (kopia). Det var definitivt inte fråga om masskopiering då (början på sjuttiotalet).

Då skillde man på original som ibland skulle vidimeras. Idag spottar vi ut massor med original från datorn. Vad är original idag??? Det som ligger i datorn eller?

Kul att vara lite nostalgisk ibland - även om det är Off Topic (OT) från hudbilsfrågorna!!

f d sekreteraren Inger

F

F.d. 50209

Guest
Sv: Gårdagens och dagens kontorsteknik

Jo vi fick utbildning på 3M kopiatorn där man la original plus ett ark i en plastficka, körde det i maskinen och sedan tog man arket plus ett annat blad och körde det igenom ett vätskebad. Och se! Där kom ett likadant papper ut! Magi!
Sedan var jag med och köpte in de första faxarna på Skandia. Vi hade kontor runt om i världen och var tvungna att ha exakt samma modell på alla platser. Sedan kunde man faxa ett ark på 2 eller 3 minuter, tvärs över världen ännu mer magi. Jag började 1964 som hålkortsoperatör på Skandia i Sthlm och DET var tider det :yes:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Säger bara en sak Haldas gröna skrivmaskin vilken en. Var tvungen att använda hårt tryck samt avge lång färdväg för fingrarna innan texten kunde avnjutas på papperet. I och med att man tryckte hårt och länge blev bokstäverna väldigt tydliga ibland och sedan nästan oläsliga.
Tänk när man äntligen kommit längst ned på papperet med texten och upptäckte att man vänt ett karbonpapper fel. Texten stod på baksidan av det skrivna. Det var tider det. att sedan höra kompisarnas skratt gjorde ju inte saken bättre.
Efter allt suddande på papperet i maskinen drog detta med sig att mycket "suddskit" kom ned i lag med bokstävernas färdväg mot papperet.
Vilket också gjorde att den blev trögare och trögare. Eftersom man inte hade en egen maskin förväntades det att nästkommande "maskinist" skulle göra något (rengöra) den men icke. Nej då tryck bara hårdare så funkar det.
Dessa suddar var inte snälla hade man lite bråttom och skulle sudda, vad hände, jo då om aldrig förr. så funkade det som ett sandpapper. Drog med sig papperet så att det såg ut som ett japansk pappersvikningskonstverk.
Allt detta skrivande på dessa maskiner fick till följd att man utvecklade en helt egen "skrivmaskinsstil" den så kallade "takdroppstekniken" Eller i vissa kretsar "pekfingervalsen".
När sedan datorerna kom med sina lättskrivna "skrivbord" tänk så enkelt bara man nuddade tangenterna så skrev de. Inget sudd ingen rengöring.
Vilken utveckling. Men trycket i pekfingrarna fanns kvar, en del skrivbord höll inte eller blev sega av för hårt tryck.

F

F.d. 18017

Guest

Sedan var jag med och köpte in de första faxarna på Skandia.
Undrar vad som egentligen är värst... Att det tog lång tid eller att så många fortfarande använder denna teknik idag fastän kvaliten och hastigheten ännu är snarlik.

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2025

Bara minnet av en gammal ADDO räknemaskin får mig att le.
En och annan nyårsafton på banken och införandet av räntor till kunderna .
Ingen firande för en ung banktjänsteman. Tror jag skulle kunna slå maskinen
i sömnen än i dag. Kl. 24.00 fick vi lite skumpa av direktören och sen fortsatte man bara räkna och slå.
Det var då det.

Marjatta

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Gammal Facit , slog man förhårt på ett o till exempel så blev det hål i papperet.

Stor lycka den dag ung 1988 eller 1989 när man fick en Ericsson elektrisk skrivmaskin med sudd. Det var tider det!

F

F.d. 52918

Guest

Ja,det var tider det,var också med och arbetade på bank på den tiden,,,,,,nyårsdagen kände man inte fingrarna längre.
Ingrid:music-icon:

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

På mitt första kontorsjobb blev jag rekommenderad att använda vänstra handen till räknemaskinen och högra till pennan för att kunna arbetat fortare (jag är högerhänt). De fungerade mycket bra efter lite träning. Så nuförtiden kör jag musen med vänstern vilket roar en och annan som är mycket valhänta med vänstern.

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025

Inventeringslistor räknades med vänster hand på räknesnurra och höger hand på räknemaskin.........................samtidigt!

tojon

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022

Hej

Påminner mig om för ett tag sedan då jag var på ett seminarium och en gästföreläsare på ett ironiskt sätt betraktade utvecklingen inom bl a kontorsteknik som diskuteras här. Ha sa följande:

Kommer ni ihåg när vi började skriva på maskin, vad roligt det var. Senare kom den elektriska maskinen som gjorde arbetet ännu trevligare. Längre fram kom datorn som gjorde det ännu trevligare och lättare att producera skrivna dokument. I dag skriver vi på en skrivplatta med en "digital" penna och låter datorn skriva ut detta, och jag är rätt säker, tillade han, att inom en snar framtid kommer vi att kunna skriva direkt på papperet.

