• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gångjärn lucka gasolutrymme kärvar

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Har en Adria Coral -08 där de två gångjärnen till gasolutrymments lucka går allt trögare. Har försökt med div smörjmedel utan framgång. Det ser ut som om det är en genomgående pinne av plast som skall glida mot metallen. Har letat efter ersättningsgångjärn men modellen har ersatts av ett enda långt gångjärn. Gångjärnen är skruvade i luckan och punktsvetsade eller liknande i ramen. Någon som haft samma problem och hittat en lösning?

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Flera av mina gångjärn kärvade för något år sedan.
Jag skruvade bort dörren/luckan. Lyckades därefter att få lös övre och undre delen av gångjärnet.
Tog bort oxiden med fint slippapper och smorde sedan gångjärnsdelarna och gångjärnstappen med fett innan jag återmonterade dörren/luckan.
Det sitter en plastplugg i vardera änden av gångjärnet och sedan är det en metallstång genom gångjärnet.
Bifogar bild på mina gångjärn.

Bilagor

• Img_1889b.jpg
    Img_1889b.jpg
    74,3 KB · Visningar: 71

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack, då börjar jag med att försöka få bort plastpluggarna.
Det är inte alls säkert att du får in någon olja den vägen i alla fall, för det kan vara trångt, mest av oxiderad aluminium, samt det är risk att plastpluggarna går sönder. Även om det verkar som mest arbete så är det troligen enklast att skruva bort eller borra loss om det sitter poppnit gångjärnen, så du får bort luckan med alla delar av gångjärnen för de sitter ju så att säga mot varandra och bör/måste lossas så man kan vicka ur sprintarna, och då kunna trycka ur plastpluggarna inifrån, putsa och smörja rejält och sedan skruva eller poppa dit dem igen som Jolie skrev om.

M.v.h. JANKRO

Senast ändrad:

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Nu är det fixat. Tog bort luckan från gångjärnen, två insexskruvar på varje. Övre delen av gångjärnen gick lätt att lyfta ut medan den undre kärvade och fick lirkas ut med verktyg. Slipade tapparna och rensade i hålen med ett borr för hand. Smorde och återmonteraDSC_1542.JPGde. Som nytt! Bra att märka ut gångjärnens läge på luckan innan.

Toppen