• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Går det att fira trettondagsafton bättre än så här

M

Matts Torebring

Guest
Äntligen har vi kommit loss från julruschen med nästan dygnet runt arbete under december, bokslut & inventering före nyår och nu är det vår tur att koppla av. Kan man göra det bättre än så här? God mat på bordet, varmt och gott och nästan gratis ställplats, 74:- med el och campingkort på Hyltena ställplats strax söder om Jönköping. Inte behöver man åka långt för att njuta och koppla av. Vi har endast 6 mil hit. Trevlig helg på er alla.
Mvh Matts Torebring

Bilagor

• IMG_0283.JPG
    IMG_0283.JPG
    2,6 MB · Visningar: 23
  • IMG_0287.JPG
    IMG_0287.JPG
    2,9 MB · Visningar: 12
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Går det att fira trettondagsafton bättre än så här

Hej
Det står en lika dan Kabe 880 här på Mora camping. Dom är vist från Nyköping.
Men jag förstår inte varför Ni envisas med att ha Vintertäcke för framrutan. KABE är väl som NORDIC en vinterHB:
Han det bra i snöyran.
/vihem

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vidhem!

Täcket fram är ett suveränt sätt att spara energi på, samt att man slipper frost på vindrutan. Man skyddar också lacken från fallande istappar från alkoven/överbyggnaden i halvintigrerade.
Vi har också isolerade skjutdörrar mot hytten, men täcket ligger på ändå, det blir ju ytterligare bättre isolerat, och sparar naturligtvis gasol/el i förlängningen.
Jag förstår inte varför du i i inlägg efter inlägg envisas med att nedvärdera täckets funktioner. Även Nordichusbilar använder finska täcket.
Skjutdörrarna i Nordics husbilar är inte nån revolution, det är vanliga träboarddörrar med ett par cm skumfyllning, så täcket på utöver det gör knappast skada, med väl nytta.
Och ja, även Nordics husbilar har gigantiska istappar hängande från alkoven, det står ett par visningsex här på campingen, varav den ena används av en av delägarna i Nordic, så de är inte bättre isolerade än vad de andra husbilarna är.
Undantaget är i så fall Concorde, vad jag har sett, så är det inte mycket is på deras tak och inga istappar som hänger ner.
Så ta du och skaffa dig ett täcke du också, så kommer du att spara gasol/el.

/Ludde

F

F.d. 8036

Guest

Är det en bra isolerad bil ska naturligtvis snö och is bli kvar på bilen annars betyder det ju att värmen läcker ut. Ju mindre det töar på utsidan av bilen ju bättre isolerad är den väl.

Täcke på framrutan är jättebra därför att

Snöar eller isar det på rutorna är det bara att rycka av täcket så är det rent och körklart direkt.

Man riskerar aldrig att få kondens på insidan oavsett hur mycket man lagar mat, kokar kaffe eller duschar.

Och som Ludde säger, naturligtvis spar det energi även om det går bra att hålla önskad temperatur utan.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Hej
Det står en lika dan Kabe 880 här på Mora camping. Dom är vist från Nyköping.
Men jag förstår inte varför Ni envisas med att ha Vintertäcke för framrutan. KABE är väl som NORDIC en vinterHB:
Han det bra i snöyran.
/vihem

Hej Vidhem.
Jag har varit medlem här på forumet i drygt ett år. Jag, och säkert många fler, har förstått att du gillar din bil och gärna förespråkar det märket.
Men om jag skulle behöva använda mitt rullande fordon på vintern skulle jag inte köpa ditt märke. Troligen skulle det bli något för betydligt mindre pengar, och som också bevisligen fungerar bra på vintern.
Min åsikt är att alternativet till din bil inte är någon husbil utan en husvagn, där är det inte heller tänkt att man skall använda bildelen och dess stolar när man bor i den.
Dom kostar mycket mindre.

Valet är fritt och jag har inget emot det val du gjort.

Hälsningar / Leif

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Annette.
Ta bilder på de olika bilarna så att vi kan se hur de uppför sig i vinterskrud, det vore väl bra.Fortsätt ha det bra och kör försiktigt hem.Här hemma är det busväder med 30cm nysnö och nu regn.Sen skall det bli kallt igen.
// Lars

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Så synd att jag inte hade kameran i morse, för nu har Nordicägaren varit ute o kört, och tagit bort istapparna från sin bil, men jag ska gå en runda i morgon och ta lite bilder på de andra bilarna!

Hej Hopp!