Ha det bra
Tommy J

H

hianders

Guest

Håller med Rolf och Monica!!! Titta på allt gammalt som blir modernt igen.

Inger

F

F.d. 29841

Guest

Hej
IBM 360 med hålkort kom väl i början på 60 talet.Först stansa ut hålkorten sedan in i hålkortsläsaren på Datorn, hade man sedan tur var det rätt,det som stod på pappret.
ABC 80 var inte så tokig den heller,fast då är vi på 80 talet.
/Vidhem

F

F.d. 8332

Guest

Jag var i kontorsbranschen som säljare från början av 60-talet till 1998. Vissa saker kommer man ihåg bättre. Speciellt när jag var med och lanserade, som jag tror den första elektroniska räknemaskinen, IME. En stor pjäs nästan som ett halvt skrivbord. Den kunde bara de fyra räknesätten. Pris 8995:- kr. Till den kom senare ett löst tangentbord med display och sladd som gjorde att två kunde använda samma elektronik del, men inte samtidigt. Den kostade endast 5995:-

H

hianders

Guest

För att inte tala om TippEx som var revolutionerande efter att ha använt det hårda specialsuddigummit när man skrivit fel. Först dessa små lappar, sedan flytande och numera det som finns på rulle och man bara stryker över det felaktiga!!

Betr skrivmaskiner. I Handelsgymnasiet fick börja skriva på inskrivna Halda-maskiner som var som Rolls Royce. Sen byttes de ut till nya Facit som var så tröga så tröga, inte roliga. Vilken lycka när IBMs kulskrivmaskiner kom. Och nu datorer som klarar ALLT!

Hur betraktar vi ett original idag? När man kan skriva ut så många ex som man vill!

Inger
f d sekreterare

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025

Hej
IBM 360 med hålkort kom väl i början på 60 talet......
Vi får inte glömma hålkorten som man fyllde i med penna. Tänk att man delade ut lönerna i påsar med kontanter. Tog sin lilla tid att räkna ut beställningen på sedlar och mynt, samt packetera, gå runt med och få underskrifter från dem som fick sina "godispåsar"
Från det ena till det andra kan jag väl tala om att jag hade Agnetha Fältskog som kontorselev. Detta var när hon slog igen med låten "Utan dig". Sedean träffade hon en kusin till mig. De hade sällskap ett tag men Björn Ulveaus kom emellan dem. Träffade förresten honom också. Man frossade sig bland kändisar på den tiden.

Monica

F

F.d. 52943

Guest

Oh ja. Läste ett betyg i ADB i Lund i slutet av 60-talet. Då fanns sveriges största datasystem på matematikum i Lund - en Univac 1104 med 4 st Univac 1108 som in/utmatningsstationer (om jag minns rätt - kan ha varit tvärtom).
Inmatning skedde via hålkort och utmatning via en radskrivare (pyjamaspapper).

Utmaningen i kursen bestod i att skriva ett program i Cobol som räknade ränta på ett lån. Det tog åtskilliga nätter av hålkortsstansande - sedan fick man köra sin "låda" - en drygt halvmeter lång trave av hålkort - batchkörning på natten.

Programmet stannade med felkod vid första fel utan att tala om vilket kort som var felaktigt - och det var några hundra att välja på!

Det var tider det. Det var väl då man grundlade sina dåliga sömnvanor - lättast att komma till hålkortsstansarna på natten.........

:cool::cool::cool:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Jag säger bara ett ord.

FACIT

Dom hade som vision att tillverka världens bästa mekaniska räknemaskin. Och det gjorde dom i många ord. Dom valde att satsa vidare på det mekaniska trots att dem elektroniska började komma i början av sjuttiotalet.

Facit levde upp till sin vision och tillverkade världens bästa maskin. Problemet var bara att ingen ville köpa maskinerna längre och efter att ha 14 000 anställda 1970 gick det snabbt utför.

Facit AB - Wikipedia

F

F.d. 52943

Guest

Det är det som brukar kallas "Paradigmskifte" - en ny verklighet tar över.

Ett klassiskt exempel är AMS American Steam Engins. Dom byggde världens bästa och snabbaste ånglok.

När Diesemotorerna dök upp på marknaden beslöt ledningen i AMS att deras edge låg i deras överlägsna kunnande inom ångkraften, så dom beslöt att inte satsa på Diesel utan att utveckla ångkraften i stället. Ett beslut som vi i efterhand kan se som lite förhastat.........

AMS gick omkull när dieselloken tog över.

Toppen