• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fyrhjuling

F

F.d. 3088

Guest
Tänkte skaffa fyrhjuling till snöskottning samt nöjesåka. Tips emottages tacksamt, hur skall den vara reggad för o nackdelar.

Gurra

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Fyrhjuling

Hmm en mc reggad räcker väll med b-kort (med tanke på grabben min) :D

Gurra

Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag har en vägregistrerarad, går att köra med vanligt B-körkort.
Tänk på att inte köpa en alltför billig, kan vara rena skräpet. Kolla att det finns reservdelar att få tag på i Sverige. De som har kedjedrift är i regel billigare, funkar kanske hyfsat på vägen, men i skogen och ojämn terräng kan kedjan hoppa av = inte så kul. Själv har jag en med kardandrift, delad bakaxel, 4 hjulsdrift och diffspärr samt två växellådor med möjlighet låg-låg växel, bra om man ska t.ex. skotta snö att kunna köra med låg drivning.
Du behöver inte ha värstingmått på cylindervolym, viktigare i så fall att kunna köra med låg växel. Min är på 270 cc, räcker gott, är inte så svår att starta i kyla heller. Ju större cc destor trögare att få start på den när det är smällklallt (som det verkar vara nuförtiden:D)
Skaffa plogblad som är lätt att montera/demontera, ska man plocka på och av några gånger varje vinter är det inte roligt om man ska krypa under och använda verktyg varje gång. Det finns plogblad med armar som sitter under framaxeln och som har snabbfästen. Ett normalstort plogblad kan skymma belysningen fram, då kan det vara bra om det är lätt att plocka av om du ska ut o köra på vägen.
Jag pendlar varje dag till jobbet med fyrhjulingen, ca 6km en väg, funkar perfekt!
glöm inte hjälm och mc-kläder med skydd + ryggskydd om du är ute o kör i trafiken, du är lika oskyddad i trafiken som när du kör mc.
/Annette

F

F.d. 55256

Guest

Hej.
Köp en som reg som traktor så får du köra både på väg och terrängen.
Jan Eric

Inte riktigt rätt att man får köra i terräng även om den är reggad som traktor. terrängkörningslagen gäller alla motorfordon. Endast vid transporter och arbete i skog eller jordbruk får man köra utanför vägområde.
Ove.G

F

F.d. 3088

Guest

Ludde Kuddsson

Hade tänkt mig något sådant, landsvägsmaskin är ointressant däremot.
Vad har du för maskin ?

Gurra

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Gurra

Om du tänker köra i terräng och inte vill få dina axlar och armar alltför illa tilltygade kanske du ska satsa på en maskin med servostyrning. Kommer på allt fler även om Yamaha och Honda var först (Honda som tillval). Skulle personligen hellre satsa på en beg "premium" före en ny "billig". Men det kanske beror på att jag arbetat mig igenom fyra ATV och nu är happy över min Yamaha Grizzly 700. Men smaken är som baken.... :D

F

F.d. 3088

Guest

Hej igen någon som vet något om TGB 425 reggad för landsväg ? bra eller dålig, reservdelar mm.

Gurra

F

F.d. 3088

Guest

Tack för hjälpen än så länge, men jag är kräsen:DJag söker en vägreggad som kan besiktigas med kula (drag) jag vet två än så länge TGB 550 och Dinli 700, men finns det fler som har CoC dokument som styrker kulan och som går att besiktiga:confused:

Gurra

Toppen