• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gäller B-kortet utomlands?

Ulhel

FD HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
16431
Medlemskap
2023
Gäller B-kort (före -96) på husbilar tyngre än 3,5 ton?

Klaus & Loui

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Gäller B-kortet uomlands?

Motsvarande behörighet är i Tyskland "Fuehrerschein Klasse 3" och berättiga att framföra fordon upp till 7.5 ton. Synd att EU inte mäkta med att likställa behörigheterna för allas trevnad och förenkling av regelverken.
:yes:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

En medlem undrade förra året om "B" gällde även i Serbien så jag skickade frågan till den Serbiska motsvarigheten till Motormännens. Fick svar: NEJ! Kör man i Serbien över 3,5t med "B" körkort, då blir det körförbud & böter. Har ingen aning om det har skett några ändringar sen dess...

F

F.d. 53528

Guest

Ja, det man ska tänka på är att denna regel gäller inom EU och EES (Island, Lichtenstein och Norge). Den gäller inte t ex heller i Schweiz.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Ett förtydligande kan kanske vara på sin plats. B-kortet får efter 1. juli 1996 inte ha varit återkallat någon gång. Det är inte nödvändigt att körkortet efter en återkallelse måste ha behövts tillverkas på nytt (nytt foto etc.) för att denna rättighet upphör att gälla, utan bara det att körkortet varit återkallat en kortare eller längre tid.

Johan K.

F

F.d. 50078

Guest

Kanske bra att tillägga att bilen ska vara registrerad som personbil klass II. Är den registrerad som lastbil gäller det att ha minst körkortsbehörighet C.
//B-O

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

När man läser de eventuella problem som kan uppstå med ett "gammalt B-körkort",
och ett fordon över 3,5 ton, känns det ganska skönt att ha C-behörighet.

Ja eller hur, jag blir lite förvånad att inte fler hoppade på när man gav bort C-behörigheten gratis förr, var bara att gå in på en polisstation och skriva under så hade man C-behörighet, de flesta av mina kompisar nappade på detta, minns inte året reglerna ändrades, i slutet på 80-talet kanske det var.

Hasses Dethleffs

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2024

Ja eller hur, jag blir lite förvånad att inte fler hoppade på när man gav bort C-behörigheten gratis förr, var bara att gå in på en polisstation och skriva under så hade man C-behörighet, de flesta av mina kompisar nappade på detta, minns inte året reglerna ändrades, i slutet på 80-talet kanske det var.

Jag tror att det kan ha varit 84-85

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Ja det gäller inom EU och EES, men var inte så säker på att den lokala polisen känner till detta undantag som svenskar har fått...

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Jag gjorde samma sak, med ganska gott samvete,
då jag körde mycket med tung lastbil med tungt släp i lumpen.

F

F.d. 50078

Guest

Jag behövde körkort för tung släp till bilen. Enklaste sättet att skaffa detta var att ta busskörkort.

4 körtimmar i buss på körskola, teori och uppkörning tog ungefär en månad.
Resultatet blev körkort med behörigheterna BE, C och DE. A fanns sedan tidigare.
Den utökade behörigheten har man haft mycket nytta av genom åren.

För att köra en "fullvuxen" husbil på 10 ton borde nog krävas D-körkort.
Närmare känslan av att köra en buss kan man inte komma.

//B-O

F

F.d. 29910

Guest

Dock gäller inte detta om du hyr eller lånar en utlandsregistrerad bil över 3500kg:wideeyed:

Svenskt B körkort för bilar över 3500kilo kräver att bilen är svenskreggad för att få framföras utomlands:swoon:

/Malbeck

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag behövde körkort för tung släp till bilen. Enklaste sättet att skaffa detta var att ta busskörkort.

4 körtimmar i buss på körskola, teori och uppkörning tog ungefär en månad.
Resultatet blev körkort med behörigheterna BE, C och DE. A fanns sedan tidigare.
Den utökade behörigheten har man haft mycket nytta av genom åren.

För att köra en "fullvuxen" husbil på 10 ton borde nog krävas D-körkort.
Närmare känslan av att köra en buss kan man inte komma.

//B-O

Så gjorde jag också 1991 då det var sista chansen på de gamla reglerna, vill minnas att man fick taxi också, som dock försvann nåt år senare.

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gäller B-kortet utomlands?

Det intressanta är väl att många länder valde att göra om de gamla B-korten till C1, men inte transportstyrelsen.

Ulhel

FD HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
16431
Medlemskap
2023
Sv: Gäller B-kortet utomlands?

Tack för alla svar, nu kan jag och frugan köra utomlands utan att oroa oss :spinny:

Toppen