• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Funderingar!

F

F.d. 50069

Guest
Jo, frugan och jag har just kommit hem efter en minisemester på en vecka! Efter en tripp så så sitter man ju och funderar och summerar lite:wink:. Våran åktur gick från Mjölby ner mot Öland och vidare runt kusten för att avsluta med ett besök i Göteborg hos släkten innan avfärd hem igen!
Vi tog ju vårat första nattstopp på Öland och i och med att vi skulle vidare söderut så for vi inte upp till Böda som vi alltid har gjort tidigare utan stannade på Eriksöre´s camping som vi har förstått är hundvänlig:D.
En kanoncamping både för folk och få, kanon!
Nåväl, dagen efter så for vi vidare ner mot Skåne på E22an och där finns det fartkameror i en jäkla massa mängd:mad:. Där börjar mina negativa tankar spela!
Vi bor i ett land där man skall tänka både säkert och på miljön och det är väl bra, tycker vi! MEN, MEN är det trafiksäkert med alla dessa olika fartbegränsningar i alla möjliga valörer kan man undra? Visst vi har en uppdaterad GPS som piper och styr sig, fast både frugan och jag var ibland osäkra på om vi låg i rätt fart och så höll det på. Sedan har en del för sig att alla kamror är inställda på 50km/h så TVÄRNIT!!!! Oops hund och katt lägger bromsspår i det fina husbilsgovet!!
Efter bromsning kommer accleration och upp i fart igen, så trots att medelfarten är låg på sträckan så bil förbrukningen på bränsle inte detsamma :(! Säkert och miljövänligt? skulle inte tro det! Om ett visst vägavsnitt är så farligt, så sätt då en lägre jämn fart istället, eller ???

Nog om fartkamror som vi inte gillar nåt värst! Nu kommer mitt gnäll om hundbad som det är ont om! Vi struntade i att åka in på campingar där inte hundar är välkomna på stranden och letade efter motsatsen.
Det sket sig i våfflebaket så klart! Överallt på Skånekusten fram till Ystad så såg vi dessa hundförbudsskyltar! Trams!
Sedan så hade jag laddat ner lite ställplatsinfo från denna eminenta hemsida och vi hittade en ställplats direkt utanför Ystad (vid ett reningsverk)!
:D:D:D:D, helt enkelt perfekt! Sandstrand för både djur och badvilliga husbilsåkare! Att sedan undertecknad träffade HBKare att bluddra med gör ju inte saken sämre. Vi var där i två nätter sedan var vi tvungna att tömma och fylla på husbilen, tyvärr!

Vi forsatte vårann färd mot västkusten och ännu mera överfulla campingar med hundbadsförbud! Konstigt att campingägarna inte vill ha ställplatser för de har ju så många säsongsplatser uthyrda att de inte klarar att ta mot oss resenärer, eller hur?
Varför får inte hundarna vara på stränderna tro? Det finns inte en hund som förorenar i vattnet för det ligger inte till så med hundens anatomi! Däremot så ser man folk som står still med simmig blick ;) Ja, ja det är av egen erfarenhet!!
Vi gjorde ett eftersök på en liten skitväg mot ett naturreservat i Mellbystrand för att hitta ett hundbad/ husbilsåkarbad och efter grusvägskrypande och en promenad på flera kilometer så kom vi med en stretande hund som kände havsluft fram till underbara sanddyner och vad är det första vi ser........HUNDFÖRBUD mellan april och september tror jag att det stod på skylth...t
Inte en människa så långt ögat såg..så lagbrott begicks. Jag skäms:eek:.
Om det hade kommit någon person med åsikter i detta skede så.......ja, det fanns inga vittnen på denna strand!
Nä, inte så att det hade blivit mord men kanske, kanske några ord!

Sedan motorväg till Göteborg och släkten:D

PS, till nästa badtur skall jag vara noga och söka upp hundvänliga campingar (för de finns) och det finns säkert hundbad som ortbefolkningen känner till bra. Jo, vi hittade ett hundbad till i Halmstad tack vare denna hemsida, tjosan 100kr/året är BILLIGT! intjänat blixtsnabbt

Jag hälsar till alla som jag har bluddrat med på våran minisemester och önskar alla er andra gott! Utom fartkameranissar/nissor och hundförbudsskylttillverkare som det finns många av;)

Anders & Marie-Anne samt hunden Molly och katten Ludde.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar!

