Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Nej, kräver C1 minstNågon som känner till om den övergångsregel som gör det möjligt att köra personbil klass 2/husbil över 3500 kg med Svenskt B-kort taget före 1996 fortfarande gäller i Storbritannien nu när de har lämnat EU?
Tack för svarNej, kräver C1 minst
Som upplysning kan jag informera er om att Storbritannien gick ut ur EU mars 2017...Finns det fortfarande hävdvunna rättigheter och vad innebär det för dig?
- Den 28 nov, 2023
- Becky Hinshelwood
- Utbildning av lastbilschaufförer Utbildning av tunga lastbilar
För alla som vill utbilda sig till lastbilsförare som ett karriärbyte eller en återkomst är det värt att förstå farfars rättigheter. Dessa krav, även kallade förvärvade rättigheter, baseras på när du klarade ditt körkorts- eller yrkesprov för tunga lastbilar. Det är viktigt att komma ihåg att även förvärvade rättigheter måste upprätthållas när du kör professionellt. Så vi tittar på exakt vilka hävdvunna rättigheter som finns inom lastbilskörning och hur allt detta fungerar praktiskt inom en förarkarriär.
Viktiga ändringar
Även om det har skett flera mindre förändringar av körkortskategorier, krav och processer under årens lopp, finns det två viktiga datum för lastbilsförare. Den första av dessa är januari 1997 och den andra september 2009. Vi kommer att titta på vilka förändringar som har skett vid dessa tidpunkter och hur de påverkar körrättigheter i den aktuella branschen.
Januari 1997
Från och med början av 1997 antog Storbritannien EU:s enhetliga licens. Det som tidigare var klassifikationerna HGV 1, 2 och 3 blev klass C och C+E. Strax därefter lades C1 till som en underkategori. Eftersom kategori C omfattade både de tidigare klasserna 2 och 3 fick de nuvarande certifikatinnehavarna automatiskt behörighet i kategori C + E. På så sätt bibehölls möjligheten för förare som vanemässigt körde släpfordon att fortsätta utan påföljd. Det finns dock fortfarande en restriktionsanmärkning som begränsar släpvagnens kapacitet till släpvagnar med dragstång. Förare som hade klarat sitt vanliga körprov för bil före 1997 skulle automatiskt få kategori C1 och C1 + E i sin behörighet. Det finns en begränsningsanmärkning för C1+E-behörighet under dessa omständigheter som begränsar den kombinerade fordons- och släpvagnsvikten till 8250 kg. Det är uppenbart att dessa rättigheter inte ger bilförare rätt att köra professionellt.
Inresande till Åland september 2009
Mer specifikt för den professionella utbildningen av lastbilsförare var förändringar som skedde i september 2009. Dessa ytterligare bestämmelser ledde till införandet av Driver Certificate of Professional Competence (CPC). Denna kvalifikation krävs för alla nya yrkesförare av fordon i kategori C1 och högre. Om du klarade yrkesprovet före september 2009 behöver du inte slutföra den grundläggande CPC-kursen. Detta beror på att det är accepterat att din körerfarenhet är sådan att de inledande CPC-utbildningsämnena ligger inom din erfarenhet och kunskap. Men eftersom CPC är ett kontinuerligt krav måste alla förare, oavsett förvärvade rättigheter, följa samma regelbundna utbildningsriktlinjer. I dagsläget handlar det om 35 timmars utbildning under en 5-årsperiod.
CPC med hävdvunna rättigheter
Det kan vara en lätt missuppfattning att hävdvunna rättigheter undantar dig från CPC-kraven. Detta är dock inte helt sant. Den enda del av yrkeskompetensbeviset för förare som du inte behöver genomgå är grundutbildningen och kvalifikationerna. Rullande periodisk utbildning krävs för att alla yrkesförare ska få behålla sitt förarkvalifikationskort (DQC).
