• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fuzeta i mitt hjärta!

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Är det någon/några som är i Fuzeta, Portugal, just nu? Jag var där förra vintern men pga ful fuktskada i hbn blir det Sverigevinter nu. Saknar verkligen Fuzeta, praian, grannarna på campingen, torget ,Joaqin med familj på Tapas bar, de underbara omgivningarna . Snart kommer ju snön här och jag minns.... promenaderna runt salinerna, cykelturerna till Olhaio och Luzia... besöken i Sagres ...Villa Real... shorts och t-tröja mitt i "nordiska vintern". Ett är säkert, nästa vinter är hojen oljad, bilen i ordning, och jag trampar runt där på Algarvekusten.:spinny:

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Fuzeta i mitt hjärta!

Är det någon/några som är i Fuzeta, Portugal, just nu? Jag var där förra vintern men pga ful fuktskada i hbn blir det Sverigevinter nu. Saknar verkligen Fuzeta, praian, grannarna på campingen, torget ,Joaqin med familj på Tapas bar, de underbara omgivningarna . Snart kommer ju snön här och jag minns.... promenaderna runt salinerna, cykelturerna till Olhaio och Luzia... besöken i Sagres ...Villa Real... shorts och t-tröja mitt i "nordiska vintern". Ett är säkert, nästa vinter är hojen oljad, bilen i ordning, och jag trampar runt där på Algarvekusten.:spinny:

Är i Fuseta just nu. Har varit här en vecka. Tredje året här. Ingenting förändrat, det som det brukar, billigt, soligt och trevligt. Fiskebåtarna säljer fortfarande musslor billigt.

Åke & Meta

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025

Hur brukar vädret vara under vintern, många säger att det är bättre väder i Spanien än i Portugal?
Är det billigare avgift på campingen där och billigare att leva än i Spanien?

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Utifrån min erfarenhet från förra vinter är det billigare i Portugal. Vi hade vår bas i Fuzeta och åkte till Spanien några gånger. Definitivt dyrare på campingar om de inte låg väldigt ocentralt där. Men som sagt.. jag har ingen stor erfaren men trivdes alldeles förträffligt på Algarvekusten. Portugal förefaller mer genuint och inte alls så "turistiskt" som Spanien. Visst..vi dök på några ställen bortåt Faro och vidare västerut. Men.. det beror ju helt på vad man tycker om för miljö. Vill ju bara säga att på Olhao camping betalade man 6,30 eur/dygn med el! Slå det den som kan. Gång/cykelavstånd till centrum. Dock... Fuzeta med sin fiskehamn , praia , torget osv.. fantastiskt! Stanna länge i Fuzeta och njut och om ni går upp till Jouaqin på Fuzeta Tapas Bar så hälsa från dom tre svenskarna med den stora svarta hunden( han fick en svensk flagga av oss )från förra vintern. Man pratar norsk/svensk med honom och han hjälper gärna till att lösa eventuella problem som ev. kan uppstå.

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Lyckliga ni! Vill ju var där just nu men det får dröja ett år..sen..

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Åke & Meta !

Det bästa vädret i Spanien och Europa finner man i trakterna av Benidorm/Alicante under vintern. Här är vädret betydligt mycket bättre mot vad fallet är på t.ex. Algarvekusten i Portugal.

Däremot är det, i allmänhet, betydligt billigare att stå på campingar och ställplatser i Portugal mot vad fallet är här i Spanien. Dessutom finns det, enligt bekanta till oss, betydligt fler avgiftsfria ställplatser i Portugal.

MEN, vädret är också en mycket viktig faktor att ta hänsyn till för vår trivsel - man får ta det goda med det onda...

Just nu, den 24/10, har vi full sommar här nere i Benidorm med temperaturer på mellan 25-32 grader i skuggan under eftermiddagarna och 20-22 fram till midnatt.

Vi tittar mer eller mindre varje dag på svensk TV (Svt World) genom vår parabol på taket på husbilen och har noterat att det har varit och är "skitväder" i stora delar av Portugal med regn, mulen himmel och blåst.
Detta omslag i väder kommer ofta under denna tid på året (vi har vistats mycket på Algarvekusten genom åren under höst och vinter (dock ej i husbil), så vi vet av långvarig erfarenhet hur trist vädret kan vara under delar av vintern.

Men mycket lockar i Portugal och det är nog förklaringen till varför så många reser med husbil dit ner - trots vädret !
Exempel på faktorer som gör att många väljer detta land är den vänliga befolkningen, maten (fisk och skaldjur), priset på ställplatser och campingar samt (kanske) alla härliga saluhallar för inköp av livsmedel samt att byarna och turistorterna oftast är betydligt mindre mot vad fallet är här i Spanien.

Ni är välkomna att läsa mer om hur "eländigt" vi har det här nere i Benidorm på vår hemsida:
Bosses och Gerds husbilsresor

Bosse och Gerd

Toppen