Vi åkte på en resa till Italien/Österike/Tyskland och jag såg ingen fartkamera , hundarna badade på samma ställe som vi och vi lever än ....

I Lido de Jesolo höll däremot frugan trampa på något som "flöt" på botten vid strand kanten och det var någon (människa) som hade gjort "2:an" och inte orkat in .

Man kan ju egentligen undra varför hundar inte får vara på någon del av alla stränder eller är det att det blir en massa skällande mellan hundarna tro ??

Inger o Tommy

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2025

Vi var i Mellbystrand för ca 1 månad sedan och det finns ett hundbad. Detta ligger ungefär mitt på stranden. Skylt finns vid stora vägen.

Har även hört att det ska finnas ett i trakten av Falkenberg men har inte hunnit kolla detta. Någon annan som vet? I så fall var ligger detta?

Vi har turen att kunna åka till en insjö där det inte är så mycket folk utan att vår Enzo kan bada ganska fritt.

Inger

F

F.d. 50069

Guest

Hej igen!
Håller med er! Fast det underlättar om man är på egen "planhalva" för att hitta sina hundbad! Där vi bor (Mjölby,Östergötland) så finns det flera stycken i närområdet! Fast det hjälper ju inte våra badsugna resande vänner!
Tänk om man kunde ha ett register på campingar och ställplatser som är användarvänliga för oss som reser med husdjur! För det är faktiskt snarare regel än undantag att det finns husdjur i våra mobila fritidskonsumentslådor, iaf så upplever vi det så:D.
Så ni som inte har djur i husbilen, tänk vad ni går miste om! Hör här:
Dynorna är alltid nydammsugna, man blir larmad innan en inkräktare kommer fram till dig där du sover för att det krassmar på golvet av kattsanden, det finns alltid färskt vatten tillgängligt på golvet i allehanda skålar om man skulle bli liggandes, sedan kommer det självklara att man får kontakt med andra människor som vill klappa hunden eller vad man nu har som är klappvänligt, ja det är bara fördelar med djur i husbil! Någon eller några nackdelar finns det säkert, men inte kan jag komma på någon just nu:rolleyes:

Anders som vill ut på vägarna igen!

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Anders B.!
Lämpliga hundstrand:
Det finns många! Vi råkar hitta dem jämnt!:rolleyes:
Tre ställen vi besökte senast (mindre än en vecka sedan):
Varberg: norrom Björkängs Havsbad, norra delen av stranden.
Falkenberg: Olofsbo, norra delen av stranden mot Morups Tånge.
Ängelholm, Skälderviken, stranden heter Siberien, norra delen hundförbud men södra sidan hundtillåten, ett riktigt guldkorn! Va rädd om den! Plocka upp efter din bästa vän!:D
JvH

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Håller med om dessa löjliga fartkameror som ofta dyker upp tätt bakom en 50- eller 70-skylt.
Men hundar på badstranden - NEJ TACK!

F

F.d. 50069

Guest

Hej Knarrevik!
Men varför inga hundar på stranden?
Jag kan förstå att det är obehagligt om hundarna är lösa eller skäller, men som hundägare måste man vissa respekt och ha hunden kopplad och ta upp efter den o.s.v.
Barn på stranden då?
Där måste ju föräldrarna se till att ha blöjor på de små, eller hur?
Se till att de inte springer runt och sprätter sand eller pangar en fotboll i skallen på en annan badgäst.
En del hundar skäller och en del ungar skriker :wink:

NÄ, inga förbud utan visa RESPEKT i stället, det är vad jag tror iaf!!!!!!

Anders som har fyra barn om ni tror att jag inte gillar ungar:rolleyes:

F

F.d. 52979

Guest

Hej! Var för några år sedan i Malmö. Där på stranden i närheten av turning tourso, fans bad för hundar, de sprang lösa och bekantade sig med varandra. Bredvid fanns ett nakenbad,och ytterligare längre bort ett "vanligt bad". så en del städer vet hur man ordnar för både 4-benta och 2-benta badälskare.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Men varför inga hundar på stranden?

