• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla på gasol i Italien

Tinglan

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
17542
Medlemskap
2024
Vi är i Italien nu med en svensk och en tysk flaska. Den ena är slut och den andra börjar oxå ta slut.

Just nu är vi i Rom men kör imorgon mot adriatiska havet och så småningom norrut.

Vi har ingen adapter som funkar på en italiensk flaska så vi måste fylla på. Vi har lyckats med detta i flera länder genom åren (även i norra Italien i Imperia) men vi hittar ingen här!

Tyvärr är de flesta stora campingplatser som möjligen skulle kunna vara till hjälp stängda pga vinter nu, så vi hittar ingen hjälp.

Har någon tips?

Vi vet inte ens vilka ord vi ska använd för att googla fram någon som kan göra detta!!!

Hjälp
 

Tinglan

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
17542
Medlemskap
2024
Tack för tipsen! Vi besökte ett par av ”gas-adresserna” som fanns på länken men ingen av dem hade tyvärr varken adapters eller möjlighet att fylla på vår tyska (eller svenska) flaska. Kanske har det förändrats genom åren men att fylls på en flaska kan man nog glömma…

På ett av ställena fick vi tipset ”om någon kan fylla på här i Rom så är det Speedy Gas för de är väldigt stora!”

Så då åkte vi dit men de kunde inte göra det heller. Ingen av dem som vi var hos kände till någon kollega i Rom som kunde fylla på en utrikisk flaska. Speedy tipsade oss om en camper-butik Zaccari Caravan som hade jättemycket husbilsprodukter - och det hade den verkligen!!!! Men inte ens de hade någon adapter som vi sökte efter!

Vår misslyckade gasjakt slutade med att Zaccari Caravan föreslog att köpa en italiensk glasflaska och koppling inkl. säkerhetsventil. Att skruva loss den svenska och sätta dit den italienska (som ser likadan ut men med annan koppling till flaskan) ska inte vara något problem enligt dem. Inga slangklämmor alltså
Vi får se… Nu kör vi slut på våra tyska och svenska flaskor sen kopplar vi på den italienska
 

Tinglan

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
17542
Medlemskap
2024
Ska bara lägga till att alla man kommer till, utan undantag, är otroligt trevliga och vänliga och försöker verkligen hjälpa till. På Zaccari Caravan t.ex. var fyra personer livligt engagerade :)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Hej, jag vet faktiskt inte vad det är? Är det en sådan som monteras så att man kan fylla på utifrån ungefär pss som man tankar bensin?
Ja, rätt så! Du får införskaffa det senare, det finns flera olika alternativ.
Själva har vi haft LPG flaskor (tankar) i 15 år och har aldrig något problem att fylla, var helst i Europa men det hjälper dig inte nu omgående!
Jag har även en extra slanganslutning till utegrillen. På denna slang har jag för flera år sedan, kopplat en grekisk flaska med egen reduceringsventil som passar till den grekiska flaskan. Vi stod stilla på en camping lite för länge och LPGn tog slut.
Så förslaget från Zaccari Caravan låter helt ok i mina öron och du kanske kan få hjälp med inkopplingen om du känner dig osäker på området.
Tydligen har gasregelverket i Italien skärpts ytterligare. Lycka till!
Julian
 

Tinglan

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
17542
Medlemskap
2024
Ja, rätt så! Du får införskaffa det senare, det finns flera olika alternativ.
Själva har vi haft LPG flaskor (tankar) i 15 år och har aldrig något problem att fylla, var helst i Europa men det hjälper dig inte nu omgående!
Jag har även en extra slanganslutning till utegrillen. På denna slang har jag för flera år sedan, kopplat en grekisk flaska med egen reduceringsventil som passar till den grekiska flaskan. Vi stod stilla på en camping lite för länge och LPGn tog slut.
Så förslaget från Zaccari Caravan låter helt ok i mina öron och du kanske kan få hjälp med inkopplingen om du känner dig osäker på området.
Tydligen har gasregelverket i Italien skärpts ytterligare. Lycka till!
Julian
Tack så mycket för informationen! Det vore verkligen intressant att få se bilder på hur en sådan ombyggnad ser ut utifrån resp inifrån om det är möjligt!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
LPGinstall.jpg
Tack så mycket för informationen! Det vore verkligen intressant att få se bilder på hur en sådan ombyggnad ser ut utifrån resp inifrån om det är möjligt!
Vad menar du med inifrån? Inifrån syns inget! Skåpet kan värmas upp lite med 25 mm värmeslang från värmesystemet om det skulle behövas (endast om temp. går ner mot ca. 4 gr, sker sällan på mina breddgrader och om jag vet att Butan%-andel är hög). Får jag tillfälle, kommer systemet att bytas ut mot fast tank under bilen framöver. Den lösa orange slangen är till utegrillen men går att koppla till extern gasolflaska med egen regulator. Den brukar ligga löst uppepå, orange avstängningsventil överst-vänster. Har tankvolymvisning även på insidan men den är tillfälligt ur funktion. Mitt system är äldre (utbytt en gång), idag finns något modernare med samma funktion och huvudsakligen samma installation.
Julian
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Om man åker mycket i Europa och i Sverige kan det vara bra att ha en flaska av varje. Efter en resa under våren till Holland, råkade vi ut för att gasen tog slut i våra båda P11:eek:r. Vi hade väldigt kallt i bilen under ett par dagar tills vi kom till Femarn, där vi kunde fylla svenska gasflaskor. Efter denna upplevelse installerade vi en LPG-flaska. Detta har vi inte ångrat, trots priset ca 5000 kr hos JR Larmcenter i Lindome.
Så här ser vår installation ut.

432C596B-965C-476D-B0AE-D82CF518920F.jpeg
5B6D3983-147D-4ACD-8A3B-318F420C4E62.jpeg
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej, jag vet faktiskt inte vad det är? Är det en sådan som monteras så att man kan fylla på utifrån ungefär pss som man tankar bensin?
LPG ett annat ord för gasol i europa

LPG (Liquefied Petroleum Gas) = gasol

Men det är en fast tank med gasol fyllning antingen i gasol utrymmet elr utifrån med olika adaptrar för olika länder
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej, jag vet faktiskt inte vad det är? Är det en sådan som monteras så att man kan fylla på utifrån ungefär pss som man tankar bensin?
Hej igen.
Jo, det är mycket enklare. Inget letande efter gas, det finns 45.000 ställen att fylla på i Europa, se mylpg.eu

Det är klart billigare. Inget prisletande längre. Före LPG flaskorna så hände det att vi fick ”nödbyta” på en bensinstation för 600:-… dessutom var det ofta en slatt kvar i buteljen… En stor del av utbytespriset är också transport, koll av flaskor etc. Det slipper man med lösvikt.

Det är också bekvämare. Inga lyft och söndriga knogar. När vi passerar ett LPG ställe så ”fyller vi upp”, på samma sätt som med Diesel. Vi behöver inte anpassa oss till att utbytesflaskan skall vara tom. Vi kom igår till Kalamata i Grekland och fyllde upp våra system på en Shellstation, enkelt, billigt o bekvämt.

Jättefina bilder som Julian o Thomas lagt in. Vi har på samma sätt men sedan några år är det 2st 14kg LPG-flaskor. Intag på utsidan och ett extra uttag/intag som Julian visat. Som mätare har vi Dimes. Vid bilbyte har vi också flyttat över installationen till den nya bilen. Bara positiva erfarenheter.
 
Toppen