• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderingar kring Alde 3010

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Hej!

I min vagn har jag en Alde 3010 och instrumentpanelen stämmer inte helt med den i instruktionsboken.
Skulle vilja köra enbart värmepannan utan varmvatten igång och utan att ha något vatten i systemet (alltså det för kranarna), men enligt instrumentpanelen verkar det inte vara möjligt!? Jag måste ha färskvatten i systemet också..??

Vad tror ni?9533C5C5-F350-4B52-B970-104B79D0AAEC.jpeg
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
På Aldes hemsida hittade jag denna bruksanvisning.

Måhända kan du få hjälp av den.

Pålle
Tack!!
Har letat väldigt mycket efter bruksanvisningar, men inte hittat denna!! Stämde överens med min panel :)

EDIT;
Rörigt skriven, eller så är det jag som är oteknisk. Men har skickat bruksanvisningen till en kompis som ska läsa den också.
 
Senast ändrad:

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
På Aldes hemsida hittade jag denna bruksanvisning.

Måhända kan du få hjälp av den.

Pålle
Beskrivningen ska skrivas ut och läggas i pärmen med bruksanvisningen. Den var guld värd!!!!!

Åkte hem till min kompis (86 år och hans fru har ganska nyligen avlidit) som ska låna vagnen i sommar och läste högt ur bruksanvisningen som bifogats. Jag förstod mycket bättre vad som stod då och fick respons på vad jag läste. Nej, det ser inte ut som att jag kan köra värmepannan utan färskvatten i systemet. Då måste jag fylla på med det, så jag får även kolla att vattenpumpen fungerar. Bytte ut den själv förra året mot en ny, så det bör väl inte vara några problem.

Efter min andra (!!) Covid är varken kropp eller skalle helt i ordning. Ganska dålig syreupptagningsförmåga och jag tänker inte alltid så klart längre. Behöver mer tid på mig och bolla saker med mina vänner.

Men jag är så himla glad för länken till denna bruksanvisning, Ingrid o Pålle!! :) ❤️
 
Senast ändrad:

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Ifølge Alde frågor och svar (ovenstående link)

Frågor om Alde Compact 3000, 3010 och 3020 HE​

Kan jag köra pannan utan färskvatten?​

icon-plus.svg

Ja, det går bra att köra värmepannan utan färskvatten. Du ska däremot inte köra systemet utan glykol.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Sorry för sen respons. Jag fick meddelande per mail från Alde att varmvattenberedaren gick att köra utan vatten i och att den inte gick att koppla från, men det var ingen fara att köra den utan vatten. Men jag tar det säkra före det osäkra och har vatten i för jag inbillar mig att livslängden blir längre då.
 

Sommardrömmen

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
24728
Medlemskap
2022
Har problem med Alde värmaren oavsett vilken värme som är inställts fungerar den till inställt värde, sen startar cirkpumpen (går upp i varv) sen klickar det och pumpen stannar väntar två tre sekunder och sen samma procedur igen, håller på likadant 100000ggr.Så får man går ur sängen och ändra inställt värde sen går det till värdet är uppnått,sen går cirkpumpen igång igen och klick så är det slut efter ett par sekunder samma runda hela tiden.Sängens huvudkudde placering är 2dm över Aldevärmaren och man blir MER tokig än vanligt av detta
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har problem med Alde värmaren oavsett vilken värme som är inställts fungerar den till inställt värde, sen startar cirkpumpen (går upp i varv) sen klickar det och pumpen stannar väntar två tre sekunder och sen samma procedur igen, håller på likadant 100000ggr.Så får man går ur sängen och ändra inställt värde sen går det till värdet är uppnått,sen går cirkpumpen igång igen och klick så är det slut efter ett par sekunder samma runda hela tiden.Sängens huvudkudde placering är 2dm över Aldevärmaren och man blir MER tokig än vanligt av detta
Cirkulationspumpen styrs av temperaturen i bilen. När det blir kallare i bilen så startar pumpen och stänger av när innetemperaturen är uppnådd. Brännaren i värmaren styrs av temperaturen inne i värmaren.

Skulle tro att du har problem med temperaturmätningen i bilen eller i manöverpanelen dit väl temp-givaren är kopplad. Kolla att alla kontakter sitter i som de skall.

Rekommenderar också ett telefonsamtal med Alde service. De sägs vara mycket bra att ha att göra med. De känner kanske igen problemet och vet precis vad det är.

MVH
Hans
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Sorry för sen uppdatering.. Jo, med den Alde jag har så behöver inte pannan vatten för att köra värmesystemet, men visst, jag personligen vill gärna ha vatten i pannan ändå. Det ger kanske en bättre livslängd åt systemet!? Jag gillar inte att köra pannan utan vatten.
 
Toppen