• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla på olja Burstner 840i

caysson

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Avesta
HBK-Nr
12176
Medlemskap
2024
Vi har köpt en Burstner 840i årsmod 2014. Jag brukar byta olja o filter själv, men hur kommer man åt att fylla på olja i denna bil? Det är väldigt trångt som man ser det framifrån. Tacksam för svar. Mvh Caysson
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har klippt en enliters oljeflaska så den passar, använder överdelen som tratt, sedan får man fyll en liter åt gången, går inte att få in en dunk,
alternativt slang med tratt,men jag tycker det blir för söligt.
Har även gjort en slang med tratt för att fylla kylvätska,det är ännu värre att komma åt, bra att ha i verktygslådan om man skulle behöva.
 

caysson

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Avesta
HBK-Nr
12176
Medlemskap
2024
Jag har klippt en enliters oljeflaska så den passar, använder överdelen som tratt, sedan får man fyll en liter åt gången, går inte att få in en dunk,
alternativt slang med tratt,men jag tycker det blir för söligt.
Har även gjort en slang med tratt för att fylla kylvätska,det är ännu värre att komma åt, bra att ha i verktygslådan om man skulle behöva.
Tack för svaren: Men problemet är att jag ser inte ner på motorn när jag har huven öppen, bara trångt. Våran förra husbil Hobby Toscana var det inga problem.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för svaren: Men problemet är att jag ser inte ner på motorn när jag har huven öppen, bara trångt. Våran förra husbil Hobby Toscana var det inga problem.
Dom flesta helintegrerade bilar har motorhuv som brevinkast,svåratkomligt och du kommer inte att kunna se ner på motorn,kostar också mer i service för det tar längre tid.
Servicevänligare är delintegerade.
 

caysson

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Avesta
HBK-Nr
12176
Medlemskap
2024
Dom flesta helintegrerade bilar har motorhuv som brevinkast,svåratkomligt och du kommer inte att kunna se ner på motorn,kostar också mer i service för det tar längre tid.
Servicevänligare är delintegerade.
Tack Olof G! Du har så rätt, men man vill ju försöka göra det själv, så det är därför jag provar här på HBklubben om någon har några knep.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack Olof G! Du har så rätt, men man vill ju försöka göra det själv, så det är därför jag provar här på HBklubben om någon har några knep.

Lång tratt, bra belysning, oljan i enlitersflaskor och något mjukt att stå på knä på, så går det att jobba under huven, om man inte vill ta bort den! :)
 
Senast ändrad:

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Hej på vår Elegance använde jag mig aven enkel pump från Biltema för att fylla oljan.
 

Bilagor

  • oljebytare.jpg
    oljebytare.jpg
    24 KB · Visningar: 33
Toppen