• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gäller undantagsregeln B-kort utomlands???

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hej jag har B-kort utfärdat 1986. Jag får alltså köra vår PB2 på mitt körkort. Vad gäller utanför sveriges gränser? Har nämligen hört från flera håll att det INTE är tillåtet att köra tung husbil (PB2) t.ex. i tyskland. Om man blir stoppad är det kanske bara böter, och så får väl maken (som har C-kort) köra, och den risken kan vi ta, MEN om man skulle bli inblandad i en trafikolycka, och jag är vållande, så är det nog risk att dels min försäkring inte gäller (eftersom jag brutit mot en lag i det landet), och dels risk för att jag kan bli åtalad i det landet.
Nån som vet vad som gäller, får man eller får man inte köra PB2 utomlands om man tillhör undantagsregeln???
MVH Annette (som kör husbilen för det mesta)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Gäller undantagsregeln B-kort utomlands???

Det svenska undantaget gäller men alla är kanske inte informerade om det. Det kan vara bra att ha med undantagsregeln i översättning till de språk som talas i de länder man ämnar besöka.

Det skall finnas en tråd om detta där det finns en länk till undantagsregeln som kan laddas ner i olika översättningar.

Kolla här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t20825/, inlägg #12

Senast ändrad:
Toppen