• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fyra verb i Svenska Akademins ordlista (SAOL)

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Källa: SAOL
Resa = Förflyttning med fordon.
Umgås = Träffas och vara tillsammans.
Avstånd = Distans
Trängas = Trängas på t ex spårvagn.

Källa: Trådskaparen
Att förflytta sig mellan A och B ensam eller tillsammans med dem man bor med kan ju varken smitta eller utsätta mig för smitta. Det är ju som att vara hemma. Om jag har fel så vänligen förklara hur det egentligen är.

Att träffas och vara tillsammans beror på vilket avstånd detta görs. Om man tar i hand, kramas eller utövar andra kroppsliga övningar tillsamman skulle man kunna smitta eller smittas. Men om man träffas och är tillsammans utomhus och på ett behörigt avstånd minskar risken drastiskt.

Att hålla distans gör vi ju lite här och var. Avstånd mellan husbilar. Avstånd till framförvarande bil mm. Det gäller ju bara att hålla så stort avstånd till andra så smittorisken minskar. Exempelvis 1 meter i kassakön.

Att trängas är ingen bra idé. Varken i smittotider eller på systembolaget och andra köer. Det visar på dålig hänsyn till sina medmänniskor.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det finns många verb i SAOL,jag tror dom flesta förstår avsikten,sedan är det en tolkningsfråga.
 
Toppen