• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Går detta? Solcell vs 220V

F

F.d. 50069

Guest
Funkar en sån här lösning undrar Anders som inte är så elektriskt bevandrad;)

Jag tänkte mig en installation där solceller laddar typ ett par bodelsbatterier och sedan skall det omvandlas till 220v via en omvandlare........så långt ser jag inga problem:oops:

Fast jag vill ha in 220 V in i bilens ordinarie 220 system (orginal uttagen) och sedan vill jag/vi att det även skall funka med extern ström via kabel utifrån sas.

Detta utan att man skall behöva göra några omkopplingar ...det skall funka elsäkerhetsmässig och smidigt. Alltså antingen 220 från batterier eller från extern strömkälla.

Tanken är att kunna köra en Kaffebryggare eller ladda prylar typ Elcyklar, telefoner osv. Kanske även en mickro!

Vad tror ni som är lite mer hemma på detta?
Jag vet mig inte ha läst något här på forumet om en sån här komplett installation:confused:
En enkel 12 till 220V har jag redan med en lös omvandlare men är lite sugen på en elegantare installation:)

Tackar på förhand från pigga tipsgivare;)

M

MatsFo

Guest
Sv: Går detta? Solcell vs 220V

Jag är inte heller så bra på el, men vi har gjort precis så.

Vi har en inverter som är inkopplad före alla uttag så alla uttag får 220V så fort invertern är på.

Några saker att tänka på:
  1. Modifierad eller ren sinusvåg? De med modifierad sinusvåg är mycket billigare men då fungerar inte alla förbrukare och en del kan t.o.m. förstöras av det.
  2. En del inverter har något som kallas nätprioritering och det fungerar så att om du kopplar till 220V utifrån så slutar den ta ström av batterierna och tar det från den externa 220V-kopplingen istället.

/Mats

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om en velger en litt mer avanserad inverter med innebygget prioritering så er saken mye enklere. En må da endast dele 230V anlegget i 2 delere - lader og kyl utenfor skille og inverteren mellom denne delen og resten, men du må få hjelp av en el-installatør til denne jobben. Med fjernbetjening av inverteren så kan en også redusere tomgangstrømmen i inverteren en del. Eksempel på en slik er Waeco MSI xx12T modellene Dometic WAECO International - Sine wave inverters

Alternativt finnes det løse prioritetsreleer, disse står med ene inngangen koblet til utgangen inntil det kommer spenning på den andre inngangen. Med et slikt står en mye friere i valg av inverter. Eksempel på en slik er Dometic WAECO International - Sine wave inverters

F

F.d. 50069

Guest

Då går det att göra så:)
Då gäller det att få tag på nån specialfirma här i Mjölby/Linköpingsområdet som är hugade till att göra installationen;)
Hmmm, TIPS önskas?
Kan BOSSING's detta tror ni? Eller nån annan som är mer elinriktad kanske?

Så rätt omvandlare med automatiskt val batteri vs nät är grundgrejen!
Det visste jag inte ens att det fanns:oops:,

Här är ett tydligt exempel på vad 100lappen i årsavgift är värd:p:

Blixtsnabb info och snabba tips...........

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Hej Anders,

Vi gjorde en sådan installation hos Awimex i Simrishamn tidigare år o de funkar hur bra som helst.

De monterade solceller och en ProWatt omformare samt en s.k. Autobox som sköter omkopplingen till ordinarie 220V uttagen vid nätuppkoppling alt. vid omformardrift.
Beroende på storlek av omformare så kostar det ca. 10-12 KSEK exkl. solcellerna och vi kan verkligen rekomendera Awimex arbete & kompetens de är proffs på husbilsinstallationer.

Vi är nu i det närmaste helt oberoende av elstolpar och lever ett bekvämt resandeliv m de 220V apparater som vi använder i husbilen.
Lycka till, de är en av de bästa investeringarna vi har gjort!

/Stefan

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej Anders.
Det du önskar har jag i min bil. Jag har solpanel som laddar bostadsbatterierna kopplat till bilen kontrolpanel. Har också en inverter med äkta sinus på 1500w som styrs från samma panel. Om jag kopplar en extern 230 slår invertern ifrån och går inte heller att slå på med kabeln i. Detta funkar fint och är mycket bekvämt med att alltid ha 230 i alla uttag. Tänk dock på att invertern drar ström även om du bara har den påslagen utan belastning och med en stor inverter är det inte så litet. Man bör inte ha den påslagen ständigt. Solpannelen ger mycket för litet för att den skall hålla batteribanken om du använder invertern mycket så att ladda ett par elcyklar tar mycket ur batteribanken. Är våra cyklar tomma så går det ca 80 amp att ladda dem igen. 2x10A 36v tar 2x30A 12v plus omvandlingsförlusen vilket tar ca 20A till. (batterierna i cyklarna är ju inte helt tomma så totalt är förlusten i inverter och cykelladdare ännu högre) Gör du det under bra soltid får jag tillbaka ca 30A medan jag laddar så totalt går det 50A men gör jag det på kvällen med tv lampor och annat på tar det för hårt på batteribanken. Skulle nog investera i större batteribank och flera solpanneler med det får vänta för leksakskontot är tomt efter bilbytet.:)

Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest

Hej Jan.
Ja, då får man tänka om lite;) egentligen så behöver man inte ladda Elhojarna så ofta utan det kan ju vänta tills man står med "landström". Det viktigaste är ju nästan att man koppla in allt övrigt nödvändigt jox.......typ. Perkulatorn;). Skall jag vara riktigt ärlig så är det skoj med prylar också....

Fast förmodligen kaaanske det finns någon annan som delar samma last;)
Det heter ju "summan av lasterna är kostant" och med stigande ålder så kanske prylsuget ökar, he he!

Näää, åter till verkligheten:oops:
Nu fattar jag vad som krävs och nu skall bara rätt folk hittas som gör en bra installation.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Ett litet tips till i all välmening.

Tänk på att kylskåpet går igång om ni har ett ALC skåp när ni sätter på invertern om ni kopplar invertern direkt på ord 220system.

Går ju att välja gasdrift manuellt om man kommer ihåg det.

Annars riskerar man snabb urladdning av bodelsbatterierna.

Hejs
Claes 105

F

F.d. 50069

Guest

Såna här tips är kanon:)
Typiskt såna saker man inte tänker på..........vi tillhör kanske inte direkt "riskgruppen" i detta kylskåpssammanhang. Vi brukar alltid köra på gasol och sen manuellt slå på 220 V om vi står på "strömplats" vilket inte är så jätteofta.
Sen får man ju självklart tänka sig för vid tankning och vid färjeresor.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ett litet tips till i all välmening.

Tänk på att kylskåpet går igång om ni har ett ALC skåp när ni sätter på invertern om ni kopplar invertern direkt på ord 220system.

Går ju att välja gasdrift manuellt om man kommer ihåg det.

Annars riskerar man snabb urladdning av bodelsbatterierna.

Hejs
Claes 105
Av denne grunn er det viktig å dele 230 innstallasjonen, en yttre del med ladaren og kylen og en indre med alle kontakter. I skille setter en prioritetsbryteren eller inverter med innebygget prioritet.

Toppen