/Ludde

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Kan bara hålla med förespråkarna för täcke det är en himla skillnad med än utan, ingen kondens och varm hytt. Det jag märkt är att man får hålla snön borta från täcket då det har en tendens att "korva" sig i överkant när det glider ner snö som stannar kvar

Senast ändrad:

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025

Äntligen har vi kommit loss från julruschen med nästan dygnet runt arbete under december, bokslut & inventering före nyår och nu är det vår tur att koppla av. Kan man göra det bättre än så här? God mat på bordet, varmt och gott och nästan gratis ställplats, 74:- med el och campingkort på Hyltena ställplats strax söder om Jönköping. Inte behöver man åka långt för att njuta och koppla av. Vi har endast 6 mil hit. Trevlig helg på er alla.
Mvh Matts Torebring
Går knappast fira bättre. Skulle i så fall vara att Du kommer och ställer dig hos oss. Ca 1 mil från Hyltena och alldeles gratis. Välkommen om du vill ut på en ny kort-tripp!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ja absolut kan "man" det,
just nu så står husbilen i ett "mobb"förråd och myser tills våren och värmen anländer på nytt och lockar till nya "upptäcktsfärder".

Under vintertid och i "äckligt väder" trivs vi som bäst hemma, mitt i naturen och med den där dj-la snön utanför fönstren (tur att snöslungan är uppfunnen) - så som på bilderna, ser vår dröm och verklighet ut i nuet när vi väntar på våra gäster!
/ skönt när alla kan göra och uppskatta det de själva väljer - då blir livet som allra bäst!

Bilagor

• 2004-01-xx (2).JPG
    2004-01-xx (2).JPG
    662,9 KB · Visningar: 2
  • 2009-12-21 snö till julen.JPG
    2009-12-21 snö till julen.JPG
    1,9 MB · Visningar: 2
  • 2009-12-21 snö till julen (5).JPG
    2009-12-21 snö till julen (5).JPG
    1,8 MB · Visningar: 1
M

Matts Torebring

Guest

Det såg riktigt hemtrevligt ut.... skönt att vi har frihet att göra vad vi önskar.
Ha en trevlig helg. Mvh Matts Torebring

F

F.d. 52945

Guest

Har ingen upptäckt Vidhems "strategi" han släpper en "groda" och alla blir mer eller minder förbannade el. förolämpade och skriver en massa motpåstående, det är precis vad den gamle gubben vill (även jag har fallit dit), månntro att han sitter och flinar elakt bakom sin dator!
//Pilot

M

Matts Torebring

Guest

Går knappast fira bättre. Skulle i så fall vara att Du kommer och ställer dig hos oss. Ca 1 mil från Hyltena och alldeles gratis. Välkommen om du vill ut på en ny kort-tripp!

Tack det låter trevligt. Man vet aldrig vad som händer...

Vaktis

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2026

God fortsättning på det nya året!

Så det blev uteliv nu i vinter.. -Det ser rejält kallt ut. Brrrrr, finge jag bestämma skulle
snö o kallt väder vara förbjudet. Men det e ju vad jag tycker:)

Våran Knaus står o värmer sej inför premiären vid tjällossningen.
Har vi tur kanske vi kan sitta ute vid bordet när vi får ihop det.

Ha det kanon!
/Thomas o Lisbeth

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

God fortsättning på det nya året!

Så det blev uteliv nu i vinter.. -Det ser rejält kallt ut. Brrrrr, finge jag bestämma skulle
snö o kallt väder vara förbjudet. Men det e ju vad jag tycker:)

Våran Knaus står o värmer sej inför premiären vid tjällossningen.
Har vi tur kanske vi kan sitta ute vid bordet när vi får ihop det.

Ha det kanon!
/Thomas o Lisbeth

Hej Thomas
Vi har haft en fantastisk vecka på Våxtorps natur camping med -18 grader ute och + 24 inne i husbilen riktigt varmt och skönt
Med lite tekniskt kunnande går det säkert jättebra att sätta ihop bordet

:cool:Thomas o Karin

F

F.d. 29841

Guest

Har ingen upptäckt Vidhems "strategi" han släpper en "groda" och alla blir mer eller minder förbannade el. förolämpade och skriver en massa motpåstående, det är precis vad den gamle gubben vill (även jag har fallit dit), månntro att han sitter och flinar elakt bakom sin dator!
//Pilot

hej
Alla här talar sig varmt för sin vattvälling, med ska man få lite mer i sig är det nog gröt som gäller.
Ha der bra framför datorn.
/Vidhem

Toppen