Vad är DQC
Ditt förarkvalifikationskort, eller DQC, är beviset på att du har genomfört den obligatoriska periodiska utbildning som krävs för att upprätthålla din CPC. För dem med farfarsrättigheter kommer du att ha fått en DQC efter att ha slutfört det första blocket på 35 timmars utbildning. Från och med denna punkt måste kvalifikationerna för att köra professionellt upprätthållas på samma sätt. Alla förare bör alltid bära sin DQC när de arbetar. Du kan få en fast straffavgift på 50 pund för att köra professionellt utan ditt kort. Om ett kort tappas bort eller skadas måste du ansöka om att byta ut det omedelbart, vilket kommer att kosta £25. Du kan dock fortsätta att köra professionellt medan du väntar på att ersättningen ska anlända.
Pågående CPC-utbildning
Det är uppenbart att kravet på 35 timmars förarutbildning över 5 år måste upprätthållas av alla yrkesförare. Men vad omfattar denna utbildning och hur går den till? Utbildningen kan ske i klassrumsmiljö, även om det efter pandemin finns onlineklassrumsmiljöer och seminarier tillgängliga. Modulerna bör vara 7 timmar, som kan slutföras under 2 på varandra följande dagar. Ämnen som tas upp är bland annat digitala och analoga färdskrivare, arbetstidsregler, säker lastning och fasthållningsanordningar, haverier, första hjälpen och förarens hälsa och välbefinnande.
Avslutad CPC-utbildning
Om du inte klarar 35 timmars löpande utbildning under en 5-årsperiod får du inte köra yrkesmässigt förrän utbildningen är genomförd. Du kan få böter på upp till 1 000 pund om du kör en lastbil professionellt efter att ditt körkort har löpt ut och du inte har slutfört 35 timmars utbildning. När du har slutfört utbildningen kommer din nya DQC att vara giltig från det att utbildningen är klar.
Kommer det alltid att finnas farfars rättigheter?
Även om det kommer att komma en punkt när nuvarande hävdvunna rättigheter upphör att vara relevanta, kommer det alltid att finnas någon form av förvärvade rättigheter att ha i åtanke. Detta beror på att regler ständigt ändras, uppdateras och utvecklas. Det finns en mycket praktisk anledning till att hävdvunna rättigheter existerar, och kommer att fortsätta att finnas. Detta för att säkerställa att nuvarande yrkesförare stannar kvar på vägen. Detta prejudikat säkerställer att oavsett vilka förändringar som kan ske i reglerna för lastbilskörning kan konsekvens upprätthållas för den nuvarande arbetskraften.
Kommande ändringar
Från och med 2023 är körkortsreglerna återigen föremål för samråd med regeringen. Olika förslag har lagts fram, bland annat ändringar av CPC för förare och kortare periodiska tester. Det finns också en potentiell körkortsändring som ger alla förare rätt att köra fordon upp till 7 500 kg, eller C1-kategorin. Det är viktigt att komma ihåg att kommersiella förare av fordon i kategori C1 och högre fortfarande kommer att behöva slutföra sitt förar-CPC, eller motsvarande inom uppdaterade regler.
Att se till att du har och behåller rätt utbildningskvalifikationer är helt klart en viktig del av professionell lastbilskörning. När du samarbetar med oss kan vi hjälpa dig med processen från början så att du håller dig uppdaterad om vad du behöver för att bli en bra lastbilsförare. Kontakta oss för att ta reda på hur du kan återvända till eller börja din karriär som lastbilschaufför.
Det finns dock en liten detalj här som man lämpligen bör beakta.Jag skulle vilja säga tvärt om!! Det är nämligen Storbritannien som har "uppfunnit" denna regel, såsom Grandfather Rights.
M.V.H. Jack43
Jag skulle vilja säga tvärt om!! Det är nämligen Storbritannien som har "uppfunnit" denna regel, såsom Grandfather Rights.
M.V.H. Jack43