Jag själv har ingen hundskräck men det finns fler än man tror! Det finns också alltför många hundägare som inte respekterar koppeltvång och låter hundarna hoppa upp och hälsa på främmande och låter dem "skvätta" lite varstans.
Det hedrar dig att du kopplar dina hundar men du tillhör nog en minoritet.

Kjell & Britt-Inger

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2025

Vi håller med ang fartkameror, man ska hålla koll på vilken hastighet det är hela tiden. Först är det 70km sen en varning att en fartkamera kommer och helt plötsligt har man sänkt till 50km och kameran direkt. Hur ska man få sänkt farten på "två sekunder" när man kör en husbil?
Det där med hund har jag funderat länge på, vi har en hund som bara älskar att badar. Hon kan lukta sig till vatten på flera meters avstånd, och när hon sen inte får lägga sin mage i vattnet och svalkar sig kan man riktigt se hur ledsen hon blir. Jag har aldrig varit med om att en hund gör sina "behov" i vattnet, men små barn däremot kan göra det. Och då upplevs inte det så farligt!
Vi körde till och med förbi en rastplats idag där det var förbjudet att ta med sig hund! Man kan ju undrar VARFÖR?
Tänk om det hade varit en skylt med att det var förbjudet att ta med barn!
Man kan ju undrar vad folk är rädda för?

F

F.d. 1635

Guest

Vi har varit runten del deom sista veckorna o domflestaställen har hundbad, fast en bra bit borto oftast är där inte så pass så jagkäner att jag kan ta hela familjen med dit,och frågra man om man får ta med hunden ner tillstranden eftersomdet ärtotalt folktomt där får man ett stort NEJ.

Problemet är, tror jag, att många ABSOLUT inte alla ( o definitivt inte jag) har ingen koll på sina djur dom springer vindförvåg om dom blir lös släppta o kommer inte när man kallar o "pissar" o stjäl man av barn...

Mina hundar får INTE hälsa på andra varken människor el hundar o är inte intresserade av det heller längre, frågar någon om dom får klappa så givetvis men dom får komma till mig o inte kalla hunden iväg, hundarna får inte heller lämna husbilen merän utanför dörren utan att jag går med dem o då går dom lösa max 50cm från mina fötter ;)

Allt hundfolk skulle gått en kurs i hunduppfostran sen skulle man plockat bort "hundförbud" skyltarna! :rolleyes:

Ha det gott

//Caroline m två väluppfostrade labradorer!

Senast redigerad av en moderator:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Jag är inte hundägare (därimot kattägare) och jag har märkt mig följande:
I t.ex Tyskland är det mycket vanligt att ta med sig hunden in på en restaurant. Det är helt naturligt.
Och jag mår inte dåligt av det, och det ser inte ut som nån annan gör det heller.
Hunden ligger så tyst och nöjd under bordet, får vatten serverad av personalen.
Men kommer man till Sverige, så får dom inte ens följa med in på en uteservering.

Hur kan det komma sig?????:confused::confused:

Utomlands är det också vanligt att man har med sig hunden på jobbet, har jag förstått. Den ligger under skrivbordet, och rastas på lunchen. Det är det sällan man ser här.

Hur det kommer sig att man skall ha särskilda bad för hundar, det har jag aldrig satt mig in i, men det finns det säkert någon här inne som vet. Jag kan inte tänka mig att jag skulle störas av en badande hund om jag fick för mig att doppa kroppen vid något tillfälle.
Eller är det någon hälsorisk (för mig eller hunden) som jag inte känner till?:confused::confused:

MvH
Karianne

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

En gissning om varför man inte får ha hundar inne på restaurang är att det kanske är av hänsyn till allergiker, men uteserveringar borde ju vara OK. Där får ju folk röka (men inte inomhus).
Sen är det nog så att det finns många människor som är rädda för hundar och kanske det även är därför man inte får ha med dom på restaurang. Tyvärr är det så att en liten klick med människor missköter sig som hundägare, och då drabbas alla som är skötsamma.
Det är ju "lättare" att förbjuda husdjur än barns tillträde på stränder, affärer, restauranger o.s.v.

