• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla vatten

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Köpte vår husbil strax före jul och har varit ute på några turer i vinter dock utan att fylla vattentanken för frysrisken. Nu tyckte vi att det var dags att testa även denna lyx. Åkte från Sollefteå igår och tänkte att det är väl bara att åka in på en mack och fylla vatten. Det var svårare än jag kunde tro kollade i stort sett varje mack och inte förrän Tönnebro hittade jag en mack med en så lång slang att jag kunde fylla tanken. Inget stort problem men vore kul att höra hur ni rutinerade gör. Har ni med egna slangar, fyller ni med kanna eller vad? Sitter nu på en camping i Linköping och tittar på millenium på TV och mår väldigt gott. Vidare färd mot Ullared och Halmstad i morgon.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Fylla vatten

Hej Jonke...

Vet att många har slang och lite olika anslutningar med sig. Själv har jag haft två vattenkannor med mig, de funkar alltid! Men en viktig sak är ju att man frisk och stark och gillar det lilla motionspasset som blir. En fördel är ju att kannorna är lätta och hålla rena och fräscha och man kan nästan alltid komma åt vatten.

Har nyligen bytt ut mina två vattenkannor till två dunkar med skruvlock (form som en jeepdunk) på 19,3 liter, fördelen är att det går fortare att bära och fylla. Men jag använder dem också till att få med 40 liter extra vatten när jag vet att vi tex skall åka ut till havet och fricampa, då har vi vatten för ett dygn extra.

Vi tänker nog alla olika lite beroende hur vi använder vår bil men nu har du fått våran vinkling på det hela...

Ha det gott mvh Torbjörn :):):)
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Fylla vatten

Jag har alltid 2 slangar och 1 vattenkanna i garaget i husbilen.Vi har 2 extra vattentankar på tillsammans 130liter installarade i bilen.I värsta fall kan det bli 260 liter vatten att bära med vattenkanna så det är lättare att fylla med slang.Ett antal kopplingar som passar diverse kranar finns också med .
//Lars

:):)
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Fylla vatten

Hittade följande praktiska vattendunk på en husbilsfirma i Tyskland. Dunken är på 10 liter. Fördelen jämfört med vattenkanna är att du slipper kladda med tratt, mycket enklare påfyllning alltså. Har inte sett någon sådan i Sverige, men är du i Tyskland, titta in till en husbilsförsäljare.

Lasse
 

Bilagor

  • Vattendunk 001.jpg
    Vattendunk 001.jpg
    105,2 KB · Visningar: 33
  • Vattendunk 002.jpg
    Vattendunk 002.jpg
    129 KB · Visningar: 28

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Fylla vatten

Hejsan alla hbk:are. Vatten har aldrig vart nåt problem för oss t.ex har alla statoilmackar skåp för vatten o luft, där samtliga kranar har ½ tums gänga, det verkar som de flesta andra mackar har de också, nån enstaka gång kan de vara 3/4 tum gänga.

Så - vi har 4 meter trädgårdsslang ett gardena ½ tum och ett 3/4 tum munstycke att skruva på kranen o en "kopplingsmuff" att sätta på slangen där den givetvis får sitta kvar sen,,,glöm inte att skruva av munstycket när du är klar. :mh:

Ibland kan det sitta nån liten slangstump på kranen, men den skruvar vi bara av o sätter på vårt eget o sätter tillbaka den när vi är klara.

Vi använder aldrig andra slangar-dom kan ha använts till mycket annat - t.ex slanga ur glykol, kanske legat i olja, fett o annan smuts. Detta gäller även dom slangar som finns
på campingar, där de flesta av oss har sett när man sticker in dricksvatten-slangen
i kemtoatanken o rengör toan. Varefter nästa man sticker in den i dricksvatten-påfyllningen.

Då vi duschar o tvättar håret var o varannan dag i husbilen, så går det ju åt en del
vatten, men med den här "metoden" så går det väldigt lätt att fylla på.

Bästa hälsningar
Claes o Carina
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Fylla vatten

ni som tankar vatten på statoil eller liknande tar dom betalt för vatten har aldrig prövat att fråga mvh håkan

Hej Håkan o Britt.
Vi har tankat vatten i våran husbil o husvagn året om i flera decenier.
Oftast på statoilmackar, men även på alla andra, till en början frågade vi,
o blev vänligt hänvisade till deras vattenskåp.
Någon betalning har det aldrig varit tal om.
Dom ser det nog som en service, för vi handlar ju mycket annat där också

Bästa hälsningar

Claes o Carina
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Fylla vatten

Ja vi var en sväng till Berlin under påsken och vi upptäckte att man behöver ha med egen slang för vattenpåfyllning. De flesta ställen var det en kran med 1/2" eller 3/4" utan slang och detta gällde även på campingplatser så nu finns slang och kopplingar i bilen.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Fylla vatten

Även vi har slang och kopplingar med oss.

På husvagnssvensson har vi även inhandlat 2 st mycket praktiska vattenbehållare a´ 15 liter styck. Dessa är ihopfällbara och tar ingen plats.

/Per
 

OleBerg

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Sv: Fylla vatten

Jeg har ikke plass til vattendunkar, så dette løser vi med 5m 1/2" slange og et godt utvalg av forskjellige kuplinger. I tillegg har jeg med en universalnøkkel for vattenkraner.
Mange bensinstasjoner har utvendig vattenkran men mangler slange og så må man inn å "låne" nøkkel til kranen (de må vel ha en viss kontroll). Ordner vi oss selv med eget utstyr er det vanligvis ingen kommentarer....funker ok !
 
Toppen