• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Går nästan i "däck"

Mona & Kjell-Arne

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
2604
Medlemskap
2022
Hej alla härliga härliga husbils-vänner !
Önskar lite kommentarer gällande däck.
Är det normalt efter 6 år och 3500 mils körning att få alla 6 däcken kasserade vi service, mönsterdjupet är enligt rapport 7 mm. och dommen blev: samtliga däck bör bytas..Märke på däcken är Michelin. Är det något att klaga på hos leverantören ???
Vid nya , vilket märke rekommenderar Ni ???? hört att Contenental ska vara bra !?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! kan säga att vi har kört snart 7000 mil och däcken är till våren 4 år och dags att byta då som jämförelse ? och det är michelin som fiat rekommenderar för hb ! nu har ju vi en plåtis och ni en lite större bil då men tycker ändå det låter lite märkligt om det nu inte är några synliga fel på däcken som tex att de är ovala,har bubblor eller torrsprickor men det kan man ju kolla själv ? sen åldersmässigt så finns det lika många åsikter som husbilar men tycker man borde kunna få ut lite mer om det inte föreligger ovan nämnda fel ? prata med michelin och hör vad de säger ?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Har du kört i sex år på däcken så börjar det bli dax att byta ut dom, du har ju ändå fått ut 3500 mil, det är dom som kört betydligt mindre som får kassera däcken. Men man undrar ju om den där ”domen” bara gäller åldern eller har dom sett något akut! Köp Michelin eller Conti!
 
F

Fd.47585

Guest
Nu mer så har åldern ingen betydelse, bara mönsterdjup och att det inte finns sprickor. Om bilen är över 3500 kg så gäller mönsterdjup 5 mm på vintern, annars 3 mm. På sommardäck är gränsen 1,6 mm men rekomenderat 3 mm. Så du kan nog åka vidare ett eller två år till om det är sommardäcken. Mönsterdjup - Transportstyrelsen
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Lägg dej ner och kolla däcken själv efter torrsprickor slitna , ojämnt yta mm. Kan också kolla ålder på däcken,ska finnas på däcksidan. Det händer att det läggs på gamla däck när man köper däck.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det har tidigare år rapporterats på diverse håll att många av de företag som sätter upp tillfälliga tält på stormarknadsparkeringar och erbjuder hjulskifte till lågpris dömer ut helt felfria däck.

Förmodligen hoppas de att kunden inte har kompetens att bedöma däckens skick utan köper nya – ofta till ett välidgt högt pris.

Pålle
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Har bilprovningen godkänt däcken så kan du lungt köra vidare,
Tyvärr är det inte så, det är sällan en besiktningsman tittar så noga, en snabb koll på mönsterdjupet och att däcket ser någorlunda fräscht ut! Man får ta lite eget ansvar också, din lokala däckverkstad ska kunna besikta dina däck och ge ett seriöst svar förhoppningsvis!
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Hej alla härliga härliga husbils-vänner !
Önskar lite kommentarer gällande däck.
Är det normalt efter 6 år och 3500 mils körning att få alla 6 däcken kasserade vi service, mönsterdjupet är enligt rapport 7 mm. och dommen blev: samtliga däck bör bytas..Märke på däcken är Michelin. Är det något att klaga på hos leverantören ???
Vid nya , vilket märke rekommenderar Ni ???? hört att Contenental ska vara bra !?

Nej det är inte normalt. Men du måste väl ha fått en förklaring varför däcken bör bytas annars är det inte en seriös firma. Eftersom mönsterdjupet är ok måste det vara nåt annat fel och om det visar sig att det är så är det läge att reklamera däcken där du köpte dem. Troligtvis är firman bara sugen på att sälja 6 nya däck.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej det är inte normalt. Men du måste väl ha fått en förklaring varför däcken bör bytas annars är det inte en seriös firma. Eftersom mönsterdjupet är ok måste det vara nåt annat fel och om det visar sig att det är så är det läge att reklamera däcken där du köpte dem. Troligtvis är firman bara sugen på att sälja 6 nya däck.

Reklamera däck efter sex år?
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Jag kan ha fel men är det inte max 5 år i Tyskland oavsett mönsterdjup.
De formulerar det att gummit har inte samma egenskaper som nya.

Någon som vet
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Den viktigaste frågan hänger fortfarande i luften obesvarad.... Vad är det för fel som har drabbat alla sex däcken på en gång trots att de har 7 m.m. mönster kvar. På en framhjulsdriven boggibil skulle ju ev. framdäcken kanske kunna behöva bytas efter 3500 mil men då för att mönstret är dåligt.
Det kanske är läge att tacka för upplysningen och ta hem bilen utan däcksbyte, och då ev. åka till en seriös däckfirma i stället om ägaren har svårt att göra en egen bedömning och måste lita på vad verkstaden säger.
"Vanliga" bilverkstäder och husbilsfirmor (om det nu är en sådan) är kanske inte rätt ställe att underhandla om pris och byta däck hos.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag är absolut ingen expert på däck och kan bidra med bara det jag läst om då jag själv är LIVRÄDD att köra med antingen ”dåliga” däck eller bromsar (vår viktigaste livförsäkring). OK, om man nu har en 6 hjuls bil, då är den väl över 3,5 ton och vad gäller då för mönsterdjup, 6 mm! Rätta mig om jag har fel! ...och har man då ”bara” 1 mm kvar, vilket är lätt att kontrollera själv, då är det väl upp till var och en att bedöma om 1 mm är OK att färdas med ytterligare några 100 mil...

Sen har vi det där med Michelin och Continental däck. Jag undrade samma sak för 3 år sedan och pratade med killen (välkänd och auktoriserad däckfirma) som satte på mina nyinköpta däck. Han menade då på att Michelin slits fortare vilket avgjorde mina framtida köp. Som sagt, jag är vanlig förbrukare och kan ingenting om däck, bara det jag läser och har blivit tipsad om.
 
Toppen