Sen kan jag verkligen hålla med om att man förundras över hur föräldrar uppfostrar sina barn...många låter dom inte lära sig att visa hänsyn och respekt för andra människor.
När vi är ute någonstans skulle jag aldrig låta mina barn få bete sig illa och störa andra.

Sen när det gäller regler i utlandet, så är det snarare tvärtom (för mycket av det "goda") för det är ju nästan bara i Norden det är förbjudet med rökning på t.ex. krogen.
Jag är astmatiker och tål inte tobaksrök, men här hemma i sverige kan jag gå på restaurang utan att bli sjuk. I utlandet kan jag inte göra det.

Men restaurangerna borde ju kunna erbjuda en särskild avdelning där husse och mattes älskling kan vara med?
På badstranden är jag inte störd av hundar, så länge ägarna inte låter djuren springa runt bland andra som inte vill ha hundar inpå sig p.g.a. allergi eller rädsla.

Det finns otroligt många dumma människor som inte borde ha djur överhuvudtaget. Det borde vara "körkort" för att få äga ett djur, tyvärr är det många djur som lider p.g.a. dumma ägare. och ännu värre är det utomlands för djuren, ju längre söderut-österut, desto värre...
/Annette

Holm

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
3457
Medlemskap
2025

Om du passerar Österlen och Simrishamn så finns det hundbad vid Vårhallen.
Det finns två ställen att parkera på. Vid havet eller 200 m därifrån. Där brukar vara gott om plats.

Platserna finns i HBK´s ställplatslista

Inlägget redigerat!
Det är inte tillåtet att föra ut intern information på öppna forum /HBK-web

F

F.d. 50069

Guest

Bra Ludde Kuddsson!
Allt handlar egentligen om Respekt för andra varelser!
Om man summerar om djur på strand, restauranger eller vad som avhandlas om våra campingvanor (fricamping) och våran hantering med gråvatten/toatankar.
Kan vi agera ute med varsamhet både som hundägare och husbilsfantast så kanske det i framtiden öppnas upp flera stränder och anordnas flera ställplatser för oss alla!

Det gäller att tänka till ibland

Anders som försöker fast det är svårt ibland:eek:

Zodiac

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2025

Hej
Det är mångas som har hund, inte vi men ändå kan jag tycka...

Varför kanske inte lägga in på något sätt en slags lista på hundbad kommun efter kommun, precis som ställplatser som ligger i högra sidan

I Avesta finns ett sjö som ligger efter Rv 68 mellan Avesta o Norberg och sjön heter Storsjön, badplatsen är det både människor och hundar som badar
Tyvärr blev jag lite osäker kan ev tillhöra Norbergs kommun
men Storsjön ligger närmare Avesta än Norberg men det är nog gränsfall

Mvh Zodiac

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

"Håller med om dessa löjliga fartkameror som ofta dyker upp tätt bakom en 50- eller 70-skylt.
Men hundar på badstranden - NEJ TACK!"

Nu har det hänt!
På grund av ovanstående inlägg om hundar på badstranden har jag fått följande hotelsebrev med den vanliga posten frankerat i Göteborg den 12/8. Jag förvånas inte över att det finns sjuka människor som blir besatta av sina tankar men det är synd att han/hon är medlem i vår Husbilsklubb. Det är ju tur att han/hon bara skall hålla ögonen öppna och inte hotar med något allvarligare, men vem vet?

PS! Undrar om dom som tackade för inlägget också har fått hotelsebrev?

Bilagor

• gnällspik.jpg
    gnällspik.jpg
    62,9 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jaa...vad ska man säga...det är bara att beklaga att det finns människor som inte kan acceptera att vi alla har olika åsikter. Att under sådana här former uttrycka sina åsikter gentemot en annan medlem är verkligen bortom allt.
Den eller de som beter sig så här under anonymitet förtjänar inte ett medlemskap i en sådan här klubb, en klubb där man är hövlig mot varann och diskuterar diverse frågor och där man har rätt att ha olika ståndpunkter utan att för den delen utsättas för hot, kränkningar eller liknande från någon annan medlem.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tror inte någon HBK-medlem ligger bakom detta brev! Jag tror att en f.d. HBK-medlem är ansvarig för detta anonyma påhopp.

Jappe

Toppen