• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla på färskvatten?

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Hej!

En kanske dum fråga, men vad är det lättaste sättet att se när det är fullt i färskvattentanken när man fyller den? måste någon hålla in "vattennivåknappen" för att man skall se det? eller plocka isär dynorna ? eller hur gäör man?

På vår husbil är det liksom bara ett hål för att slänga ner en vattenslang (exempelvis)

tips mottages tacksamt!

/En nybörjare :D
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Fylla på färskvatten?

Javisst är det en dum konstruktion , kunde finnas ett överfyllnads avlopp så man såg när det är fullt , fanns på husvagnar reda på 90talet,man kanske kan montera en slang själv , någon som har ideer om detta???
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Fylla på färskvatten?

Jag håller med om att det är ett problem. Det är inte alltid det finns någon som kan stå och titta på nivåmätaren i kontrollpanelen. Förresten så är den, inte min i alla fall, så noggrann att man ser när det är absolut fullt. Inte vill man heller stå och få en dusch när det sprutar ut tillbaka ur påfyllnadshålet.

Jag står istället och lyssnar och hör när vattnet når påfyllnadsröret, för då ändrar sig bruset från vattenflödet något.

Jokin
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Fylla på färskvatten?

Vår Adriatik (2004) har en överfyllnadsslang, som mynnar ut under bilen. När det börjar komma vatten ur den är det fullt. :)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Fylla på färskvatten?

På vår Weinsberg finns ett överfyllningsrör - det börjar rinna ut under bilen när det är fullt. Tror det är likadant på Knausbilar.

Se också tråden Tankar om Tanken - om det rinner ut vatten när ni kör iväg med full tank.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Fylla på färskvatten?

Hej
Och tack för alla snabba svar. Då förstår jag att jag ej är ensam.

Lyssna tricket samt överfyllnadsskyddet verkar som jag skall kika närmare på
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fylla på färskvatten?

Den panel som sitter i Euran som vi har trycker man fram färskvattennivån och håller sedan programknappen intryckt till det står "filling".
Då går panelen över i ett larmläge som gör att man kan stå utanför och höra ett antal olika nivålarm. Fungerar bra när man inte vill ha full tank.

Finns även ett extra nivårör som kan öppna med en ventil så man ser när det rinner under bilen vid ca halv tank.
 
Toppen