• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gästhamnar och Blå flagg

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Som ett alternativ till att gå samman med husvagnar till en riksorganisation så kan vi väl fundera på om vi ska gå samman med Svenska gästhamnar och Blå flagg.

Alla hamnar med Blå Flagg:
Arbetar för att minska sin egen miljöbelastning är ren från skräp, både i hamnbassängen och på land
Har miljöstation för farligt avfall och återvinningsbart material
Har första hjälpen samt livräddnings- och brandskyddsutrustning
Har rena och välstädade toaletter
Informerar dig om naturen och miljön i anslutning till hamnen

Blå Flagg finns på badstränder och i gästhamnar över hela världen. Stiftelsen Håll Sverige Rent delar ut och administrerar miljöutmärkelsen i Sverige.

Blå Flagg för dig som har husbil

Du som har bil kan också visa att du bryr dig om miljön. Du kan själv ta ett aktivt ansvar för ett
miljövänligt husbil liv genom att:

Färdas försiktigt i känsliga och skyddade områden
Använda miljöanpassade oljor och andra bilvårdsprodukter
Hantera kemikalier med varsamhet
Inte tömma toalettankar eller annat spillvatten på känsliga platser, t ex parkeringar, naturreservat och ställplatser
Ta med allt avfall och lämna förpackningar till återvinning
Inte ladda batterierna med hjälp av motorn på tomgång
Visa respekt för medmänniskor som bor eller uppehåller sig i närheten

Sen kan vi väl tipsa sommarstugeägare och husvagnsägare att de bildar en rikstäckande organisation tillsammans. Man kan lära så himla mycket av varandra om man vågar gå utanför gränserna.

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2025
Sv: Gästhamnar och Blå flagg

Hej Gunilla o Kent,
jag håller på många sätt med vad ni föreslår och skriver. En del av mitt arbete i HBKs arbetsgrupp Kommunkontakt rör precis dessa frågor. Eftersom arbetet precis är i de inledande samtalen om samarbetsformer och parter så är det just nu inte så lätt att informera fullt ut.
Förstår av din beskrivning att du är insatt i Blå Flagg både för Gästhamnar, badstränder och tydligen också för fritidsbåtar och de miljöregler du skrivit som exempel är lätta att ställa sig bakom.
På initiativ av HBKs styrelse pågår alltså inom Kommungruppen ett konkret arbete kring frågor hur vi kan minska vår miljöpåverkan och hur vi skall respektera varandra.
En första redovisning med förslag presenteras för styrelsen i juni.
Kan också nämna att samtal pågår med Gästhamnarna om möjligheter till ställplatser i hamnarna.

Hälsningar
Hans Larson
HBK 4815
valfisken

F

F.d. 55464

Guest
Sv: Gästhamnar och Blå flagg

Ett väldigt bra och hedervärt initiativ från Er!
Ställer upp direkt om vi kan komma till skott.
Jag lyfter på hatten för detta förslag :).
Låg förresten i gångna helgen på en havsnära camping i Blekinge.
Klev upp 0430.
Vad fick jag se då ?
30-40 grågäss som låg på fjärden.
Över dom seglade en ung havsörn med 2 arga kråkor efter sig.
Vilken syn !
Det var som att kliva in i en tavla.
Vi skall vara rädda om vår fina natur och dess invånare !
Mvh Kaj

Senast redigerad av en moderator:
Toppen